1. Ryg ikke
Rygning før overgangsalderen og i særlig høj grad inden fødslen af første barn øger faren for brystkræft, ifølge Harvard Medical School, der har fulgt næsten 150.000 kvinder gennem en længere årrække. Tobaksrøg indeholder en stribe slemme kræftfremkaldende stoffer.


2. Flere fisk
De fleste danske kvinder spiser for få fisk til at beskytte sig mod brystkræft. Der skal nemlig fisk på bordet næsten hver dag, før man måske opnår en kræft-
beskyttende effekt, beretter Kræftens Bekæmpelse.

Det kan også have betydning, hvor længe du ammer. Få flere råd om brystkræft her...


3. Grapefrugt

For nogle år siden var det fremme, at kvinder efter overgangs-alderen øger brystkræftrisikoen ved at spise grapefrugt hver dag. Men nye studier afviser dette, så spis blot grapefrugt og andre citrusfrugter med god samvittighed. Jeg synes dog, at man bør være varsom med grapefrugt i større mængder, hvis der er flere tilfælde af brystkræft i familien, eller hvis man selv har haft sygdommen tidligere. Blot for en sikkerheds skyld.

Så nemt kan du komme til at spise sundere - se de enkle råd her...


4. Soja

Sojabønner indeholder østrogen-lignende hormonstoffer ved navn isoflavoner, som i større mængder mistænkes for at fremme væksten af kræftceller. Du kan dog uden problemer spise sojabønner, tofu, sojamælk, edamamebønner og andre sojaprodukter i rimelig mængde som en naturlig del af kosten. Men pas på de kost-tilskud med isoflavoner, som anvendes mod overgangsalderens besvær. Tag dem i givet fald højst i seks til 12 måneder.


5. Hold vægten

Du vinder rigtig meget ved at holde normalvægten, da det klart reducerer faren for brystkræft efter overgangsalderen.
Tager du 10-15 kilo på efter 18-årsalderen, stiger risikoen med 40 procent sammenlignet med kvinder, der kun tager ganske få kilo på.

Se vores nyeste gallerier

Aller Media A/S © 2014 - www.aller.dk
Besøg også Ude og Hjemme på Google+