5 gode råd mod mobilafhængighed

Har du et nært forhold til din smartphone - måske lidt for nært? Så er du ikke den eneste. Mange har nemlig enorm svært ved at lægge deres mobiltelefon fra sig, også i sociale sammenhænge, hvilket er problematisk ifølge læge Jerk W. Langer. Læs mere her og få 5 gode råd mod mobilafhængighed.

Mobilafhængighed: En mand og kvinde sidder ved et bord og kigger på hver deres mobiltelefoner

Læge Jerk W. Langer giver sundhedsråd

Mobilafhængighed 

Som de fleste andre har du nok et meget nært forhold til din telefon - især hvis det er en smartphone, der kan det hele. Ifølge en opgørelse tjekker man i gennemsnit mobilen 47 gange om dagen, og er man mellem 18 og 24 år, bliver det til hele 82 gange dagligt.

Det er så let at være online og ”på” hele tiden, at man let bliver afhængig af det. Men sker dét, kobler man aldrig helt fra og får ikke de nødvendige pauser i den virkelige verden, som et velfungerende arbejdsliv, familieliv og socialt liv kræver. Kroppen stresser hele tiden, og man er ikke mentalt tilstede i nuet.

Hvornår er det for meget? Begynd med at være opmærksom på, hvordan du reagerer, når smartphone, tablet eller computer ikke er inden for rækkevidde. Mangler du dem? Føler du en indre spænding? Sniger du dig afsides for at tjekke Facebook og mailboks? Det kan være tegn på, at du har et problem, som du bør tage op til overvejelse. Du kan også tage testen her på siden.

 

Mange hilsner Jerk W. Langer

 

Test her om du er afhængig af din mobiltelefon

 

5 gode råd mod mobilafhængighed 

1. Sæt regler op. Aftal eksempelvis med dig selv, at telefonen lægges helt væk, når du leger med børnene. Opret telefonfrie zoner i hjemmet – det kan være, at telefonen ikke må tages med i soveværelset.

2. Lad være med at multitaske ved at se tv, tjekke arbejdsmail og være på sociale medier på samme tid. Sluk hellere for tv og besvar den mail, der støjer i baghovedet – og hold helt fri bagefter. Er du på sociale medier, så gør det færdigt og sluk bagefter.

3. Med et gammeldags vækkeur i soveværelset er der ingen undskyldning for alligevel at tage mobilen med.

4. Hold telefonen væk fra spisebordet, både hjemme og når du besøger andre i social sammenhæng. Bare synet af telefonens notifikationer samt vibrationerne, hvis den er sat på lydløs, er nok til at skabe indre spænding.

5. Er du absolut nødt til at tjekke telefonen i selskab med andre, så gør det høfligt ved at annoncere, at du nu bruger to minutter på det, fordi det er vigtigt. Læg den derefter væk igen. Det er god etikette.