Sikker i trafikken: Sådan undgår du at blive vred, når du kører bil

Vejvrede øger risikoen for at blive involveret i en trafikulykke, fordi vreden tager opmærksomhed fra alt det, som man skal holde øje med i trafikken, og fordi man kører mere risikobetonet, når man koger indvendig.

Du kører stille og roligt gennem trafikken, da en idiot pludselig skifter bane og skærer ind foran dig, så du må bremse hårdt op. Eller et fjols blokerer yderbanen på motorvejen i langsomt tempo. Du bander og svovler, dytter som en gal, og gestikulerer med langemand eller knytnæve til fjummerhovedet. Adrenalin og vrede pumper gennem kroppen, og du kører måske helt op til bilisten med blot få centimeters afstand. Vejvrede kaldes det, når man som trafikant bliver irriteret og hidsig over en medtrafikant og lader temperamentet løbe af med sig.

Øger risiko for ulykker

Vejvrede er almindeligt. Over halvdelen af alle bilister har oplevet vejvrede inden for de seneste tre måneder, konkluderer en ny opgørelse foretaget for GF Fonden i 2022. 7 ud af 10 bilister svarer ja til, at de har prøvet at blive vrede eller aggressive under bilkørsel. Flere mænd end kvinder, og flere yngre end ældre, da omfanget falder med alderen. GF Fondens undersøgelse giver eksempler på situationer, der i særlig grad irriterer os, som når en anden bilist:

  • laver en hasarderet overhaling
  • kører aggressivt
  • kører for tæt på
  • ikke trækker ind mod højre på motorvejen
  • taler i mobiltelefon
  • kører for langsomt
  • ikke blænder ned i mørke

Tænker ikke rationelt

Denne liste er god at indprente sig, for alene det at være opmærksom på sådanne situationer gør, at du bliver bedre til at lige at tage en dyb indånding og lade irritationen passere i stedet for at reagere aggressivt. En vred bilist tager flere risici i trafikken, end hende der bevarer roen, viser undersøgelser. I det øjeblik du kammer over i irritation og raseri, stopper du med at tænke rationelt og bedømmer ikke mere klart konsekvenserne af dine handlinger. Hvert år kan man læse om korporlige sammenstød med slagsmål, flækkede øjenbryn og endda knivstik med politisager til følge, når situationen går helt over gevind.

Helbredsskadeligt

Selv om vejvrede heldigvis kun sjældent ender i en ulykke, kan den være helbredsskadelig. Dit blodtryk stiger, musklerne bliver anspændte, og vejrtrækningen stresses. På sigt kan denne indestængte vrede og frustration risikere at føre til blodtryksproblemer og svækket immunforsvar for blot at nævne nogle af komplikationerne.

5 gode råd: 

  • Kør afsted i god tid. Ellers er lunten kortere, så du hurtigere frustreres og mister besindelsen. Selv om du er i tidsnød, så mind dig selv om, at førsteprioriteten altså er at komme frem i live.
  • I en presset trafiksituation kan du foretage et par hurtige afstressende øvelser. Koncentrer dig om at slappe af og fortæl dig selv, at du hverken kan gøre fra eller til. Tag en dyb indånding, og pust langsomt ud igen. Sænk herefter skuldrene for at løsne spændinger i nakke og ryg. Slap til sidst af i hænderne, så du ikke griber krampagtigt om rattet. Når du på denne vis fjerner de fysiske tegn på irritation, opfatter din hjerne også beskeden om at slappe af.
  • Lad tvivlen komme den anden til gode. Den anden bilist er helt sikkert en kraftidiot og kørte virkelig ind foran dig med vilje. Men du kan ikke ændre noget ved situationen nu. Den erkendelse slukker automatisk dine negative følelser, så du får det bedre i både sind og krop. Det er meget sundere og sikrere for dig at vælge den positive udvej.
  • Lyt til musik. Bliver du irriteret over en medtrafikant, så indstil straks bilradioen på en kanal eller spilleliste med rolig musik. Ifølge en undersøgelse fra fagtidsskriftet Ergonomics er det en effektiv måde at dæmpe vejvrede, så du ikke selv laver ulykker af rent raseri.
  • Lad bilen stå. Har du mulighed for det, så snup cyklen i stedet. Jo længere tid du tilbringer gående og cyklende, desto gladere bliver du. Selv tog eller bus er bedre for humøret og afstresser mere end at køre bil. Koncentrationsevnen forbedres også.