Sådan undgår du sure opstød

Du kender måske til følelsen af en svigen i maven og bag brystbenet? De sure opstød kan virkelig være ubehagelige, men hvad er egentlig årsagen til dem og hvad kan du gøre for at undgå dem? Jerk W. Langer giver dig svaret her.

Kvinde lider af sure opstød og holder sig for munden

Hvorfor får vi sure opstød? 

Svien i maven samt en brændende og sviende smerte bag brystbenet og eventuelt op i svælget. Sådan kender de fleste til sure opstød, halsbrand eller for meget mavesyre, som tilstanden også kaldes. Et surt opstød kan være dybt ubehageligt, og for mange danskere er det et tilbagevendende problem.

Vi danner mavesyre i mavesækken, som er forlængelsen af spiserøret. Denne koncentrerede saltsyre nedbryder maden og dræber bakterier. Men hvis mavesyren presser sig den forkerte vej fra mavesækken tilbage til spiserøret, skaber det problemer, for mens mavesækken tåler syren, gør spiserøret det ikke.

Vi har et enormt forbrug af syreneutraliserende medicin. Medicinen kan bestemt være på sin plads ved svære gener, men ny foruroligende forskning peger på, at nogle typer syreneutraliserende medicin tilsyneladende øger risikoen for at dø af andre årsager med 25 procent, beretter fagtidsskriftet British Medical Journal.

Få flere gode råd mod sure opstød her. 

Forskerne har studeret databaser med flere millioner amerikanske krigsveteraner. Medicinen, der kaldes protonpumpehæmmere, har navne med endelsen ”prazol”, og er tidligere sat i forbindelse med alvorlige bivirkninger. En mulig årsag er, at medicinen forstyrrer den vigtige tarmflora. Nu skal vi ikke male fanden på væggen, men har du syreproblemer, kan du forsøge dig med nogle af de metoder, som jeg fortæller om her på siden, før du kaster dig over medicinen.

Ikke alle råd vil hjælpe dig, da vi mennesker er forskellige. Prøv dig frem og se, hvad netop du kan og ikke kan tåle. 

Mange hilsner

Jerk W. Langer

Gode råd

 

Spis ikke de sidste timer før sengetid.

 

Lig ikke ned, lige efter du har spist.

 

Fed, krydret og grillet mad samt røgvarer som røget laks og skinke kan give ubehag.

 

Prøv trinvis at eliminere følgende fødevarer, der sommetider afslapper lukkemusklen i spiserøret og/eller danner mere mavesyre: Alkohol især rødvin, kaffe, chokolade, tyggegummi, frugtjuice, stærkt krydret mad, hvidløg, pebermynte, citrusfrugter.

 

For mange er rå løg noget af det værste. Varmetilberedning kan gøre løgene tålelige.

 

Hold maven i gang med fiberrig kost, rigeligt væskeindtag og motion, så der ikke skal presses så meget på toilettet.

 

Spis langsomt og hold dig til mindre måltider, så trykket i maven ikke stiger så meget.

 

Tænk på vægten, da overflødige kilo trykker på maven.

 

Løft sengens hovedgærde 15 centimeter op på et par mursten eller tunge bøger, så mavesyren løber nedad i stedet for op i halsen.

 

Sov på venstre side. Mavesækken har et depot i den side, hvor syren samler sig i stedet for at løbe op i spiserøret.

 

Undgå stramtsiddende bh og stramt tøj omkring maven. Spænd ikke bæltet for hårdt.

 

Drik et glas vand, hvis du vågner om natten. Det neutraliserer mavesyren.

 

Gå ned i knæ i stedet for at bukke dig.

 

Lad andre løfte de tunge ting. Kan du ikke slippe, så fordel om muligt byrden over flere løft.

 

Tobaksrygning får spiserørets lukkemuskel til at slappe af, og så løber mavesyren nemmere den forkerte vej.

 

Yogastillinger med hovedet nedad kan være problematiske. Det samme gælder træningsøvelser, der presser knæene op mod brystet.

 

Gennemgå et eventuelt medicinforbrug med lægen. Nogle lægemidler øger risikoen.

 

Astma, kronisk hoste eller tendens til mavesår skal behandles ordentligt. Ellers stiger risikoen for syretilbageløb.

3 gode råd til dig der lider af fordøjelsesbesvær.