Hun er Danmarks bedste lærer

Gitte forvandlede skolens mest berygtede klasse til en succes. Derfor vinder hun i år Ude og Hjemmes konkurrence og kan kalde sig for Danmarks bedste lærer 2012. Med æren følger en check på 10.000 kroner til klassen.

Foto: Steen Wrem

Da 8. C på Krogårdskolen i Greve gik ind til engelsktime i sidste uge, var der allerede skrevet en sætning på tavlen. "What would you do with 10.000 kr.?" (Hvad ville du gøre med 10.000 kroner)? Spørgsmålet fik først eleverne til at mumle lidt rundt om i klassen.

Til sidst var der en af pigerne, som sagde højt: Har vi vundet Danmarks Bedste Lærer? Til det spørgsmål kunne klasselærer Gitte Johl Iversen nikke. Og hun kunne gøre det velfortjent. Et enigt dommerpanel har nemlig udråbt den 40-årige lærer som Danmarks Bedste i Ude og Hjemmes store lærerkonkurrence.

En konkurrence, hvor vi uge efter uge har beskrevet fremragende danske lærere, som har gjort en forskel for elever rundt om i landet. Ikke bare lige nu. Men også i resten af deres liv. Der har været mange gode bud, men det var 8. C i Greve, der fik 1. præmien på 10.000 kroner på grund af Gitte, fordi hun har formået at dreje klassen i en helt ny retning.

I årevis var 8. C vikarens skræk og så larmende, at eleverne til sidst selv fik hovedpine af at høre på sig selv. De spillede fodbold i klassen, kylede papirkugler gennem lokalet, flåede to lamper ned fra loftet, havde kliker og talte grimt til hinanden.

Tæl pænt
Sproget var det første, Gitte tog et hårdt greb om, da hun kom ind i klassen for godt halvandet år siden.

- Faktisk var de ikke i stand til at tale med hinanden på en ordentlig måde, husker Gitte, som blandt andet satte plakater op på væggene med forslag til, hvilke ord de kunne bruge i stedet for de grimme. "Fuck" kunne for eksempel byttes ud med "bøf".

Hun aftalte fra start med klassens andre lærere, at de skulle slå hårdt ned på sproget. Et grimt ord gav et gult kort. Tre gule kort udløste et rødt, hvilket betød en ydmygende eftersidning i en anden klasse. I dag er tonen langt varmere, og også klikerne er løsnet op, fordi Gitte har dyrket den gensidige respekt. Har der været konflikter, har hun taget hovedpersonerne med ud til en mere rolig snak om problemet.

- Jeg lytter på, hvad de har at sige. Det er ikke altid, jeg er enig med dem, men de skal have lov til at tale. Jeg vil gerne vide lidt om, hvad der foregår i deres hoveder. Selvfølgelig ikke alt, griner Gitte, som også har brugt humoren, som et effektivt middel til at få styr på den urolige klasse.

Læs også: Marianne har tabt 62,5 kilo - se billederne!

Faglig gevinst
Hun har hverken holdt sig tilbage med at lave sjov med eleverne - eller med at gøre sig selv til grin ved for eksempel pludselig at bryde ud i dans eller tage plads på katederet for at meditere.

- Som lærer skal man være lidt småtosset. Jeg skal turde sætte mig selv i spil, for hver dag beder jeg jo også eleverne om at sætte sig på spil, som hun siger. Gittes fremgangsmåde har givet resultater. Hun har også krævet det. Uden at tvivle et øjeblik på elevernes evner, har hun sat det faglige ambitionsniveau højt, og de klarer sig som klasse rigtig godt.

I dag er eleverne ikke i tvivl om, hvor stor betydning Gitte har haft for deres skolegang. - Hvis hun ikke var kommet, var vi jo bare fortsat som før, siger de. På trods af deres begejstring for Gitte har de dog langt fra følt sig sikre på, at de ville vinde de 10.000 kroner. Som en af drengene sagde, efter de havde haft besøg af Ude og Hjemme første gang: Vi skulle have sagt, at Gitte havde givet en af eleverne en ny nyre. Men Gitte behøvede altså ikke aflevere organer for at vinde. De tre dommere kunne alle se hendes lærertalent.

- Gitte bedriver fremragende klasseledelse, mente den ene dommer Lisbeth Zorning Andersen, formand for Børnerådet.

- Hun har skabt ro i klassen og lagt den faglige overligger højt. Samtidig lyder hun som et menneske med humor og overskud, lød dommen fra Ude og Hjemmes chefredaktør, Kaj Elgaard. Tredje dommer, Niels Egelund, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, pegede på, at hun havde styret en svær klasse til succes.

8. C kunne i sidste uge nyde både at blive kaldt en succes og at stå med det store spørgsmål: Hvad skal pengene bruges til? Et endeligt svar kom de ikke frem til lige med det samme. De var dog enige om en ting: Det er superfedt at vinde. Hovedpersonen selv var selvfølgelig også stolt over titlen.

- Er du tosset, jeg er da glad, smilede hun.