glutenallergi
Foto: All Over Press

Eksperter fra blandt andet Odense Universitetshospital anslår, at flere end 50.000 danskere lider af cøliaki uden at være klar over det.
 
Hører du mon til den gruppe?
 
Når man har cøliaki, tåler man ikke gluten, som findes i hvede, byg og rug. Jeg hører selv til den gruppe, der ikke tåler gluten, og jeg opdagede det ved et tilfælde.

Læs også: Udskældt mad du må spise
 
Nu er det næsten 12 år siden, jeg stoppede med at spise gluten, og hvor er jeg dog glad for, at jeg opdagede det. Jeg havde ofte ondt i mine knæ, migræneanfald minimum en gang om måneden, spændinger i nakken og myoser mellem skulderbladene, ondt på forsiden af hofterne, og mine fødder gjorde ondt, når jeg stod op om morgenen.

Jeg havde også af og til oppustet mave, men ikke så ofte, selv om det er et klassisk tegn på, at man spiser noget, man ikke tåler. Da jeg fjernede al gluten fra min kost, forsvandt symptomerne stille og roligt.

Jeg kan være sikker på, at de vender tilbage, hvis jeg får gluten selv i mikroskopiske mængder.

Gluten findes i alverdens produkter, så flere mener, at det er besværligt at undgå, men jeg mener, at det er besværligt at spise, for det giver så mange negative symptomer.

Læs også: Sådan styrer du dine portioner

 
TEST DIG SELV
En nem måde at teste, hvordan din krop reagerer på gluten, er at udelade det helt fra din kost i 14 dage og så spise det igen.

Du vil sandsynligvis kunne mærke en forskel, når du udelader det (man kan godt opleve en forværring af symptomerne til at starte med). Du får mere energi, bedre fordøjelse, pænere hud, og færre muskel- og ledsmerter.

Når du spiser gluten igen, reagerer kroppen som regel kraftigere end før, så du ikke er i tvivl, om det er godt eller dårligt for dig. Jeg kan på det varmeste anbefale at prøve det, hvis du synes, at du er energiforladt, har problemer med blister i munden, væskeophobninger, oppustet mave, svært ved at tabe dig, ”vokseværk” selv i en voksen alder, poser under øjnene og gigt

BAG UDEN GLUTEN:
Er du ofte oppustet? Har du problemer med fordøjelsen? Vil du prøve at leve glutenfri i en periode eller bare variere, hvilken meltyper, du bruger tili at bage med, så er her nogle naturligt glutenfrie meltyper.
De kan købes i de fleste supermarkeder.

• Amarant
• Boghvedemel
• Hirseflager
• Kartoffelmel
• Maizena
• Majsmel
• Quinoa
• Rismel
• Sagomel
• Sojamel

Vil du købe brød og melprodukter
i stedet for at bage selv,
så kig forbi:
www.specialbageriet.dk
www.b-organicimport.dk

eller kig ind i din lokale helsekostforretning. De har som regel masser af alternativer.

Aller Media A/S © 2014 - www.aller.dk
Besøg også Ude og Hjemme på Google+