Foto: All Over Press
Foto: All Over Press


VÆR GLAD OG SLAP AF
Ja, sommeren er forbi, og for de fleste af os varer det længe, før vi atter mærker solen bage. Men dvæl nu ikke ved det, for negative tanker er gift for dit immunforsvar, mens glæde, optimisme, positivt livssyn
og afslappethed omvendt styrker.
 
En stærk modstandskraft er dit bedste værn mod mange af efterårets plager lige fra forkølelse over træthed til tristhed.

Se her, hvor nemt du kan løfte dit humør...


STRESS AF
Stress forbruger masser af energi og fører til træthed, modløshed og udbrændthed, hvilket bare ikke er, hvad man har brug for lige nu.

Gå din livssituation igennem, tal med venner og bekendte for at prøve at sætte fingeren på, hvad der grundlæggende stresser dig. Prøv så at ændre det, selv om det ofte er nemmere sagt end gjort. Selv små justeringer kan ofte gøre en stor forskel.

Afspændingsteknikker såsom meditation, yoga eller en lang gåtur kan lindre symptomerne på stress, men løser ikke det fundamentale problem.


UNDGÅ OGSÅ JULESTRESS
Du kender det helt sikkert: Man spæner i sidste øjeblik rundt i julehandlens heksekedel for at købe alle gaverne. Ofte på må og få, enten fordi man ikke ved, hvad man skal give en person, eller fordi ønskegaven for længst er udsolgt. Resultatet er stress, tilfældige gaver og spild af penge.

Så køb julegaverne i god tid, nemlig allerede nu. Om et par måneder får du som bonus den mest afstressede julemåned du nogensinde har oplevet.

VIGTIGT!

Frosne bær er også en mulighed, men pas på med hindbær. Frosne hindbær giver hvert år mange danskere diaré og opkast, fordi de indeholder noro-virus, der giver Roskilde-syge.

Husk derfor altid at varmebehandle frosne hindbær ved at tø dem op og lade dem koge i et minut for at dræbe virus. Plukkede du selv hindbærene i sommer, er faren heldigvis minimal.


FROSNE VITAMINBOMBER
Hav altid masser af frosne grøntsager i dybfryseren, hvis du ikke har fået købt ind.

Faktisk er de ofte sundere end friske grøntsager, fordi råvaren høstes på et optimalt tidspunkt og derefter hurtigt fryses ned.


SOL PÅ PILLER
Solens stråler har produceret masser af D-vitaminer i din hud det sidste halve år, men nu er det slut. I vinteråret får du kun dette meget vigtige vitamin fra fede fisk såsom laks, makrel, sild og regnbueørred samt i mindre grad fra mejeriprodukter. Du kan også tage et dagligt kosttilskud på 15-25 mikrogram.

Vitamin D styrker knoglerne, optimerer immunforsvaret mod infektioner, løfter humøret, og mindsker formentlig også faren for alvorlige sygdomme såsom ledegigt, sklerose og kræft.


FISK FOR HUMØRET
Omega-3 fedtsyrer, altså fiskeolier, er ikke kun sunde for hjertet, men også meget vigtige for humøret, og det kan ellers dykke her om efteråret.

Spis fed fisk, så hyppigt du magter, og suppler med en kapsel på cirka 600 milligram omega-3 de øvrige dage.

Føler du dig stadig trist, kan du øge dosis til omkring 1.800 milligram omega-3 om dagen. Husk også at få en masse dagslys, der forstærker effekten.

Prøv en lækker opskrift på stegt laks med quinoasalat - se her...


REJS DIG OG LEV LÆNGERE
Efter sommerens udendørsaktiviteter er vi nu mere tilbøjelig til at sidde ned indendørs. Men gør alt, hvad du kan, for at sidde så lidt som muligt.

En kvinde, som sidder ned seks timer eller mere i løbet af dagen, har nemlig 40 procent højere risiko for at dø tidligere, end den kvinde der kun sidder ned i tre timer.


MEN GÅ OGSÅ LIDT I HI
I den mørke tid har vi brug for mere søvn. For lidt søvn gør dig selvfølgelig træt og sløv næste dag, men søvnmangel ødelægger også appetitregulationen, så man nemt kommer til at kaste sig over det søde og fede.

Den bedste indikator for en god nattesøvn er, at du føler dig frisk og velfungerende næste dag. Første skridt på vejen er at gå tidligere i seng.

Se vores nyeste gallerier

Aller Media A/S © 2014 - www.aller.dk
Besøg også Ude og Hjemme på Google+