5 gode baderåd

Hvert år omkommer 59 danskere i forbindelse med en drukneulykke. TrygFonden og Dansk Svømmeunion har sammenfattet 5 gode baderåd, måske kender du dem? Ellers kan du få dem genopfrisket her.

Husk de 5 baderåd: Dreng og pige svømmer under vandet

Husk de gode baderåd inden du hopper i bølgerne

Hvert år omkommer 59 danskere i forbindelse med en drukneulykke, ifølge den seneste nationale statistik. Ulykkerne er tragiske og kunne for de flestes vedkommende være undgået, hvis man havde tænkt sig om.

Blandt andet var 18 af de druknede berusede. Sommeren er højsæson for drukneulykker i forbindelse med badning.

De mange baderåd, som vi har hørt gennem tiden, er nu sammenfattet i fem baderåd af TrygFonden og Dansk Svømmeunion. Vi kan kalde dem strandens færdselsregler.

De er vigtige, og ved de fleste drukneulykker er mindst ét af dem blevet overtrådt. Selv om du formentlig allerede har en god fornemmelse for de baderegler, som man altid bør overholde, er det på sin plads at tage dem op igen. Ikke mindst nu, hvor vi strømmer til strandene.

Mange hilsner

Jerk W. Langer

Husk især de 5 baderåd når du rejser på ferie og ikke kender stranden. Her får du en guide til det skønne Sicilien

5 baderåd

Lær at svømme

Når du kan svømme, kan du redde dig selv og andre fra at drukne. Går du i vandet, selv om du ikke kan svømme, skal du vælge et sted, hvor du kan bunde, og hvor der er rolige vandforhold.

 

Gå aldrig alene i vandet

Hvis I er flere sammen, holder I øje med hinanden og reagerer hurtigt, hvis noget går galt. Det giver større sikkerhed for alle. Undgå farlige lege i vandet og råb aldrig om hjælp for sjov.

 

Læs vinden og vandet

Se dig for og brug den sunde fornuft, før du går i vandet. Tjek vanddybde, strømforhold og vindretning. Ved fralandsvind driver badedyr, gummibåde og luftmadrasser hurtigt til havs, og der er øget risiko for brandmænd. Pålandsvind øger risikoen for revlehuller med kraftig udstrømning.

 

Lær stranden at kende

En ny strand kan være fuld af overraskelser, der ikke kan ses med det blotte øje. Læs altid strandens oplysningsskilte og spørg de lokale eller en livredder om strandens særlige forhold, før du går i vandet. Kan en passerende hurtigfærge skabe store bølger? Er stranden meget stejl, så der hurtigt bliver dybt? Påvirker moler eller høfder strømmen? Hvis du bader i udlandet, skal du være opmærksom på undersøiske rev eller farlige dyr. 

 

Slip ikke børnene af syne

Hold dig tæt ved badende børn, så I kan se og høre hinanden, og du kan gribe ind, såfremt det bliver nødvendigt. Selv større børn, der svømmer godt i en svømmehal, kan komme i vanskeligheder i mødet med havets strøm og bølger. 

 

En bademyte

Det er en myte, at vi først må bade en halv time efter seneste måltid. Raske personer kan uden problemer bade lige efter at have spist. Kun særligt udsatte med hjerteproblemer, svagelige eller ældre bør vente en til to timer efter måltidet med at kaste sig i bølgerne.

 

Lær at svømme

Næsten hver tredje dansker kan ikke svømme 200 meter uden hjælpemidler, som kræves for at kunne kalde sig svømmeduelig. Det samme gælder hvert andet barn i alderen 7-14 år, ifølge Dansk Svømmeunion.

 

Et dårligt miks

Til byfester, grillfester festivaler og andet sjovt, der hører sommeren til, er det fristende at komme i vandet, selv om man har drukket en hel del. Men den går ikke, for alkohol og badning er en uhyre skidt blanding -uanset vanddybde, vejr og svømmefærdigeheder. Husk på, at i halvdelen af drukneulykkerne er der ikke andre mennesker til stede. Det gælder især i havne, og falder man i alene, er der ingen til at hjælpe én op. Og så lige et par ekstra gode råd på falderebet:

  • Spring kun i vandet på hovedet, hvor vandet er dybt nok.

  • Svøm langs kysten, ikke væk fra den.

  • Bad aldrig med alkohol og euforiserende stoffer i blodet.

  • Gå op, når du begynder at fryse

Læs også: Gode råd til din svømmetræning