Brug af elektroniske medier forstyrrer børn og unges søvn

Forældre bør regulere, hvor meget tid foran skærmen – især op til sengetid – deres børn får, anbefaler danske forskere.

Forældre bør anbefale deres børn at minimere deres tid foran skærmen.

I hvert fald en time før sengetid bør børn og unge ikke sidde foran skærmen, og de bør slet ikke have deres elektroniske medier med ind i soveværelset.

Sådan lyder opfordringen fra danske forskere ifølge Videnskab.dk.

I et nyt studie fra Syddansk Universitet har eksperter undersøgt, hvad det betyder, at børn og unge i alderen 0-15 år bruger elektroniske medier – som tv, tablet, videospil, computer og mobiltelefoner – lige inden de går i seng, og konklusionen er klar.

– Børn og unge, der bruger elektroniske medier, har en kortere søvnlængde. De sover simpelthen mindre. Det finder vi på tværs af aldersgrupperne, siger Lisbeth Lund, der er hovedforfatter på studiet og ph.d.-studerende ved Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet, til Videnskab.dk.

Blåt lys 

Når børn og unge ser på en skærm om aftenen op til sengetid, kan det betyde, at sovetidspunktet udsættes, ligesom det blå lys fra skærmen også forstyrrer døgnrytmen.

Det kan reducere den samlede søvntid, især hvis hjernen aktiveres med mange indtryk – som for eksempel computerspil eller sociale medier. Og hvis deres telefon eller tablet ligger i soveværelset, risikerer de at blive forstyrret i løbet af natten.

Sammenhængen er stærkere for aldersgruppen 6 til 15 år end for de yngste (0-5 år).

Og det kan få følger for dem, påpeger Poul Jørgen Jennum, der er professor og overlæge ved Dansk Center for Søvnmedicin på Rigshospitalet.

– Kort søvn er nemlig – hos både børn, unge og voksne – forbundet med en række helbredskonsekvenser: ringere performance i skole, nedsat fysisk aktivitet, overvægt, diabetes og kardiovaskulære konsekvenser, forklarer Poul Jørgen Jennum, der ikke har været en del af det nye studie, men som har læst det for Videnskab.dk.

Nye anbefalinger 

På baggrund af studiets resultater har Sundhedsstyrelsen lavet nye anbefalinger for skærmbrug til forældre med børn i alderen 0-15 år.

Blandt andet anbefaler Sundhedsstyrelsen, at børn ikke bør bruge skærm op til sovetid, da det kan udsætte sovetidspunktet og betyde, at de ikke får tilstrækkeligt med søvn.
Desuden bør man undgå at have en telefon eller tablet i barnets soveværelse i løbet af natten, da skærmaktivitet om natten kan forstyrre søvnen og forringe søvnkvaliteten.

– Generelt siger vi om søvn, at det er en god idé at stoppe med at dyrke hård motion og at spise to timer før. Så det vil også være mit bud her, siger Birgitte Rahbek Kornum, der forsker i søvn ved Københavns Universitet, men som ikke har været involveret i studiet, til Videnskab.dk.

Og forældrene spiller en vigtig rolle, understreger Poul Jørgen Jennum.

– Forældre bør anbefale deres børn – ligesom dem selv – at minimere medieforbrug mindst en time før sengetid, undgå telefoner og andre medier i soverummet under søvn, regelmæssige søvntider og sunde helbredsvaner, siger han til Videnskab.dk.

Bliver overstimulerede

Studierne, som forskere har taget udgangspunkt i, ser ikke nærmere på årsagerne til, at tid foran skærmen fører til kortere søvn.

En forklaring kan dog være den velkendte, at skærmens blå lys overstimulerer hjernen og undertrykker produktionen af melatonin.

Melatonin er det hormon, der regulerer søvnen, og det fører derfor til dårligere søvn og forstyrrer også den naturlige søvn-vågen-cyklus.

Og selv om eksperterne er sikre på, der er en sammenhæng mellem brugen af elektroniske medier og børn og unges søvnmængde, kan de ikke med sikkerhed sige, i hvilken retning sammenhængen går.

– Vi kan helt sikkert godt sige, der er en kobling mellem brug af elektroniske medier og børn og unges søvnmængde. Men det kan også være omvendt: at børn og unge, der ikke kan sove, bruger mere tid på deres elektroniske medier, påpeger Lisbeth Lund til Videnskab.dk.

– Der mangler nogle gode stærke studier på området. Det er ikke mange studier, der kigger specifikt på det før sengetid i denne aldersgruppe.