Foto: Gregers Overvad
Foto: Gregers Overvad

Det vælter ind med søde og rørende breve til konkurrencen Danmarks Bedste Lærer. Læs dem her!



Hej.
Jeg er en pige på 22 år, går på en specialskole for voksne i Aars.
Jeg har desværre gået på en del folkeskoler som barn/ung, men desværre blev jeg smidt ud af dem alle og har derfor ikke gennemført 9-10. klasse.Jeg har gået på specialskolen for voksne i et år til februar. Der har været mange problemer på skolen. Jeg har svært ved at koncentrere mig i skolen. Psykiatrien og skolen fandt ud af, at jeg har ADHD. Jeg kommer altid ud i trælse konflikter med andre på skolen, men denne lærer redder mig hver gang.
Der er mange rare lærer på skolen men denne ene lærer, ved navn Rikke Frederiksen, er en ener.

Jeg startede ud med at tage timer i dansk og matematik, onsdag og fredag. Onsdagen var der mange elever i et lokale. Jeg havde svært ved at få ro og lave noget. Jeg lavet en del uro og kunne ikke finde roen i mig selv. Rikke, valgte at tage mig ind på hendes hold om onsdagen, hvor hun havde enkeltundervisning med en anden pige, en handicappet, men meget klog pige, og det viste sig, at vi kan samarbejde.

Jeg begynder at lærer mere i timerene om onsdagen og jeg består den ene eksamen. Rikke er der ikke kun for mig i skolen, men bruger også meget tid på mig, når hun har fri ved at tænke på mig, svare mig på mails og sms, jeg skriver til hende. Jeg føler mig tit som en fiasko, men når hun roser mig for de gode dage, føler jeg succes. Der er tit hun holder pause med mig i kantinen, når hun kan se eller mærke, at jeg har uroen!

Jeg har kendt og har haft rigtig mange lærer igennem skoletiden, både på godt og ondt, masser af lærere, der ville mig det bedste, men Rikke er en helt speciel person. Selvom hun er min lærer, som skal undervise mig, så holder jeg utrolig meget af hende. Hun er så fantastisk en person!

Det var den. 3. januar i går. Jeg havde glædet mig til at komme i skole, men desværre var jeg i dårlig humør og meget ked af det. Så den første dag i år på skolen gik træls. Jeg er nu bortvist! Det rører mig meget dybt, da jeg bare prøver og prøver på at gøre det bedste. Jeg skal til møde på tirsdag i uge 2 og skal have fundet løsning på skolen. Rikke har gjort ALT for at hjælpe mig i årets løb, men jeg ved også, at hun ikke kan gøre mere, hvis ikke jeg tager mig sammen nu!
Hun har gjort alt det, der kunne gøres for at hjælpe og redde min fremtid. Jeg vil af hele mit hjerte fortælle hende, at hun er den bedste lærer i hele Danmark!

Kærlig hilsen
Camilla Eyrich



Kære Ude og Hjemme

Årets lærer 2011 må uden tvivl være Birgitte Erenskjold Fog, som er klasselærer for 7A på Skovvangskolen i Allerød.
Birgitte overtog med kort varsel klassen midt i skoleåret 2008/09. Der ventede hende en kæmpe opgave, efter at klassen havde fået en uheldig start på mellemtrinet og var ved at køre af sporet både fagligt og socialt. Men med hendes fantastiske væremåde og store personlige engagement har hun stille og roligt fået eleverne gelejdet ind på den rette vej igen. Faktisk så godt, at skoleledelsen valgte at lade hende følge klassen op i udskolingen sidste år.

Birgitte har en utrolig evne til at se hver enkelt elev. Hun opfanger lynhurtigt stemningen hos eleverne og formår at motivere dem til at arbejde hårdt i undervisningen – både for deres egen skyld, men også for resten af klassens. Hun behandler ikke alle ens – tværtimod støtter hun individuelt med præcis de tiltag, som den enkelte har brug for. Har en brug for en time-out for at kunne sidde stille, bliver vedkommende sendt ud og spille fodbold/trække frisk luft i nogle minutter inden han/hun igen er klar til at høre efter. Og når en anden koncentrerer sig bedst med musik fra iPod´en i ørerne, er dette også tilladt.

Til gengæld kræver Birgitte en høj faglighed og stor ansvarlighed af sine elever. Hun forventer, at de møder velforberedte til timerne og hun præsenterer dem ofte for 8. klasse stof, for at forberede dem på diverse test og eksaminer i de kommende klasser. Hun sørger for at motivere eleverne, så de selv har lyst til at tage ansvar for egen læring. Altid med gulerod, aldrig pisk – da hun ikke går ind for skæld ud, som hun siger.

Også socialt lægger hun et kæmpe arbejde for dagen, når det gælder 7.A. Hun arrangerer ekskursioner, hvor klasse-sammenholdet styrkes og inviter gerne hjem til julehygge eller sommerfest. I gennem årene har der været problemer med grupperinger, men ved at inddrage både børn og forældre, har hun efterhånden fået styr på tingene, så alle i klassen vil hinanden det bedste. Og selvom man som forældre nødigt ringer og forstyrrer klasselæreren uden for arbejdstiden, har hun altid tid til en snak, hvis der er problemer, som skal drøftes. Selv onsdag aften eller søndag formmiddag!

Sine fantastiske samarbejdsevner fik hun også brug for da 7. klasserne lige før sommerferien 2009 blev lagt sammen og elevtallet steg fra 16 til 26. Sammenlægningen medførte i begyndelsen en del problemer med støj og uro i klassen, men sammen med eleverne fik hun lavet forskellige tiltag og aftaler, som alle hjælper med til at overholde. Resultatet er, at den store klasse i dag fungerer upåklageligt.

Birgitte er med andre ord en ildsjæl af de sjældne i skolesystemet. Med sin ”skæve” og utraditionelle tilgang til tingene, er hun ikke blot i stand til at motivere og støtte vores børn, men også i stand til at lære dem at være åbne for nytænkning og forstå at problemer kan have flere løsninger. Hun er guld værd, og vi er lykkelige for at have hende i vores og vores børns hverdag.

Mange hilsner

Charlotte Ewald Sandberg (mor til Oscar i 7A på Skovvangskolen)



Hej.
Jeg vil rigtig gerne kåre den bedste lærer i Fredericia.
På Købmagergade Skole har jeg en søn på 13 år med ADHD. De er kun ca. 7 børn og 2 lærere som er helt utrolig gode til at håndtere sådan nogle børn uden nogen baggrund for det. De klarer det helt i top!
Dengang min søn fik diagnosen, var den ene lærer med. Det er jo utrolig flot, da det ikke er deres opgave at tage med til det, så jeg synes, at hun skal vinde.
Hilsen Helle Høll




Kære Ude og Hjemme

Casper er en glad men lidt stille dreng, som går i 5A på Aars skole. Casper har altid haft lidt svært ved skolearbejdet og haft ekstra læsetimer siden 1. klasse.

Da han startede i 5A efter sommerferien fik han en ny klasselærer. Katrine er en super sød lærer, som Casper hurtigt fik et godt samarbejde med. Casper fortsatte med ekstra timer. Med Katrines hjælp har han formået på bare et ½ år at komme op som middel læser på hans klassetrin.

Det hun gør, er at give selvtillid. Hun taler med Casper, opmuntrer ham og giver ros for hans gode arbejde. Casper kom stolt hjem fra skole, en dag sidst i november. Katrine havde talt med ham om nogle test, de havde lavet med ham. De var så gode, at han ligger middel på hans klasse trin. Han glædede sig meget, for Katrine ville om aftenen ringe til os og fortælle de gode nyheder.

Da jeg fortalte Casper om artiklen i ude og hjemme, blev han helt rørt og var ikke i tvivl om, at Katrine er ”Danmarks Bedste Lærer”

Casper er startet på et stavekursus og vi tror på, at dette vil give lige så gode resultater, med den store indsats fra Katrine.

Vi er stolte af Casper, men også rigtig glad for den indsats, Katrine har gjort for ham og for os. Det er svært at sætte ord på, hvor taknemlige vi er, når vi taler med Katrine. Derfor håber vi og tror på, at vi på denne måde kan fortælle, hvor glade vi er.
Venlig Hilsen

Caspers mor, Karina Poulsen



Danmarks bedste lærer findes på Lindegårds skolen på Mors og hedder Tom Dalgaard Nielsen.
Dog synes jeg, at der er flere, der skal fremhæves, Bo og Tanja bl.a.
Jeg begyndte der i 7. klasse for 3 år siden og havde meget svært ved bl.a. at læse, da jeg har epilepsi og min hukommelse svigter til tider.
Men de har hjulpet mig så meget, at jeg i 9. klasse fik en flot eksamen og nu tager 10. klasse samme sted.
Toms dør er altid åben, og han er der bare for mig. Jeg var aldrig kommet så langt uden hans hjælp.
Alle voksne gør en stor forskel for os derude, og jeg er så taknemmelig. De er bare de bedste.

Mvh. Mogens Bjørn Thybo Johnsen



Min lærer Gitte er Danmarks bedste lærer fordi:
Hun har gjort så meget for mig. Jeg gik på en anden skole, inden jeg kom på Tandslet Friskole. Dengang var jeg ikke særlig glad for at gå i skole, men da jeg startede hos Gitte, blev det helt anderledes. Hun er så sød og rar og er rigtig god til at lære fra sig. Vi er 12 børn i klassen, og vi har et rigtig godt sammenhold, og jeg har i løbet af meget kort tid lært en masse og ELSKER nu at gå i skole.
Min lærer er helt sikkert Danmarks bedste lærer, og jeg håber rigtig meget, at hun vinder.

Mvh. Nadja Andersen



Hej Ude og Hjemme

Vi vil gerne melde vores lærer Mette Klitgaard til Danmarks bedste lærer, fordi vi virkelig synes, hun fortjener det.
For det første er hun god til at tackle, hvis en elev har problemer derhjemme eller i skolen. Hun snakker gerne med eleven som har problemer, og det hjælper eleven godt på vej.

Hun bruger meget tid på klassen. F.eks. kan hun bruge en hel weekend på at rette opgaver, men hun kan også finde på at bruge sine egne penge på klassen som fx. den skohylde, vi har stående, fordi vi har skofrizone, som vi selv har været med til at vælge. Hun har også brugt penge på vores kasser, som vi har stående bagerst i klasseværelset med bøger.

Mette gør meget ud af undervisningen. Det er ikke bare det samme kedelige, vi laver hele tiden. Hun finder på noget nyt og sjovt næsten hver time. Hun er ikke den skrappe lærer som hun kunne være. Hun kan tåle sjov, og hun griner med os i timerne.
Hun har styr på tingene. Hun ved, hvad der skal ske i timerne. Det gør hun ved at skrive det hele ned i en bog. Det gør hun dagen før, hun skal bruge det.

I klassen har vi noget der hedder engletid, og det er, hvis en eller flere har haft et dårligt frikvarter, eller hvis man bare har brug for at snakke, altså bare noget der skal ud.

Mette arrangerer noget der hedder legedag, hvor fire eller fem familier hver især har 3-4 elever på besøg fra klassen. Det er blandet drenge og piger i hver gruppe. Vi er der fra 18.00-21.00 ca. Man får aftensmad hygger, spiller spil, ser film eller hvad man nu kan finde på.

Sidste skoledag i 4. klasse var vi i Legoland sammen med hele klassen og Mette. Det var en hyggelig dag, hvor vi fik lov til at gå alene rundt i små grupper, og vi sørgede selvfølgelig selv for, at ingen gik alene.

Så vi synes i hvert fald, at Mette er Danmarks bedste lærer. For når vi laver en opgave, kan vi finde på at skrive hun er verdens bedste lærer. Så derfor er hun i hvert fald også Danmarks bedste.

Hilsen 5.c



Hejsa Ude og Hjemme!!!

Jeg vil gerne tilmelde min lærer, som vi/jeg har haft siden 1. klasse. Han er rigtig sød og kan lære os ting med humor, med sjove måder og er rigtig dygtig som lærer.
Han er også til rådighed i fritiden, både for forældre og elever. Han underviser i matematik, natur/teknik, idræt, sløjd og svømning.

Han er omsorgsfuld, kærlig, hjælpsom, lyttende og er en af de bedste lærere, jeg kender. Han er god til at aflæse os elever, hvis vi ikke trives med de andre eller derhjemme. Han er også rigtig god til at fortælle om sine dage derhjemme med sin familie.

Han laver matematikstykker ud af uro og larm i klassen. Han kæmper for de svage og bruger de stærke/kloge elever til at forklare, hvad man skal gøre. Han hedder Michael Andersen og er 39 år. Han arbejder på Østerbyskolen i Vejen. Ps. Jeg går i 5a, har haft ham i 4 år.

Hilsen
Julie Kathrine Madsen



Hej Ude og Hjemme

Jeg hedder Sebastian, er 10 år og går i 4 a på Odense friskole.

Jeg vil gerne indstille min søde klasselærer, Dorthe, til Danmarks bedste lærer 2011. Jeg vil gerne indstille hende, fordi hun gør alt sødt for en. Hver gang jeg skal have hende i skolen, bliver jeg rigtig glad. Hun er rigtig god til at undervise i dansk. Hver gang jeg sidder i knibe kommer hun og hjælper mig. Dorthe er vores nye lærer, vi har kun haft hende i et halvt år, men man glemmer hende aldrig. Hun er rigtig sød. Vi synes, hun er den bedste lærer på skolen fordi hun har været god til at få klassen til at samarbejde og man lærer mange nye ting af hende. F.eks. har jeg lært at skrive pænere af hende, og hver 14. dag har vi klassemøde med hende, hvor vi får snakket tingene igennem, hvis der er nogen, der har gjort noget forkert. Så vi er blevet trygge i klassen med hende. DORTHE ER EN RIGTIG DEJLIG OG SØD LÆRER :)

Jeg håber, I ringer til mig, for det har Dorthe fortjent.

Hilsen
Sebastian Rasmussen



Hej!

Min handicappede søns lærer må være Danmarks bedste lærer. Nikolai går i en specialklasse på Muldbjergskolen i Hjørring. Nikolai er 11 år, men ikke udviklet aldersmæssigt. Da han startede på skolen, var han en glad dreng, men han fandt sig i alt. Alle kunne få ham til alt, og han sagde aldrig fra. Nikolai er født med hjertefejl og er psykomotorisk retarderet. I skolen laves hvert år en vurdering af, hvilke elever der passer sammen, og det er ikke altid efter alder, men hvor de står i deres liv.
Det betød, at Nikolai for nogle år siden skiftede klasse, og han er vokset yderligere ved det skift. Han har en kontaktlærer, som har formået, at få ham meget frem, han har lært at sige til og fra. Han er så småt begyndt at træne renlighed, og det går langt bedre i skolen end hjemme.
Nikolai har en skjult ganespalte og har store problemer med at snakke, men hans lærer har brugt de få timer, der er til enkeltundervisning til at få hans sprog udviklet, så han nu har gjort så store fremskridt, at man mener, at en operation kan hjælpe.
Anne, Nikolais lærer, er fantastisk, og hun holder af børnene. Det skinner tydeligt igennem, at hun er lige så stolt som os andre, når Nikolai laver noget nyt. Anne bidrager til Nikolais liv med noget helt fantastisk. Jeg havde været nervøs for klasseskiftet, men det har gjort Nikolai til en meget mere selvstændig dreng.
Anne er selvfølgelig ikke alene, men hun er den, der i vores øjne har bidraget til Nikolais positive udvikling.

Hun hedder Anne Alon og er som sagt lærer på Muldbjerg skolen i OK6.

Venligst
Mona Jensen



Kære Ude og hjemme.

Der kan slet ikke herske tvivl om, at vi har Danmarks bedste lærer her på Øster Starup skole. Hun hedder Lene Darling og det navn passer virkelig godt til hende, for hun er en darling.

Hun er klasselærer i 3.a hvor vores datter Monique går. Hun har haft dem siden 1.klasse og eleverne ÆÆÆÆÆLLLLLSSSSKKKEEEERRRR hende. Det samme gør vi forældre.
Lene er sød, positiv, har en smittende energi, og så er hun kanondygtig til at lære fra sig. Hun formår at dele eleverne op, så de hver især både får udviklet deres stærke sider og trænet de ting, de måske har lidt sværere ved. Hun gør tingene interessante, så ungerne får lyst til at lære.

Alle børnene staver utrolig godt her i 3.klasse, og selvom de kun har haft engelsk siden sommerferien, kan vores datter i 3. klasse næsten mere end hende i 8.klasse, fordi Lene leger sproget ind i dem og bruger nogle redskaber, så det virkelig hænger fast.

Lene er opmærksom, hvis en elev ikke trives eller ikke har det godt. Så kan hun finde på at tage den enkelte elev med i skolekøkkenet og bage, så de kan snakke om tingene, uden at det virker som et forhør. Hun mailer flere gange ugentligt på forældreintra, så vi forældre kan følge med. Hun bruger gerne sin fritid på klassearrangementer og gør alt, hvad hun kan, for at klassen kan komme på ture, lave film og masser af andre spændende ting.

Efter sommerferien skal Lene desværre ned og starte i 1.klasse igen. Heldigvis har vi en datter i 0.klasse også, så vi håber, hun også får en god skolestart hos Lene. Desværre skal Monique og hendes klasse så have ny klasselærer, og det bliver nok svært at gøre Lene kunsten efter.

Vi håber, Lene vinder, så hun kan give hendes 3.klasse en dejlig afslutning på deres 3 år sammen.

Mange hilsner
Monique 3.a og hendes mor Heidi Nissen



Hej Ude og Hjemme.
Jeg vil godt indstille min klasselærere Betina Kristensen, 1B Aalestrup Skole til Danmarks bedste lærer. Grunden til at jeg synes Betina skal indstilles er:
Hun hjælper så der er nul mobning, så klassen er et dejlig sted at være. Hvis der er nogle, der ikke har en at lege med hjælper Betina med at få den/dem med i legen.
Betina laver forskellige opgaver, så lige meget om man er dygtig eller har svært ved at lære, gør hun så man har succés. Hjælper med at finde bøger på biblioteket alt efter, hvad man kan læse.
Hun hjælper så man har det godt, både de som kræver ekstra pga. uro i kroppen, eller mig som har 2 storbrødre, der er autister.
Hilsen
Kirsten-Marie Vejs, 7 år



Maria – Danmarks bedste klasselærer!

Vi er, som forældre til ungerne i 2.B, slet ikke i tvivl om, at Danmarks bedste klasselærer findes på Skanseskolen i Hillerød og hedder Maria Zernickov-Appel.
Her kommer nogle at de grunde til, at vi som forældre mener, at vores unger har Danmarks bedste klasselærer.
Maria er forholdsvis ung og nyuddannet, har efter endt uddannelse også nået at få et par børn men virker som en med meget mere erfaring. Omkring hendes person er der en naturlig autoritet, så både børn og forældre helt naturligt gør, som vi får besked på. Klassen har haft en lidt svær opstart. Klassen har været præget af en del uro og det har været svært for nogle af eleverne at starte i skolen. Maria har formået ved målrettet indsats over for både børn og forældre at skabe ro i klassen

Der er ingen tvivl om, at det faglige niveau betyder rigtigt meget for Maria, der bliver på ingen måder gået på kompromis. Hun underviser hvert barn på det niveau, barnet er. Nogle læser svære bøger, andre lidt nemmere. Diktater laves på 3 niveauer. Når der skal læses, er der nogen, der sidder ved bordet, andre sidder under bordet, nogle i sofaen osv. Hun møder hvert barn præcis der, hvor barnet er. Der undervises differentieret, så alle børn oplever undervisningen som spændende og inspirerende.
Maria er i den grad anerkendende over for det enkelte barn, drager hele tiden omsorg for, om det enkelte barn har det godt. Er der konflikter mellem børnene, kontaktes forældrene, og vi bliver holdt ansvarlige for at finde aftaler, der gør, at vi sammen løser problemerne.

Der har været arbejdet med fri for mobning kufferten fra Red barnet, så børnene lærer at få sagt tingene til hinanden på en pæn måde, og det er blevet naturligt at sige tingen til hinanden.
For at klassen kunne lære at begå sig endnu bedre sammen, valgte Maria at bruge en weekend (hendes fritid) på at tage på hyttetur med børnene allerede her i 2. klasse. En oplevelse, som børnene har lært meget af og taler rigtigt meget om.

Så kommer vi til os forældre. Her bliver der krævet nøjagtigt det samme at os som af børnene - nemlig indlevelse og engagement. Det har også været en stor opgave at samle forældregruppen, men igen her har Maria overskud til at gå ind. Hvis vi ikke lige har fået meldt os til et arrangement eller forældremøde, så ringer Maria lige – husk nu, I skal komme. Det har været en kæmpe indsats og har betydet rigtigt meget for forældresamarbejdet, og dermed også for børnene.
Marias utrættelige indsats med at bringe børnene og forældrene nærmere hinanden allerede her i indskolingen har betydet, at eleverne allerede nu har lært, at vi alle er forskellige, men der er plads til os alle, og vi kan alle noget forskelligt, som vi kan lærer af hinanden.

Vi kommer heller ikke uden om, at vi ligger i et område i Hillerød, der blandt nogen har et vis rygte, men de skulle bare vide, hvad de går glip af. Vi har bare de bedste forhold for børnene og Danmarks bedste lærer. Så dem, der har valgt os fra, skulle bare vide, hvad de går glip af, for det er ikke småting.
Der er mange flere ting, vi kunne fortælle om Maria, men vi synes, at I selv møde hende og opleve hendes karisma.

På vegne af den samlede forældregruppe I 2B på Skanseskolen.
Charlotte og Diana



Helle Rømer lærer på Gjellerup skolen: Danmarks bedste lærer!

Casper skulle til at starte i 4 A. august 2008 sammen med hans 26 klassekammerater. Det var en rigtig stor og snakkende forsamling, som igennem deres første skoleår, havde haft en del læreskift, samt en del vikartimer. Vi forældre blev meget bekymrede, da vi hørte at vores klasse skulle have en helt ung nyuddannet lærer. Casper har en storebror som er 5 år ældre. Hans klasse havde også prøvet kræfter med en nyuddannet lærer, hvilket bestem ikke var en succes. Så derfor var vi meget bekymrede over igen at skulle det igennem. Vi synes, Caspers klasse havde været igennem nok allerede. Da klassen indeholder 2/3 drenge, som alle kan lide at tumle, være aktive og snakkende, ja så var det noget af en mundfuld Helle Rømer skulle prøve kræfter med.

Sommerferien var slut, og 1. skoledag efter ferien oprandt. Alle elever var meget spændte. Glade for at se hinanden efter en lang ferie, så de rendte rundt i klasselokalet og snakkede lystigt. Der har altid været en stor forældreopbakning i denne klasse. Så rigtig mange forældre var mødt op, for nu kom dagen, hvor vi skulle se den nye lærer, som stod foran en tung opgave, netop at få lidt ro i klassen. Jeg var selvfølgelig også mødt op, for jeg var virkelig skeptisk. Klokken ringede og ind kom en lille pige ikke så høj, smilende og sagde hej. Ungerne kiggede på hende, men de havde jo ikke ligefrem respekt for lærerne i 3., ja så kunne man da godt fortsætte lidt endnu, for læren skulle jo nok råbe op, at de skulle tie stille og sætte sig. MEN det gjorde Helle ikke, hun stod bare bom stille bag sit kateder ved sin stol. Nå, nu var der 4-5 elever som tiede stille, for nu ville hun nok sige noget. Tiden gik et minut eller to. Til sidst sad alle ungerne helt stille, og vi forældre var også klar til at lytte. Nysgerrige for at opdage, om hun ikke kunne sige noget!

Det kunne hun sørme, hun forklarede kort og godt, at når hun fremover løftede den ene arm, ja så betød det at hun forventede ro. Hun har en meget spændende måde at forklare ting på, så man lytter gerne til det, hun siger.
Efter den første times tid fik ungerne et lille frikvarter. Jeg gik op til Helle for at forklare at min søn Casper er en dejlig dreng, som godt må sættes på plads fra starten, da han er meget charmerende og lidt klassens klovn. Han er dygtig i skolen, derfor kan han lege sig lidt igennem det hele og lave lidt sjov og ballade. Vi havde med de tidligere lærere prøvet at få styr på ham, men det var aldrig helt lykkedes. Han og nogle af de andre unger havde gennem de sidste år været lidt for larmende. Det ville vi rigtig gerne få styr på. Helle sagde, at det ville hun rigtig gerne tage fat på, og vi ville få en mail, såfremt der var problemer i skolen.

Helle blev rigtig hurtigt accepteret af børnene. Casper kom hjem hver dag og sagde, at hun var den sejeste lærer, han nogensinde havde haft. Hun er rigtig god til at snakke med pigerne, men også en drengepige, som ikke var bleg for en rask ”slåskamp” med drengene for sjov i skolegården. Hun har totalt vundet alle ungernes hjerte og ja, også vi forældre er vilde med hende.
For Caspers vedkommende har hun taget hårdt fat, hun er ikke konfliktsky, hun skriver gerne en mail, såfremt Casper ikke sidder stille og koncentreret. Bl.a. en smiley ordning i klassen har givet meget mere ro i klassen. Men hun er også den første til at komme til en og sige: ”Ved du hvad Casper lavede i dag,” og så fortæller hun med kærlighed om en episode i skolen og roser ham.

Hun har været til deres fodboldkampe om aftenen og stået og heppet sammen med os forældre, fordi hun elsker sin klasse. At se drengene fra parallelklassen være misundelige over at deres lærer aldrig kommer til fodbold. Vores unger ser det ikke som noget særligt, men bare naturligt at være sammen med deres Helle. Hele Gjellerup skolen elsker Helle. Mange har hende til bifag, og alle ville rigtig gerne have hende som klasselærer. Hun bruger rigtig mange ekstra timer på skolen, for at bidrage til hendes børn og kollegaer, hun tæller ikke timer, hun knokler for de sager, hun tror på og dem, hun holder af. Er der problemer med andre lærere, så vil hun gerne hjælpe til, så der ikke er problemer.

Et par dage før jul får vi en mail fra hende, at vores barn skal bestille et rundstykke, så tager hun smør, pålæg m.m. med. Hun tager så mange initiativer med vores unger, som er meget udover det usædvanlige. Igen gjort med kærlighed til vores børn. Hun betaler ud af egen lomme, hvilket vi som forældre ikke kan lide, så vi tog penge fra klassen kasse til det i stedet. Men hun ville oprigtig gerne glæde vores unger med morgenhygge.
Denne kærlighed kom også til udtryk, da vores Casper skulle være fraværende i 10 dage pga. en operation. Hun mailede hver dag lektie, samt spurgte til patienten. Hun får hvert barn til at føle sig som noget helt specielt. Og vi forældre føler, at hun har et helt specielt bånd til netop vores barn. Måske er det også helt specielt for hende med den første klasse hun har som nyuddannet, det kan da godt være.

I november havde vi et forældremøde. Normalt synes man de er lidt kedelige, men Helle gør dem hyggelige og konkrete. Du spørger og du får en information som er konkret og saglig. Er der problemer kommer de på bordet. Hun havde bl.a. lært vores børn om jødeforfølgelsen, og ville gerne vise filmen Schindlers liste. Men det krævede vores tilladelse. I starten var nogle forældre imod, men stille og roligt forklarede hun, hvorfor hun gerne ville afslutte emnet med denne film. Og til sidst var alle forældre helt rolige og trygge ved det. Men hvor mange så helt unge lærere tør kæmpe for det, de tror på overfor en flok skeptiske forældre? Vi skal desværre skifte lærer næste år i 7. klasse, men alle vi forældre spurgte Helle, om vi ikke kunne få lov til at beholde hende, for hun har styr på den store klasse, vores børn går i. Det er desværre bare ikke muligt.

Sidste oplevelse vi har haft med hende var skolefest på mellemtrinnet. Hele læreteamet og ungerne havde opsat en musical som omhandlede Beatles. Helle var en rigtig 60’er sild med franskbrød hår og i stram miniskørt, hvilket morede ungerne meget. Mange af ungerne er nu vokset hende over hovedet, men respekt for hende det har de!
De er meget stolte af at have en lærer, som er så skør, at hun tør en masse. Hun er en hiphopper når det er med den kasket på, en sportspige i gymnastiktimerne, dygtig engelsktalende lærer i hele engelsktimen, meget hjælpsom hvis nogle ikke forstår.

Casper har bestemt ikke den kreative side i sig, men selv billedkunst forstår hun at inspirere ham, så vi har fået de flotteste julegaver. Hun forstår at inspirere alle. Og Casper synes bare, hun er SÅ dygtig til at male tegne m.m. Hun stiller rigtig store krav til ungerne i form af lektier, at de er veloplagte og gode ved hinanden. Hun har fået sat skik på klassen, vi er nervøse for det smuldrer igen, hvis de får en lærer, de ikke respekterer. Så det er med stor sorg, vi skal sige farvel til hende.
Hun startede som vikar på skolen, men har formået at vise skoleledelsen at hun har pondus og karisme ud over det sædvanlige. Fagligt meget dygtig. Så hun bliver heldigvis på Gjellerup Skolen, for andre børn fortjener også en så dygtig lære.

Casper havde en eftermiddag besøgt sin mormor og kigget i Ude og Hjemme, han kom hjem til mig med artiklen om at indstille sin lærer til Danmarks bedste lærer. Han mente bestemt, Helle havde fortjent denne titel, men at der nok kommer mange breve. ”Men mor vi er nød til at indsende det, for hun ER Danmarks bedste lærer!” Så det er hermed gjort.
Helle har givet sin samtykke, hun var stolt over, vi synes hun kunne være kandidat til dette, håber ikke vi har indsendt det for sendt, da Helle lige er kommet fra skiferie, og vi skulle have hendes accept først.

Casper Mogensen


Hej Ude og Hjemme

Jeg vil foreslå en værdig kandidat til Danmarks bedste lærer. Hun hedder Marianne Freiberg og bor nær Gråsten i Sønderjylland. I bagagen har hun 20 års erfaring som folkeskolelærer i både tyske og danske skoler. Hun udviser et brændende arrangement for at vække nysgerrigheden og lysten til at lære hos børn men også voksne.

Hun underviser lige nu på et kursus for pædagoger fra tyske børnehaver. Samtidig underviser hun på Bakkeskolen i en klasse med en hel del udfordringer, som hun selv ville beskrive det. Marianne elsker at bruge kreative måder at undervise på og laver til dels selv hendes eget undervisningsmateriale, som hun mener kan lette indlæringen.

Hun selv er en dejlig pige og vaskeægte sønderjyde med et stort hjerte, som jeg mener fortjener en anerkendelse for hendes virke. Alt i alt synes jeg at det ville være en god og positiv historie at fortælle jeres læsere.

Med venlig hilsen
Marianne Petersen



Hej!
Jeg hedder Charlotte og er mor til Patrick, som er 8 år gammel.
Patrick lider af ADHD og angst, og han er så heldig at have Danmarks to bedste lærere. De fortjener virkelig at blive påskønnet og få at vide, hvor dejlige, gode, rolige, lærerige og tålmodige, de er.

Den skole Patrick går på er en specialskole med kun 25 elever. Han går i GR1, hvor de er 6 børn og 4 lærere/pædagoger, som hver dag skal stå model til meget råben og skrigen, blive kaldt de værste grimme ord, blive slået og sparket, ramt af møbler, der flyver rundt i lokalet. Alligevel formår de at bevare roen, gide børnene og lære fra sig.

Patrick startede i GR1 for 1½ år siden. Han er meget udad reagerende og nægter alt, hvad der bliver budt ham, men de har lært at forstå ham.

Giver du ham en bog, kan du være sikker på at få den i hovedet, men når Lisa sidder med ham og sige: ”Ej, det her er for svært, kan du hjælpe mig med at regne den ud?” så er han langsomt begyndt at lave noget. Det har taget lang tid at nå en lille bid vej - et skridt frem og to tilbage. Jeg har som mor været enormt frustreret, men nu kan jeg se lyset i Patricks øjne, når han stolt kommer hjem og siger: ”Mor, jeg har lavet lektier i dag.”

Så det går fremad. Claus, der er Patrick kontaktlærer på skolen, er det mest glade, sjove, rare menneske, jeg har mødt. Han giver sig tid til Patrick, giver ham plads, er aktiv i sin måde at lære fra sig på. Det fungerer!

Hvis der er nogen, der fortjener at blive påskønnet, er det lærere og pædagoger på specialskoler og især Patricks lærer Claus Eric Rasmussen og Lisa Christiansen på Skolen Ved Skoven, Stadionvej i
Haslev

Det her var kun en lille smule. Jeg håber på, I har lyst til at hjælpe mig med at fortælle videre om, hvor dejlige lærere, min søn har.

Med venlig hilsen
Charlotte Pilegaard



Kære Ude og Hjemme

Jeg vil gerne indstille Karl Kristian Højberg.
Han er egentlig ikke en lærer, men han er rektor på Sønderborg Statsskole. Han sørger for at alle elever trives, og at vi altid er motiverede til at gå i skole.
Han hjalp mig gennem en svær tid, og sammen fandt han og jeg en løsning på mit store fravær. Jeg faldt ned i et kæmpe sort hul og kunne ikke rigtig finde mig selv, men Karl Kristian hjalp mig på rette vej igen.

Efter bare et halv år i min første klasse havde jeg et fravær på 25% og kunne derfor ikke følge ordentligt med i timerne, og det medførte at jeg fik dårlige karakterer. Men Karl Kristian hjalp mig over i en anden klasse, og jeg klarer mig super godt nu. Jeg går i en HF klasse, og jeg kan allerede mærke en kæmpe forskel.
Jeg kan se en fremtid nu, og min drøm om at komme på lærerseminariet er ved at blive en realitet. Jeg håber i tager godt imod min e-mail.

Sara Paulsen. 1.q Sønderborg Statsskole.



Danmarks Bedste Lærer "aka" Brian Saugberg.

For os i 7. klasse på Hvilsom Friskole skole er Brian Saugberg Danmarks bedste lærer. Vi har igennem årene haft en del forskellige lærere, men aldrig en som Brian.
Den første dag efter sommerferien, hvor jeg så ham første gang, vidste jeg, at det ville blive anderledes. Han klædte sig ikke som de andre lærere, og han snakkede ikke som de andre lærere. Der er kun en dårlig dag i skolen, efter han er kommet. Fredag, for derhar vi nemlig ikke Brian.

At have time sammen med Brian er utroligt lærerigt, det starter tit med, at Brian kommer ind ad døren og så siger han "Så rolig nu fans”! Så sætter han tasken og går over til cd-afspilleren og sætter "Relaxing brain stimulating music" på, og så sætter sig ned. Meget tit har han et berømt maleri, digt eller sangtekst med i hænderne. Og så skal der bare analyseres. Vi er nærmest blevet eksperter i atanalysere kunst. Grammatikken, den er der styr på, så hvorfor ikke blive ved? Hvorfor ikke forberede os til 8-9, mener Brian.

Vi har en elev i klassen, som i 5.kl. (det her er vores andet år med Brian) var meget indadvendt, sagde ikke ret meget med mindre han blev spurgt, rakte aldrig hånden op, fordi han troede, det han svarede sikkert ikke vargodt nok, men sådan er han ikke mere takket være Brian Saugberg. Denkammerat mistede sin far lidt før jul for 2 år siden, hvilket nok var med tilat han blev sådan.
At han er blevet mere udadvendt har hjulpet ham utroligt meget, især i fritiden, han har mange flere venner nu og han er faktisk en af mine rigtig gode venner. Så jeg mener Brian har været med til, at minkammerat er blevet meget mere modig.

Vi kan tale med Brian om alt. Han vil gerne have os til at blive ”enere”– han plejer at sige, at han ikke gider ”tremmekalve” – nogle der bare følger flokken. Nej vi skal tro på os selv.
Og det er blot nogle få ud af mange mange grunde til at Brian Saugberg er verdens bedste lærer.

Mads Gade



Danmarks bedste lærer er Birthe fordi:

Philip Louis Fleron er autist og er i dag 10 år og bor i Nibe. Han vil gerne indstille sin lærer Birthe Østergaard Rasmussen, fordi som han siger så er hun Danmarks bedste lærer.

Philip skiftede skole i august 2010, hvor han startede i 4 klasse i en K--‐klasse på Seminarie skolen på Mylius Erichsensvej i Aalborg. Da Philip begyndte efter sommerferien, kunne han stadig ikke skrive. Han har pga. sin finmotorik, svært ved at holde på en blyant. Han led mange nederlag på den gamle skole, fordi han fagligt var meget bagud og blev meget ked af det, når der blev stillet krav til ham. Derfor havde han i lang tid ingen lektier for, indtil vi sagde, at det skulle han altså.

Der var snak om, at han måske bare skulle lære at skrive på computeren, men det var min mand og jeg meget modstander af. I august 2010 begynder Philip på den nye skole, hvor Philip får Birthe som sin lærer. I starten synes Philip, at det var meget hårdt, fordi han fik så mange opgaver af Birthe. Hun stillede krav til ham. Hun valgte at starte forfra med tekst og skriveopgaver for 1. klasse og endelig fik Philip nogle sejre. Philip begynder at ”vokse”.

Han syntes det var hårdt, men han begyndte at skrive – jubi! Pludselig kunne han jo også se en fordel i at kunne læse og skrive. I dag har han både læse- og skriveopgaver for hver eneste dag. Det kan være svært at ind i mellem at se hvad han skriver, men han kæmper med det - skønt. Birthe har også fået ham til at udvide sin horisont. Han er begyndt at lære engelsk, så han kan tale med sine fætre i Canada.

Da Philip har en fotografisk hukommelse, kan han så snart der er noget der fanger ham huske alt. Han er ekspert indenfor områder som Star Wars og Titanic. Han glæder sig til at han kan læse fagbøgerne selv. Philip har fået mere selvtillid, efter han er kommet i Birthes favn. Han siger, at hun er så god at tale med, hvis han har nogle problemer med nogle af de andre børn. Der er kommet mere ro på ham, før skulle der ingenting til at vælte ham og de mange øv-dage er blevet vendt til flere af de ”bedste dage” i hans liv, som han siger.

Philip synes, at Birthe er den eneste rigtige Danmarks Bedste lærer, fordi hun er så sød og positiv og ikke mindst, fordi hun forstår mig jo.

Knus Betina Fleron Hede



Hej Ude og Hjemme!

Vi i 8.b på Vinderup Realskole vil gerne tilmelde vores lærer Anne Knudsen til Danmarks bedste lærer, da man ikke kan finde nogen bedre lærer end Anne!

Det var ikke rigtigt meningen, at vi skulle have haft Anne som klasselærer, men det endte det med, da vores oprindelige klasselærer fik tilbudt et andet job. Det var en lidt pludselig beslutning, at vi skulle have Anne i stedet for. Vi kendte ikke Anne, og hun kendte ikke os, så det var lidt spændende at finde ud af, hvem hun var, og hvordan hun var. Vi er nu sikrer på, at vi ikke kunne have fået en bedre lærer end Anne.

Vi vil tilmelde Anne til konkurrencen, fordi hun løser problemerne i klassen, så snart de opstår, så der ikke er nogen, der bliver lukket ude og går rundt og har det dårligt. Hun er en sød, kærlig og meget forstående lærer.

Vi i 8.b har en tendens til at blive paniske overfor synopser og eksaminer, men Anne gør alt for, at vi skal blive rolige, og hun sørger for at gøre os sikrer på det, så vi ikke bliver nervøse. Hun gør alt for at gøre os bedre og forberede os på den bedst mulige måde. Anne ligger også meget vægt på det faglige niveau i klassen, så derfor har vi tit prøver og diktater, så vi kan blive bedre og dermed få en højere faglig viden.

Anne er også en meget ung lærer, da hun kun er 28 år, men netop dét gør, at hun virkeligt forstår os, hun forstår vores problemer, vores humor og vores væremåder.
Det gode ved Anne er også, at hun kan tage en joke, og det er ikke de små uskyldige jokes, men nogle lidt usædvanlige jokes. Vi har f.eks. sat en trådløs mus i hendes computer da hun var gået ud af klassen, og så sad der en nede på sin plads og styrede musen på tavlen (vi har elektroniske tavler som computerne kan kobles til), da Anne opdagede det blev hun ikke sur, hun grinede bare af det og prøvede på at finde ud af, hvordan vi gjorde det, og hvem der gjorde det. Hun blev heller ikke sur, da hun fandt ud af, hvem der gjorde det, eller hvordan vi gjorde det.
 
Der var også en fra klassen, der havde taget en falsk hundelort med i skole, vi lagde den på Annes stol, og da hun skulle til at sætte sig ned på stolen, skreg hun, da hun så den falske hundelort ligge på hendes stol. Hun blev ikke sur over det, men grinede bare af det. Vi grinede selvfølgeligt også, da det var lidt komisk, at hun skreg, men hun gav os også et chok, da der ikke var nogen, der kunne huske, at vi havde lagt den falske hundelort på stolen. Så hun kan helt sikkert klare, at vi joker med hende, og hun forstår også, at det kun er for sjov.

Grunden til at Anne er Danmarks bedste lærer er, at hun bringer lysten til at gå i skole frem i os, og så er hun altid en glad og positiv person, hvilket vi i 8.b mener er to meget vigtige ting ved en lærer.

Anne gør også det, som ikke alle lærere vil gøre; hun bruger sin fritid på os. Vi planlægger hyggeaftener for klassen, for at vi skal holde sammen. Hvis vi skal vedtage noget i klassen, er det kun hvis alle i klassen er med på det, for det skal ikke være sådan, at det kun er flertallet, der bestemmer. Hun tager hensyn til alle i klassen. Hun spørger også altid os, inden hun bestemmer, at vi skal noget som f.eks. en hyggeaften eller lignende. Hun er altid velforberedt og tager tingene stille og roligt.

Anne lægger også mærke til eleverne i klasse, hvordan de omgås hinanden og hvordan de har det. Hvis Anne ser eller bemærker noget, hun mener er et problem, snakker hun med eleven/eleverne, så det kan blive løst.

Hilsen eleverne fra 8.b på Vinderup Realskole



Kære Ude og Hjemme

Jeg kender verdens bedste lærer. Det vil sige, de er faktisk 3 underskønne kvinder, som har 2.E og gør en fantastisk indsats hver eneste dag.

Lad mig fortælle lidt om klassen:

2.E er en speciel klasse beliggende på Munkekærskolen i Solrød bestående af 6 dejlige unger, som hver især har forskellige problematikker i deres hverdag, som gør det svært for dem at være og fungere i en almindelig klasse.

Der er 4 frække og dejlige knægte og 2 skønne piger i klassen og Jeanne, Jannie og Eva som er de dejlige kvinder som styrer 2.E.
Hver eneste dag gør de deres allerbedste for at hverdagen i 2.E bliver så overskuelig som muligt for vores børn. Det er ikke nogen let opgave, da børnene har hver deres behov og problematikker. Men de formår at lære børnene så godt at kende og sætte sig ind i hver enkelt barns problemer og specielle behov.

Med en evne til at komme dybt ind under huden på vores unger, lærer de dem så utrolig meget og formår at få det allerbedste ud af børnene.
Man ser så tydeligt, at der er et stærkt bånd mellem vores børn og de skønne dejlige kvinder og en meget stor respekt.

I 2.E bliver man undervist efter, hvor man er og hvad man magter. De kender dem så godt og ved lige præcis, hvor langt man kan skubbe, og hvor meget man kan presse, for at de yder det allerbedste, de kan.

Jeg er mor til Josephine, som er så heldig at gå i 2.E, og jeg kan se hvor meget Josephine har rykket sig, siden hun kom til Munkekærskolen og fik de damer til lærere.
Jeanne, Jannie og Eva lægger deres hjerteblod hver eneste dag, de giver utrætteligt deres visdom videre til vores børn og med en kærlig og respektfuld tone.

Jeg er så glad og taknemmelig for de 3 dejlige kvinder, som gør hverdagen for min Josephine og de andre dejlige børn til en tryg og sikker base, hvor man ikke er bange for at spørge om noget, og man ved, at de er i trygge og sikre hænder.

Derfor skal de selvfølgelig belønnes og påskønnes for deres evige arbejde.

Mange tanker og kærlige respektfulde hilsner fra Stine Brønsholm



Hej!

Vi skriver fra 8.b Ranum Skole.
Vi har valgt at skrive til Jer, fordi vi sidder her i Danmark med den bedste lærer, hans navn er Bjarne Svenstrup.

Han fortjener at vinde, fordi han først og fremmest en fantastisk person og altid retfærdig.
Vi har altid været en meget larmende klasse, altid uforberedt og har aldrig tænkt over vores fremtid som sådan, men da vi begyndte i 8.klasse, fik vi Bjarne som lærer.

Han fik os strammet op og gjort os forberedt på vores fremtid, men nu skal det heller ikke lyde, som om han er sådan en streng lære.

Hver morgen kommer han ind i klasse værelset med det største smil og er altid positiv og motiverende.
Vi nyder at komme i skole. Hvis man nu har haft en dårlig morgen, bliver dagen helt lyst op af at komme i skole. Det skal også lige nævnes, at Bjarne altid er der for os, uden og indenfor skolen. Vi kan altid komme til ham, hvis der er noget, vi er kede af eller har nogle problemer.

Han har altid sørget for, at vi alle vil blive behandlet ens, og det har gjort, at vi har et fantastisk fælleskab og ingen mobning!

Vi er rigtig kede af det, fordi vores fantastiske lærer stopper, fordi han går på efterløn. Vi har haft ham hele to super år som vores klasselærer.

Så vi tænkte og tænkte over, hvad vi skulle finde på som en farvel gave, også kom vi i tanke om det bedste gave nogensinde ville være, hvis han blev kåret som Danmarks Bedste Lærer.

Det ville gøre ham så pavestolt, og det ville betyde rigtig meget for os.



Jeanette Clausen mener vi bestemt er Danmarks Bedste Lærer!

Jeg hedder Tina, bor alene med mine 2 piger Natasja 9 år og Emilie 5 år.
Min datter Natasja, fik d.14. oktober 2010 - 8 år gammel - kræft, leukæmi. Det er den værste besked du som mor kan få - og en rigtig svær og hård periode følger.

Natasjas klasselærer kører 6 dage efter Natasja er indlagt, fra Vest Jylland til OUH for at besøge sin elev. Det varmede så meget for både Natasja og mig. Jeanette informerer klassen om Natasja's sygdom og har en go snak med dem. Hun sender en mail til forældrene, da jeg ikke finder overskud til det.

Efterfølgende har vi en del kontakt med Jeanette, hun kommer ofte på besøg i vores hjem, hvor hun har breve med til Natasja fra hele klasen, og Natasja læser med stor glæde brevene om og om igen . Jeanette sørger for, at Natasja føler sig som en del af 3. klasse på Janderup skole.

Natasja skal have kemobehandling i 2 år, og derfor er hendes immunforsvar defekt i den periode. Dette betyder, at Natasja ikke har været i skole i 5 måneder nu.
Men Jeanette kommer med stor glæde og smil hjem til Natasja ca. 3 dage om ugen og giver hende undervisning - som ofte afsluttes timerne med et spil UNO eller andet.

Jeanette har også et par gange været hos Natasja, hvis jeg har skullet noget med lillesøster. Hun er et fantastisk menneske, som viser overskud, og giver sig go tid til sine medmennesker.
Natasja siger selv om Jeanette, at hun er god til at lave sjov og få en god stemning i klassen. Hun har en god måde at forklare sig på og laver skøre og sjove ansigter, når hun skal fortælle noget. Vi er meget glade for, at Jeanette involverer sig så meget i vores liv.

Natasja har 3 gange været på besøg i klassen, og der har Jeanette holdt os informeret om morgenen, om alle børn i klassen var raske, så vi kunne komme på besøg.
Hun betyder MEGET for os herhjemme!

Venlig hilsen
Natasja og Tina Horn


Danmarks bedste lærer:
”Vi elsker Claus Stokbæk. Han er bare den sejeste, cooleste, sødeste, sjoveste, tykkeste, flinkeste , rareste, pæneste lærer i hele verden”. Sådan beskrives deres lærer på Facebook, hvor der er oprettet en fanside med 80 medlemmer, både tidligere og nuværende elever, som kort og godt hedder: Vi elsker Claus Stokbæk.

Min søn som nu går i 7. klasse og har haft ham fra 1. klasse, har nu fornøjelsen af at have Claus til matematik, fysik, geografi og biologi. Så det er mange timer på en dag /uge med den samme lærer, men eneste kommentar, når årets skoleskema bliver offentliggjort er: ”Jubi, vi skal have Claus.”

Han gør ikke noget for at være den nok mest populære lærer på skolen. Han er bare sådan.
Det er en fornøjelse at børnene er så glade for ham. Aldrig kede af at skulle have de 4 fag, som godt kan være ”tunge” fag at komme igennem.

Det er ikke fordi de ikke skal lave noget, de er glade for ham, for der bliver ikke ”givet ved dørene” hvad lektier og arbejde på skolen angår. Det gør også hverdagen lettere for os forældre, at børnene er så glade for ham. Ikke noget med ”Øv øv, nu skal vi have den lærer igen i dag.”

Desuden gør det, at eleverne udviser stor interesse for fagene, og det gør jo, at man nok har lettere ved at lære pensum.

Nogle er fan af Batman, nogle er fan af Superman men på Nørre Aaby Realskole er eleverne fan af ”matman”. Han er virkelig et plus for skolen og eleverne. Han fortjener at bliver kårer til Danmarks bedste lærer.

Jeg ved, jeg taler på både elever og forældres vegne med ovenstående synspunkter.

Med venlig hilsen
Berit Froberg Buch

Vi ønsker at indstille vores inspektør til Danmarks bedste lærer fordi:

Han kender navnet på alle eleverne
Han underviser i alle fag – typer af fag i stedet for bare at give os fritime
Han har altid tid til en snak af såvel positiv som negativ karakter
Han går ind for traditioner. Vi har dagligt morgensang og gudstjenester en gang om ugen i vores kirke 
Han taler elevernes sag
Han kan også være pedel i tilfælde af sygdom
Han er med til at gøre vores skole til Danmarks bedste skole.

Vi går på Vor Frue Skole, som er en privat skole med ca 400 elever.

Hilsen
Frederik og Christian Lyk Christensen 11 + 12 år

Hej Ude og Hjemme
 
Man hører så meget om, at landsbyskolerne halter bagefter. I 3.a på Firhøjskolen i Føllenslev er det ikke tilfældet. De har efter min mening Danmarks bedste lærer. Hendes navn er Bente Langkjær.

Bente er en ildsjæl, der brænder for sit fag og sine elever. Hun er min søns dansklærer. Hun bruger en masse forskellige undervisningsmetoder, der ikke bare kræver, at børnene sidder stille. Bentes holdning er heldigvis, at alle lærer på forskellige måder. Hun har selv lavet en masse forskellige værksteder til børnene, som hun blandt andet blev inviteret til Gyldendal -mener jeg det var- og vise frem, men det kan børnene bedre fortælle om.

I Bentes timer må man i frilæsning godt flyde i vindueskarmen, hvis det lige er i den stilling, man finder ro til at læse. I 2. og nu 3. klasse spiller børnene teater, hvor hun selv har stået for kostumerne og sammen med børnene har de lavet kulisser.

Børnene ved at de altid kan komme til Bente, hun holder børnemøder -hvis tiltrængt- efter konflikter, kører fokusbarn, hvor man kun må sige noget positivt, om det barn der er fokusbarn.

Jeg ku blive ved, men håber dette har fanget jeres interesse og at I ku have lyst til at komme ud og få alle de nyttige info af børnene selv, da jeg mener, hun fortjener anerkendelse for sit gode arbejde med børnene.

Det er måske også lige værd at nævne, at hun faktisk er ordblind, men så faglig god at vores børn ligger godt i svinget i diverse test. Jeg håber virkelig, I vil hjælpe mig med at give hende noget anerkendelse for sit store arbejde. Det fortjener hun.

Mvh. Susanne Hanning, mor til Mike, 9 år



Hej!
Den bedste lærer jeg kender er helt klart Jesper Kjære.
Han er hjælpsom og lytter til folks problemer og prøver at løse problemerne med det samme. Jeg synes, han er en vinder. Han er ærlig, en rigtig god lærer, god til at lytte og forstå andre.

Med venlig hilsen

Michele Kaxe, 21 år



Danmarks bedste lærer: Pernille Bork Steffensen

Først lidt om os, der indstiller Pernille:
Vi går i 6. B på Høje Kolstrup Skole i Aabenraa. I vores klasse er vi 19 elever. Vores klasse er fantastisk mangfoldig, vi kommer fra ni forskellige nationaliteter lige fra Bosnien, England, Tyrkiet, Congo, Etiopien, Afganistan, Libanon, Vietnam og Danmark
Vi har haft Pernille som vores klasselærer, siden vi startede i 1. B og har nu fundet ud af, at det er langt over halvdelen af den tid, vi skal gå her på Høje Kolstrup Skole (vi har på vores skole fra 1. – 9. klasse).
Det er Pernilles fortjeneste, at vi er nået så langt som vi er. Vi skal efter sommerferien have ny klasselærer og det bliver svært at finde en, der kan leve op til hende.

I vores første skoleår var det en kamp for Pernille bare at få os til følgende:
Komme ind til time – vi er tit blevet hentet på sportspladsen og i skolegården.
At være undervisningsparate (sidde på vores pladser med bøger og penalhus fremme)
At få styr på, hvad et penalhus skal indeholde.
At få lektierne skrevet op i lektiebogen (det var inden, der fandtes elevintra).
At snakke ordentligt til hinanden og respektere hinanden.

Men Pernille gav ikke op, og det er vi hende taknemmelig for i dag.
I sommers var vi til et skolefodboldstævne, hvor vi selvfølgelig havde Pernille med som hepper. Vi lagde mærke til, at nogle af de andre hold opførte sig dårligt og var grove i munden, og da vi kom hjem fra stævnet sagde Pernille, at vi bare var eksemplariske at have med i byen og i grunden er det jo Pernilles gode måde at være lærer på, der her kom til udtryk.
Også når vi i dag har vikar eller vores skoleleder kommer forbi i klassen, får vi at vide, at det er flot, at vi er undervisningsparate og har styr på både penalhus m.m. Også her skal Pernille have en stor del af æren.

Pernille er Danmarks bedste lærer fordi:

Hun er en total god og engageret lærer.
Hun er altid positiv.
Hun er ung og moderne.
Hun har et godt humør.
Hun er den bedste på vores skole til IT, hvilket også er kommet os til gode, og vi har lært en masse IT.
Vi kan altid komme til Pernille hvis der er noget.

Vi håber hermed, at Pernille vinder titlen i Ude og Hjemme som Danmarks bedste lærer, for på den måde kan vi vise hende, at vi påskønner hendes store arbejde og sige tak for 6 dejlige år sammen med hende.

Mojn fra 6 B på Høje Kolstrup skole

Sine, Thao, Maria, Sofie, Catharine, Janina, Sigrid, Havva,
Joachim, Andreas H. , Andreas N, Avistar, Morten, Joel, Youssef, Mads, Mirza, Thor, Sirak



Vores lærer Maria Boe er Danmarks bedste lærer fordi:

Hun gør undervisningen god, og vi lærer samtidig noget. Så er hun bare vidunderlig og altid glad. Hun forstår alt, hvad vi siger og alt, hvad vi mener.

Hilsen Marias 24 glade elever



Hejsa.
Jeg har Danmarks Bedste lærer.

Det er en lærer, der har betydet så meget for mig. Han har været åben over for mig og har hjulpet mig med mine problemer.
Jeg kom ind på skolen som en, der ikke havde forstået en disse af matematik, men i dag har jeg scoret en god karakter i matematik.

Han er sådan en person, som folk ønsker at være venner med, fordi han har sit gode humør. Og det der også er godt ved ham er, at han kan lide alle, selvom de kan være de dummeste svin, så hjælper han dem gerne alligevel.

Han har bare noget andre ikke har, og det er derfor, han er Danmarks Bedste Lærer.
Man kan mærke på ham at han er en person som gerne vil yde noget i hans timer, men samtidig er der også plads til sjov og ballade.

Man kan mærke, at vores klasse fylder en del i hans liv, man hører ham aldrig sige noget grimt om vores klasse.
Det er derfor han er DANMARKS BEDSTE LÆRER.

Hilsen
Simon Maymann, 15 år



Hej Ude og Hjemme.

Jeg hedder Simon og er 15 år gammel. Jeg har en helt fantastisk solstråle historie, som jeg helt vild gerne vil dele med andre.
Jeg startede på folkeskolen i børnehaveklassen og havde et rigtigt godt år med en super dygtig lærer. Derefter gik det desværre hurtigt ned af bakken.

1.-2.-3. klasse blev med rigtig mange lærerskift og rigtig meget mobning. I 4.-5.-6. klasse blev alt kun værre og værre. Jeg sad ofte låst inde på toiletterne i frikvartererne af frygt for mobning. Jeg tog rigtig meget på i vægt, fordi jeg havde det rigtig dårlig psykisk, og hverdagen bød både på spark og slag og grimme oplevelser fra dem, som skulle være mine skolekammerater. Hver morgen inden jeg skulle i skole stod den på opkast og dirre, jeg blev bare større og større, og mobningen blev værre og værre.

I slutningen af 6. klasse valgte mine forældre at sige stop, jeg blev meldt ind på Bjerregrav Friskole, og det viste sig at blive min redning. På Bjerregrav Friskole blev jeg mødt af en masse helt fantastiske lærere, en helt speciel skoleinspektør og en masse glade og positive børn. Mine klassekammerater har taget rigtig godt imod mig.

Vi var i den heldige situation, at vi skulle ha Inge-Marie Jacobsen til vores klasselærer, og det tror jeg bestemt blev min redning.

Hun kunne være skrap men altid på den gode måde. Hun forstår at møde mennesker, der hvor de er. Hun forstår at få det gode frem i folk og har altid et smil på læben. Går man til Inge-Marie, får man aldrig et surt nej, eller ” det må du selv klare”. Hun har totalt ændret mit liv. Jeg er blevet rigtig glad for at gå i skole, jeg er blevet meget bedre i alle fag og har fået en masse dejlige klassekammerater.

Inge-Marie fik arrangeret en rejse til Island for os, der gik i 7. klasse, og det blev en helt fantastisk tur, som vi aldrig vil glemme og en rigtig stor tur for mig, der aldrig har turdet rejse hjemmefra af frygt for mobning.

Inge-Marie har et stykke tid været fraværende på Bjerregrav Friskole, fordi hun har været på barsel, men er nu vendt tilbage til stor glæde for os alle, og derfor er tiden nu inde til at takke hende for alt, hvad hun har betydet for mig og hele klassen.

Det vil være helt fantastisk for mig, hvis jeg blev den heldige vinder af Ude og Hjemmes konkurrence. Det vil være så fedt at kunne overrække Inge-Marie og 9. klasse på Bjerregrav Friskole - en gave for alt, hvad de har gjort for mig.

I Juni måned skal vi en tur til Barcelona, og til den tur ville vi alle kunne få rigtig meget glæde af Ude og Hjemmes præmie!
Håber rigtig meget I kan bruge mit oplæg, så alle ved, hvor taknemlig jeg er.

Tak for et godt blad og et super indslag.

Venlig hilsen Simon Nielsen 15 år



Hejsa Ude og Hjemme

Vi er to pige, der går i 6.b på Alkjærskolen i Ringkøbing. Vi vil gerne indstille vores lærer, Bente Sandahl til Danmarks bedste lærer.
Grunden til at hun skal være Danmarks bedste lærer er, at hun sørger for at alle bliver snakket med og hjulpet, hvis de har problemer eller bare vil have svar på spørgsmål. Hun hjælper os igennem alt.

Hun tager med os piger på shoppeture, hvor vi rigtig hygger os. Vi får købt en masse lækkert tøj i Herningcentret, og så spiser vi til sidst aftensmad på enten Jensens Bøfhus eller Sunset Boulevard.

Med drengene arrangerer hun nogle rigtig sjove gokarttur, hvor de får lov til at fyre noget af alt deres krudt af. Og der bliver selvfølgelig kamp til stregen.
Hun læser højt for os i første time hver mandag. Og hun får snakket om puberteten sammen med os (mest med pigerne), så er vi forberedt, når den tid kommer (som allerede er kommet for halvdelen af os).

Hun invitere os også nogle gange hjem til hende. Vi skal hjem til hende for tredje gang i juni.
Hun giver os en masse opbakning og støtte, og der for synes vi hun er Danmarks bedste lærer.

Kærlig hilsen
Trine og Sofie,13 år.



Hej
Jeg skriver til Jer, fordi vi på det seneste har læst jeres artikelserie om Danmarks bedste lærer og finder den rigtig god og lærerig.
Vores søn Thorbjørn har I tidligere stiftet bekendtskab med. I skrev en artikel i forbindelse med at han efter en større operation fik tilkendt erstatning for lægesjusk - disse problemer har fulgt ham siden og ikke mindst de store problemer med Horsens kommune. Alligevel har vi selv formået at få han der hen, hvor han er i dag.

Han har det rigtig godt trods de mange nederlag, han har fået gennem tiden, og det blev ikke bedre af, at jeg har fået konstateret en alvorlig lunge sygdom. Vi fik ham på eget initiativ på en efterskole, SDR Bork specialefterskole, hvor han fik verdens bedste lærer, forstander Niels, som også er hans kontaktperson.

Den indsats, han og de andre lærere har ydet overfor Thorbjørn, er ubetalelig. Den forståelse, de har, for netop disse børn med de vanskeligheder, de bærer rundt på gør, at hverdagen bliver lettere for os som forældre, og er bestemt også positiv for Thorbjørns videre udvikling.

Det her handle ikke kun om evt. at vinde en præmie, men er bestemt også en opfordring til andre familier med samme problemstilling. Det kan være svært at se, at der er en vej ud af systemet. Det kommunale regi ikke slår til, og familierne føler sig magtesløse og rådvilde.

Jeres artikel blev bragt ca. august 1999.
Med venlig hilsen

Kalle Karlsson



Hej Ude og Hjemme

Jeg er en pige fra 8.a, på Hjallerup skole lidt nord for Aalborg.
Vi havde en lærer, som var sød nok, men desværre gik ned med stress.

I lang tid lærte vi ikke noget, fordi vi havde forskellige vikarer. Da vi så endelig fik en fast lærer, begyndte vi at lærer noget igen. I starten, da hun var der, lavede vi ikke så meget, fordi hun lige skulle vide, hvor langt vi var med vores dansk.

Det viste sig så, at 4. klasserne lige havde haft om ordsprog, og de havde en ''plakat'' med nogle forskellige ordsprog på, som vores lærer (Ella) lånte. Det var ikke så godt, de vidste mere om dem, end vi gjorde. Vi havde hørt dem, men vidste ikke engang hvad de betød.

Efter vi har fået Ella, er vi alle sammen blevet meget mere interesseret i vores undervisning og har derfor også lært mere. Jeg syntes hun har en god måde at forklarer tingene på, så man forstår det.

Hun giver klassen lov til at være med til at vælge nogle forskellige måder at lærer på, det kunne fx være, hvordan vi arbejder bedst.
Vi arbejder hårdt for at nå, hvad vi skal. Der er jo ikke ret langtid til, at vi skal til eksamen - kun 1½ år.

Vi har lektier for hver dag, og det kan fx være en hel novelle, der skal analyseres eller en avistekst, der skal læses, overstreges og fortælles om.

Julie Vestergaard

Hej Ude og Hjemme.

Vi er en klasse der hedder Iss på Søbæk Skole i Jyderup. Det er en specialskole, der tilbyder hjælp til børn og unge med sociale og indlæringsproblemer. Vi vil gerne tilmelde vores lærer Jesper Rasmussen til Danmarks bedste lærer.

Mange af os kommer fra opholdssteder og plejefamilier, fordi vi har haft mange problemer, da vi boede hjemme. Inden vi kom på Søbæk Skole, havde vi ikke gået i skole i flere år og derfor lå vi kun på et tredje/fjerde klasses niveau.

Efter at Jesper begyndte at arbejde på Søbæk Skole, og vi fik ham som lærer, er vi nu fem elever, som skal op til en fuld FSA række her til sommer.

Vi har kun haft Jesper som lærer i halvandet år, og da han begyndte at arbejde på Søbæk Skole i vores klasse, fik han et kæmpe chok over, hvor langt nede vi lå fagligt og psykisk.

Der var store problemer med grov mobning og folk smuttede fra skole, hvis tingene ikke gik efter deres hoveder. Der var også nogle, som havde et hashmisbrug, og de fleste dage kom de i skole og var skæve.

Men Jesper holdte hoved højt og tog kampen og hjalp os igennem de svære tider.

Jesper er en meget åben person. Han lukker med glæde folk ind i hans hjem, hvis han kan mærke, at der er behov for det. Vi kan ringe til ham alle dage og tider i hverdagene efter skole og i weekenderne, hvis man er ked af det, har et problem eller har brug for hjælp til andre ting.

Der var f.eks. nogle, som ikke havde nogle steder at holde jul sidste år. Jesper sagde straks sagde, at hans hus var åbent og man kunne holde jul sammen med ham og hans familie.

Jesper kan komme i skole og være glad, selvom han har siddet oppe hele natten og forberedt vores undervisning til ugen, der kommer. Man ved, at man altid kan komme og få et kram af Jesper, hvis man har brug for det.

Hvis man har haft en hård weekend derhjemme, og man kommer i skole og er rigtig ked af det eller sur, så kan Jesper Rasmussen altid finde et smil frem på vores læber.

I det halvandet år vi har haft Jesper har han hjulpet os så meget, at vi har fået stabilitet i hverdagen, vi ligger nu på et normalt niende klasses niveau, og vi fungerer socialt og psykisk igen.

Derfor ville det betyde rigtig meget for os alle i klassen at give ham denne titel som Danmarks bedste lærer, fordi den titel har han i vores hjerter. Vi vil gerne give ham denne titel for at vise vores taknemmelighed for alle de ting, han har gjort for os.

Håber, I kan se, at han er verdens bedste lærer, for det kan vi.

Kærlig hilsen FSA eleverne på Søbæk Skole
Simone, Amanda, Cille og Yasmin.

Vores familie ønsker at nominere Tanja Rasmussen fra Alléskolen i Fredericia til Danmarks bedste lærer.

Min ældste søn Aaron viste allerede i børnehaven tegn på at have sociale vanskeligheder, og derfor havde vi fra han var 3 år PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) inde over og vurdere ham. Han havde fast støttepædagog på i 2½ år, som han virkelig havde gavn af.

Da han skulle starte i glidende overgang, blev det fra PPR vurderet, at han fint kunne starte på en skole for almindelige børn, og at de ikke forudså vanskeligheder. Men ak, allerede i børnehaveklassen havde han det svært, både med kammerater og med at gebærde sig på skolen uden problemer.

Aaron startede på en ny skole i 1. klasse, da vi flyttede. Det var mere end han kunne klare, og han havde ikke været på skolen mere end et par måneder, før skolen vurderede, at de ikke kunne rumme ham. Han blev sendt på inspektørens kontor dagligt, da det faste personale ikke magtede konflikterne med ham, og ofte blev der ringet efter mor, at hun måtte komme og afhente hendes barn, da skolen ikke havde personale til ham.

Kort efter jul blev der ansat en fast lærer til Aaron, som startede eneundervisning med ham i håb om, at han eventuelt kunne integreres i en almindelig klasse igen. Aaron blev aldrig rigtig integreret i hans almindelige klasse, men fik dog lov at deltage i gymnastiktimerne engang imellem.

Samtidig forgik der er psykiatrisk udredning af Aaron, som skulle ende med at fortsætte frem til sommerferien. Svaret på udredningen var, at der ikke var tegn på ADHD, men at han havde svære psykiske mén, pga. af svigt i tidlig barndom.

I 2. klasse blev Aaron visiteret til en specialklasse på Alléskolen i Fredericia (E1). I klassen er der 5 drenge og en enkel pige, de har alle diagnose, undtagen Aaron. Vi var skeptiske i starten i forhold til både deres undervisnings metoder, men også deres måde at håndtere børnene på.

Pludselig så vi en rummelighed, åbenhed omkring handicaps, og fantastiske positive lærer og pædagoger, der bare magtede Aaron, uanset hvad han måtte byde dem. Der har været opstartsvanskeligheder, men ikke en eneste gang har de ringet efter mig og bedt mig hente ham. Det er næsten for godt til at være sandt.

Efter 4 år med vanskeligheder, og negativitet omkring min søns adfærd, er det hele bare vendt 180 grader. Han har venner der vil være sammen med ham, lærere, der har overskud til ham, de har endda indrettet et særligt rum (Aarons rum) som han kan gå ind i, når der er konflikter. Som forældre får man følelsen af at hver og en lærer/pædagog kender mit barn ud og ind, og de elsker at være sammen med ham. De hjalp Aaron med at rumme hans frustration, da hans far valgte at rejse fra Danmark efter skilsmisse med hans mor.

Ikke nok med det, så tog hele specialafdelingen (E1-E5) en uge til Sverige i januar for at stå på ski. Min søn kom hjem med så stort et selvværd, jeg aldrig har set før - den ene succesoplevelse efter den anden.

Desværre tager de kun af sted hvert andet år, da det ikke er muligt at finde puljer/fonde, der bevilliger skiture til børn med specielle behov. Børnene ville ellers nyde godt af at komme af sted årligt. De optjener selv de midler, der skal til i form af loppemarkeder, boder hvor der sælges kager mm.

Især Tanja Rasmussen skal fremhæves, hun har været en enorm støtte for Aaron og hans familie siden hans første dag. Hun engagerer sig med liv og sjæl i hans velfærd på skolen, og skulle der være et arrangement, hvor familien ikke har mulighed for at deltage, har Tanja glædeligt taget ham med. Tanja er uden tvivl med hendes evner Danmarks bedste lærer, og det synes jeg, hele klassen fortjener at mærke.

Kærlig hilsen
Aarons mor, Monica


Indstilling til at blive årets bedste lærer.

Jeg vil meget gerne indstille lærer Cordelia Sørensen, Bryndum skole i Tarp ved Esbjerg.
Cordelia er klasselærer for 0B på Bryndum skole og allerede fra første dag, fik hun både elever og forældre til at føle sig helt unikke.

Hun er meget ambitiøs og har altid styr og struktur på tingene. Hun rummer alle børnenes forskelligheder og temperament. Hun ser ingen problemer – kun udfordringer. Hun skælder ikke ud, men får alligevel børnene til at kende forskel mellem rigtig og forkert. Der hersker en glad og god stemning hele skoledagen (som her i Esbjerg er fra 8-14 hver dag).
Da hun dette skoleår skulle have 2 elever med glutenallergi – den ene er vores datter - var det en opgave, hun 100 procent gik ind i.

Vi har bedt hende orientere os forældre, hvis der var arrangementer, hvor vi skulle bage eller tage separate ting med til vores datter. Men hun har uden vores vidende selv bagt til vores datter (og det er en meget svær opgave, som de fleste ikke kan, da det er specielle bageteknikker). Hun har altid selv indkøbt noget hun ved, at gluten-allergi-børnene kan tåle, hvis der en dag skulle dukke en uventet kage op fra de andre forældre. Hun har betydet, at vores datter og den anden pige med gluten ikke har været specielle eller besværlige men været unikke på deres egen måde, som alle andre børn. Det er helt specielt for dem, da de jo oftest bliver ”anderledes” pga. deres sygdom.

Vores datter blev syg og havde en overgang behov for speciel maske for at folde hendes lunger ud. Efter en snak med Cordelia om, at hun formentlig ikke kunne komme i skole 1-2 uger grundet dette (da hun skulle have hjælp til dette hver 2. time) var svaret fra Cordelia: ”Kan jeg da ikke lære dette? Jeg kan da ikke undvære jeres datter i 2 uger. Og hvis hun får behov for at hvile sig, får hun da bare en middagslur herhenne.”

Dette må betegnes som en unik lærer, der favner langt ud over den professionelle faglighed, hun også besidder. Hun rummer alt og alle og udviser overskud og glæde til alle, hun møder.
Derfor fortjener hun at blive kåret som Danmarks bedste lærer.

Venlig hilsen Lene Krogsgaard Klemensen



Hej Ude og Hjemme.

Louis fylder snart 27 år og har haft en rigtig svær barndom, hvor ingen hverken psykolog eller læge fik sat en diagnose på problemerne. Louis startede efter hans alder i børnehaveklassen men passede ikke rigtig ind. Skolen anbefalede at han skulle gå om. Det kom ikke til at fungere og Louis skiftede skole. Den nye skole fredede Louis, og han fik som den eneste lov til at ligge og flyde på bordet og ikke rigtig deltage i undervisningen. Louis fik lidt specialhjælp, men det hjalp ikke på hans problemer.

I 3.-4. klasse blev han overflyttet til en heldagsskole for en udredning. Louis hadede at gå i skole, men pjækkede aldrig. Efter udredningen blev Louis flyttet til en specialklasse på en tredje skole. Her fik Louis Mette Dahl som klasselærer. Louis blev gladere for at gå i skole, lærte en lille smule - han kunne ikke det boglige, men meget som blev vist på tavlen eller fortalt hang alligevel lidt ved.

Da Louis var færdig med 9. klasse, læste han som en 2. klasseselev, og de andre fag var ikke meget bedre. I 10. klasse flyttede Mette til Bornholm og Louis til Faxe. Men her stoppede kontakten ikke.

Louis fik som 18 årig stillet diagnosen ADHD midt i sin værnepligt. Han har lært sig selv at stave og læse, så han nu kan klarer sig.

Louis ringer flere gange om året til Mette blot for at snakke, og Mette fortæller Louis, at hun i dag bruger Louis som eksempel i sine skoleklasser, når hun fortæller, at selv om man har haft en svær skolegang og en ADHD diagnose, så kan man altså godt fungere som et selvstændigt menneske.

Louis har efter en arbejdsprøvning fået fastansættelse hos Dansk Autohjælp. Et job han går op i med liv og sjæl.

Så i samråd med Louis, vil vi gerne indstille Mette Dahl til Danmarks BEDSTE lærer - hun har virkelig gjort et positivet stykke arbejde og indtryk på Louis, der holder udover skoletiden.

Såfremt eller når Mette vinder, så kan præmien bruges enten på en gammel elevfest eller som støtte til ADHD-foreningen, da Louis jo ikke længere går i skole.

Venlig hilsen

Louis' stolte mor, Pia Backquist



Hej Ude og Hjemme
Jeg er en pige på 11 år og går i 4a på Sønderskolen i Rødby. Min mor køber altid Ude og Hjemme, som jeg er glad for, fordi jeg synes, at I skriver om en masse gode ting, som jeg også har lyst til at læse.

Da jeg så, at I ville finde Danmarks bedste lærer, har jeg den helt rette: Min klasse lærer.

Vi kan altid komme til hende, hvis vi har problemer. Hun har altid tid til os, hvis der er noget, vi skal have hjælp til.

Jeg har meget svært ved at læse, for jeg er ordblind. Hun hjælper os meget, og vi er alle i klassen super glade for hende. Vi er 23 i klassen, og vi er alle glad for hinanden. Jeg håber virkelig, at I vil læse det her. Jeg synes, at hun lyder som Danmarks bedste lærer, og det synes alle i klassen og andre klasser, der har hende.

Hun er og bliver den bedste lærer på hele Sønderskolen i Rødby - og Danmark.

Kira Christiansen


Hej Ude og Hjemme.
Min lærer, Beneditke Sparre Warlev, er den bedste lærer, man kan ønske sig!

Hun giver os hygge-timer, hun er kun sur når cirka 13 har glemt deres ting. Og når man er ked, så er hun sød og kommer over og giver en klud. Og da Clara. K's Dværghamster (Gurli) døde, fik Clara fri, og hun kunne ikke lave sine lektier.

Hun er sjov. Og om fredagen læser hun en hyggelig historie Hun er bare sød, og glad.

Kh. Mie, 11 år



Hej, jeg hedder Katrine, jeg er 13 år gammel.

Jeg har gået på 3 forskellige skoler.Jeg har ret svært ved at koncentrerer mig og derfor svært ved at lære. Men jeg er så heldig at jeg har fået en lærer, som gør, at undervisningen faktisk bliver sjov.

Jeg har lært rigtig meget af hende, og hun sørger for at alle i klassen har det godt. Jeg har aldrig rigtig forstået grammatik. Indtil nu.

Hun repeterer og derfor glemmer man det ikke lige. Hun kalder os tit for hendes børn og siger, at det er fordi, vi er som hendes børn.

Vi var på lejrtur i september måned, og hun lavede mange sjove ting sammen med os. Pga. hende er vores klasse som en stor familie. Noget man ren faktisk gerne vil stå op til om morgenen.

Men selv om hun kan fjolle og lege, så ved hun, hvornår det er tid til at være seriøs, derfor respekterer jeg hende også meget.

Jeg kunne ikke tænke mig nogle anden lærer end Mette Boje Jensen.



Jeg har sendt en mail herind, fordi at jeg synes, at min musik lærer er og bliver den bedste. Han er altid glad, frisk, og altid med på en joke.

Hvis man er ked eller bare har brug for en at snakke med, så er han der altid. Jeg er blevet mobbet i 9 år, og har aldrig været vant til at folk udefra har troet på min musik, og det har han gjort! Og det betyder rigtigt meget!

Jeg går på efterskole, og har haft nogle problemer med hensyn til min værelseskammerat. Ingen af de andre lærer har taget det alvorligt, men det har han gjort.

Jeg har haft det rigtigt hårdt, efter at min roomie prøvede på at begå selvmord. Og den, der altid har været der for mig, har været ham. Så derfor håber jeg at I vælger ham, for et bedre menneske findes der ikke!

Sofie Frederiksen, 15 år.



Eva Buch - Danmarks bedste (matematik)lærer!

Hej Ude og Hjemme

Jeg er en pige på 16 år, som går i 10. Klasse på Gudme Skole. Jeg vil gerne indstille min lærer, Eva Buch, ikke kun som Danmarks bedste lærer, men også som Danmarks mest fantastiske person.

Jeg startede på Gudme Skole efter sommerferien 2010, da jeg havde brug for et år ekstra til at blive mere selvsikker til den kommende ungdomsuddannelse.

Fra 0.-9. klasse var min skolegang et langt helvede - ensomhed, ingen venner og grimme oplevelser.
Egentlig regnede jeg med, at 10. klasse ville blive det samme, men jeg tog fejl!
Året er desværre snart slut, og året har været fantastisk! En fantastisk klasse og søde lærere.

Siden starten har jeg lært en masse af Eva, og niveauet har været meget højt, og det har jeg været meget glad for! Men hun er sandelig også et menneske, som man kun kan elske! Hendes grin, hendes sindssyge bemærkninger, hende øjeblikke, hvor hun kan komme med de mest blanke ting, det er jo OGSÅ derfor, vi elsker hende.

I april var vi på en lille skolerejse i København, og der fik jeg et angstanfald, og der begyndte det hele at ændre sig. Det sidste jeg husker fra anfaldet er, at jeg vågnede op, og vi skulle i Comedy Zoo. Eva sagde, at hun gerne ville blive på hotellet sammen med mig, hvis jeg ikke havde overskud til at tage med.

Jeg fortalte, at jeg bl.a. havde været udsat for overgreb. Jeg var ked af det på hele turen, og Eva var meget opmærksom næsten hele tiden, bl.a. fik jeg en masse kram og positiv opmærksomhed, og det hjalp virkelig på det hele.

Da vi ventede på toget, fortalte jeg hele min uhyggelige historie og hun fik ALLE detaljer, da jeg allerede der følte mig tryg. Hun var den første, som fik min historie. Hun skulle blive i København, og gav mig hendes telefonnummer.

De kommende dage i skolen tog hun mig tit efter timerne med et sted, hvor vi snakkede om det hele. Når jeg gik (og sådan er det stadigvæk) til morgensang, bliver jeg mødt af hendes smilende ansigt og et klap på skulderen, og det får mig til at føle en form for tryghed, og jeg bliver glad indeni.

Jeg ringede tit til hende, for at få luft fra det hele, og det var både morgen og aften. Jeg skrev også tit til hende, hvis jeg havde brug for hjælp, hun svarede altid inden for to minutter.
Vi havde aftalt en dag, hvor vi skulle snakke sammen, men hun kom tidligere og sagde, at hun havde tænkt meget på mig aftenen før, og var blevet meget nervøs for mig, så derfor havde hun bestilt en tid til en sagsbehandler, og vi kørte direkte derud.

Der sad vi i næsten tre timer. Hun tog mig i hånden, og vi gik sammen op til sagsbehandleren.
Mødet endte ud i, at jeg skulle til Odense på psykiatrisk afdeling med det samme. Egentlig havde Eva andre aftaler, men hun kørte mig, og hvor vi snakkede om alt muligt, så jeg faktisk blev tryg.

Selvom der var en sagsbehandler i den anden bil, så hun kørte mig til Odense og hjem igen, uden at hun skulle med ind til samtalen, hun gav mig et kæmpe kram, og sagde at jeg skulle ringe, når jeg var færdig - den dag brugte hun næsten fem timer bare på mig.

Hvis det ikke var for Eva Buch, havde jeg nok taget mit eget liv den dag i dag - hun har reddet mit liv, og jeg ved slet ikke, hvordan jeg kan takke hende nok. Hun har virkelig været en blanding mellem en fantastisk ven og en slags mor, som har givet mig tryghed.

Jeg kan stadig ringe og skrive til hende. Om klokken er tre om natten, vil hun hjælpe mig!

Jeg ved slet ikke, hvordan jeg kan takke hende nok, og jeg synes virkelig hun fortjener det! Jeg vil aldrig nogensinde glemme Eva Buch. Hun er den person, som har gjort størst indtryk på mig nogensinde. Hun fortjener så meget, og hvis hun vinder, fortjener hun helt klart at få pengene selv, så hun kan forkæle sig selv og børnene.

Må jeg leve for evigt, men må du leve for evigt og en dag, for jeg ville hade at være der, når du forlader denne verden - Jeg vil aldrig nogesinde glemme dig, Eva. Tak fordi du har reddet mit liv.

Hvis jeg nogensinde får råd, skal jeg nok købe den Fiat 500 og den lille hundehvalp, mens vi hører din musik - du er et genialt menneske, og jeg ser virkelig op til dig! Hvis bare der fandtes flere af dine slags!

Natasja Thrane Vium Rasmussen


Pernille Bork er Danmarks bedste lærer.

Venlig hilsen
Ole Kaarup Nielsen



Helle er Danmarks bedste lærer

Mette er Danmarks bedste lærer


KENDER DU DANMARKS BEDSTE LÆRER?

Vind penge til klassen:
1. præmie: 10.000 kr.
2. præmie: 5.000 kr.
3. præmie: 3.000 kr.

Indstil din kandidat:
DANMARKS BEDSTE LÆRER

Kender du Danmarks bedstelærer? Så har du nu chancen for at vise din påskønnelse. Indstil din kandidat til Ude og Hjemmes store konkurrence, og fortæl, hvorfor netop din kandidat fortjener at vinde. De bedste historier kommer i bladet.

Alle indstillinger vil blive offentliggjort på vores hjemmeside i løbet af konkurrencen, som vi forventer at afslutte i maj.

SÅDAN GØR DU
Send en e-mail til redaktionen@udeoghjemme.dk Husk at skrive ”Danmarks bedste lærer” i emnefeltet og at oplyse dit navn, alder, adresse og telefonnummer. Eller skriv et brev til Ude og Hjemme, Havneholmen 33, 1561 København K. Mærk konvolutten ”Danmarks bedste lærer”.

Aller Media A/S © 2014 - www.aller.dk
Besøg også Ude og Hjemme på Google+