Punktplanen fra Generation XL

De fem børn og unge fra Generation XL på DR er alle i behandling for overvægt på Enheden for overvægtige børn og unge på sygehusene i Holbæk og Ringsted. En uhørt høj succesrate på over 70 procent har fået hele verden til at kigge netop den afdeling. Læs med og få tips til, hvordan du kan hjælpe dit barn.

Jens-Christian Holm, kendt fra programserien Generation XL på DR, er børnelæge og leder af enheden for børn og unge, der behandler overvægtige. Han er kontant i mælet og har markante holdninger, som bakkes op af en kæmpe forskningsenhed, som han også er leder af.

Alle er forskellige

På afdelingen finder de roden til, hvorfor det enkelte barn er overvægtigt. Hele barnet bliver tænkt med i behandlingsforløbet, både socialt, psykologisk, familiemæssigt og motionsmæssigt. Overlæge Jens-Christian Holm har et indledende møde med barnet og familien. Han danner sig hurtigt et overblik og slår ned på lige præcis de ting, der kræver forbedring, så barnet kan tabe sig.

Her kan du læse om Mille fra GXL, der vandt mod overvægten

Punkt-planen

Han opererer med omkring 100 punkter, som han kan på rygraden.
De mest generelle punkter er her:

1. Morgenmad: Ikke hvidt brød, smør, chokopops eller guldkorn, men i stedet:
Havregryn, havregrød, rugfras, minifras eller ristet rugbrød med 1-6% pålæg (tun, torskerogn, makrel, kylling, kalkun, filet, roastbeef, skinke eller hamburgerryg)

2. Frokost: Ikke leverpostej, spegepølse, kødpølse eller rullepølse (alle ca 45% fedtindhold) eller hvidt brød, men i stedet: 4 halve stykker rugbrød med 1-6% pålæg

3. Eftermiddag: Ikke gå i skabe, nudler, fed pålæg eller fastfood, men i stedet lige som om morgenen dvs. havregryn, havregrød, rugfras, minifras eller ristet rugbrød med 1-6% pålæg.

4. Aftensmad: Portionsanretning i køkkenet.

5. Aftensmad: Tallerkenmodel - T-model. Dvs. grøntsager på halvdelen af tallerken, den anden halvdel deles mellem kød, fisk, æg, bælgfrugter på den ene halvdel og kartofler, ris, pasta eller brød på den anden.

6. Aftensmad: Anden portion efter 20 minutter (for at vænne sig til mæthed).

7. Alle måltider: Mæt til måltider med måde (for at undgå sult og dermed overspisning, hurtigspisning og trøstespisning. Specielt er det vigtigt ikke at overspringe måltider morgen og eftermiddag, da det udløser en voldsom sult om aftenen med overspisning til følge).

8. Sodavand, saft, juice, isthe, kakao højest 1 gang om ugen og højest en halv liter i alt. Her tælles light-produkter også med. I stedet drikkes minimælk, skummetmælk eller afkølet vand (evt. med citron i).

9. Frugt: højest 2 styks dagligt.

10. TV/PC: højest 2 timer om dagen i alt (eksklusiv lektier).

11. Cykle eller gå i skole (hvis det er muligt).

12. Påbegynde en god givende fysisk aktivitet, som skal være relativ sjov - helst holdsport 2 gange om ugen.

Her kan du læse om Nanna fra GXL, der gik fra XL til slank.