Selvværd: Elsk dig selv og din krop

Mange kvinder har negative tanker om deres krop, og det kan påvirke selvværdet. Men hvorfor? Det prøver Ude og Hjemmes faste sex- og samlivsbrevkasse-ekspert Helle Hartz at kigge nærmere på.

Selvværd - kvinder i undetøj

Der går næsten ikke en dag, uden at man i et dameblad eller et andet medie kan læse om, at man skal elske sin krop, være glad for sine ekstra kilo, finde fred med sine deller osv. Det er da også et godt budskab. Men det må jo betyde, at mange kvinder har et stort behov for at overbevise sig selv (og andre) om det. Og det igen må betyde, at mange kvinder har grimme og negative tanker om sig selv og deres krop. Så mange, at det er blevet en fast standard i strømmen af alle de andre daglige opfordringer og selvudviklingsartikler i dag. Og det er ikke godt. For det burde ikke være nødvendigt.

Lavt selvværd omkring kroppen

Næsten uanset, hvilke kvinder jeg snakker med, har de et lavt selvværd omkring deres krop. Så det er selvfølgelig et godt budskab, vi prøver at formidle ved – igen og igen – at fortælle kvinderne, at de er smukke, som de er. Men jeg mener, det skal starte et helt andet sted. Nemlig hos kvinderne selv. Inde i deres hoved. Og krop. De skal selv føle, at de er okay. Hvorfor gør de ikke det? En del af grunden, tror jeg, er, at medierne primært stadig hylder og fremviser (åle-)slanke kvinder i modeverden.

Se også Kisser Paludans videoer med guides til bedre selvværd

Vidste du, at modelbureauerne bruger udtrykket ”plus size” for alle modeller over en størrelse 36? Men det er de færreste af os, der er en størrelse 36. Når jeg kigger mig omkring i gadebilledet, skyder jeg på, at størstedelen af kvinderne placerer sig et sted mellem størrelse 38 og 42. Hvilket er fuldstændig normalt. Og da vi kvinder er udstyret med mere fedt end mænd fra naturens side, er det også helt normalt, at vi har både lår, bagdel, bryster og mave. Uden at det betyder, at vi er overvægtige og utiltrækkende.

Stiller høje krav

De fleste kvinder stiller alt for høje krav til deres krop, fordi de spejler sig i omverdenens måde at fremstille den perfekte krop på, som altså ret tit er helt forskruet. Så får alle os med mavepøller, fyldige bagdele og ridebukselår det dårligt med os selv og tænker, at vi ikke kan leve op til standarden, og så begynder vi at tænke grimt om os selv. Det må vi simpelthen lære at stoppe. Nu! Og det er ikke nødvendigvis ved at gå på slankekure eller træne som sindssyge. Det er inde i hovedet, det skal foregå. For hvis man har det rimelig godt i sin krop, og ellers er sund og rask, så ville det i mange tilfælde være meget bedre, hvis man kunne slutte fred med sin krop og acceptere den, som den nu engang ser ud. Uanset hvor mange buler den har rundt omkring.

Lær at elske din krop her

Det kan være en proces, der tager lidt tid. At vænne sig til faktisk at holde af sin krop og tænke positive tanker om den. Men øvelse gør mester. Den helt simple er at stille sig foran spejlet hver morgen og gentage over for sig selv, at man er smuk og dejlig. Det kan føles dumt i starten, men det er bevist, at det virker. At man langsomt overbeviser sin hjerne om, at det, man siger, er rigtigt. Og så begynder man at tro på det. Og får det godt med sig selv. Og der er ikke noget mere sexet end en kvinde, der hviler i sin egen krop. Som ikke bekymrer sig om at trække maven ind eller stramme balderne, når hun er nøgen med en mand. Og når man elsker sig selv, er det også nemmere at elske (med) andre.