Foto: All Over Press
Foto: All Over Press

Type 2-diabetes er klart den hyppigste form for sukkersyge. Arvelighed betyder en del, men vores levevis spiller en endnu større rolle, og i langt de fleste tilfælde kan diabetes i princippet forebygges, først og fremmest ved at bevæge sig mere og spise fornuftigere, konkluderer en opgørelse bragt i fagtidsskriftet New England Journal of Medicine.

Se mere på Diabetesforeningens hjemmeside her


Her får du Jerk W. Langers bedste tips på forebyggelse af sukkersyge:



STÆRKE MUSKLER BESKYTTER
Bevægelse og fysisk aktivitet er din vigtigste beskyttelse mod højt blodsukker og type 2-diabetes, fordi de aktive muskler forbruger masser af brændstof, altså sukker. Når muskelfibrene er i sving, får de flere GLUT4-molekyler på overfladen, der nærmest som svampe suger det overskydende sukker væk fra blodet, så det ikke gør skade. Bedst er det at kombinere forskellige slags bevægelser og træning.

Op af sofaen
Omvendt er fysisk sløvhed rigtig dumt. Det afslører statistikken over sammenhængen mellem tv-kigning og type 2-diabetes, idet tre timers tv om dagen fordoblerfaren. I gennemsnit ser vi tv 3½ time om dagen herhjemme, så alene det at slukke for fjernsynet er en stor gevinst for blodsukkeret.

  • Bevæg dig hver eneste dag. Gå og cykl så meget som muligt, for musklernes sukkeropsugende egenskaber begynder at svækkes allerede efter to til tre dages inaktivitet. Så det med at træne igennem
    hver søndag og så slappe af resten af ugen hjælper desværre ikke ret meget.

 

  • Gør det til en vane at gøre passive stunder mere aktive: Lav et par armstrækninger, mens du venter på, at kaffevandet koger. Stå på ét ben, når du børster tænder. Rejs dig op, når du taler i telefon. Gå lidt hurtigere og sving armene med. Brug fantasien til selv at finde på flere gode vaner.

 

  • Husk styrketræningen og glem ikke, at rengøring og havearbejde er strålende muskeltræning. Når musklerne bliver stærkere, brænder de mere sukker og fedt af – også i hvile. Som bonusgevinst bliver
    du slankere.

 

  • Hver gang tv viser reklamer, rejser du dig op og lægger eksempelvis tøj på plads, tømmer ovaskemaskinen, rydder op eller noget helt fjerde, der bevæger kroppen. Alt er sundere end at sidde passiv i sofaen i reklamepausen.Dyrk hårdere motion mindst to gange 45 minutter om ugen. Det indebærer, at du bliver forpustet og kan mærke pulsen gå i vejret.


LÆS OGSÅ:

 

 

 



















Det er ikke surt at være sund! Se det store galleri med næsten sukkerfri kager nedenfor:

Se vores nyeste gallerier

Aller Media A/S © 2014 - www.aller.dk
Besøg også Ude og Hjemme på Google+