Få gang i stofskiftet ved at gå

Vidste du, at man cirka forbrænder 2,5 gange flere kalorier ved at gå end ved at sidde ned? 

Janni fortæller mig, at hun de sidste to år har gået mindst 10.000 skridt om dagen med et gennemsnit helt oppe på 13.500 skridt. For hende gør det en kæmpe forskel i kampen mod et lavt stofskifte, der sænker forbrændingen og gør det sværere ikke at tage på. Hun har tabt sig, har lindret nogle svære smerter fra leddene, og generelt fået mere energi og overskud i hverdagen.

Naturlig vane

De mange skridt er for Janni nu en lige så naturlig del af hverdagen som tandbørstning morgen og aften. Det demonstrerer klart for dig, at hvad der i starten kan føles som en sur pligt, hurtigt bliver til en naturlig vane, som bare ikke vil undværes, fordi man på egen krop mærker, hvordan man får det bedre. Denne stærke motivationskraft er meget bedre end lægens løftede moraliserende pegefinger.

Tabte ni kilo

Min bilmekaniker fortæller en lignende historie. Han begyndte med årene at få problemer med vægten og besluttede sig for, at nu skulle det være løgn. Så han går hver morgen hen til værkstedet og efter arbejdsdagen hjem igen. 14 kilometer om dagen bliver det til. Ni kilo har han tabt sig.

Fra siddetid til gåtid

Med årene falder stofskiftet hos mange af os. Og har man, som det gælder mange kvinder, i forvejen problemer med et lavt stofskift, da tager man på samt bliver træt, sløv og kuldskær. Stofskiftet styres af hormoner fra skjoldbruskkirtlen på halsens forside. Du kan ikke selv få kirtlen til at lave flere hormoner, og ved sværere symptomer er medicin nødvendig. Men du kan godt arbejde på at forbrænde lidt flere kalorier og forhåbentlig skifte fra at være fedtophober til at blive fedtforbrænder. En af de vigtigste våben er at holde dig fysisk i gang i hverdagen ved at omdanne inaktiv siddetid til aktiv gåtid.

Gang forbrænder kalorier

Når du sidder ned, forbrænder du cirka 80 kalorier i timen. Rejser du dig op, stiger forbrændingen til 88 kalorier i timen. Det er lidt mere end siddende, men stadigvæk ikke imponerende. Så selv om det er alletiders at arbejde ved et hævesænkebord, er det ikke der, du vinder kaloriekampen. Anderledes effektivt bliver det, når du begynder du at gå. Da øges forbrændingen til 210 kalorier i timen, fordi musklerne kommer på arbejde. Altså cirka 2,5 gang mere gående end siddende. Med andre ord forbrænder du mange flere kalorier ved at gå end ved at sidde eller stå. Forbrændingen stiger endnu mere, når du sætter tempoet op og lader armene svinge med. Derfor tigger og beder jeg alle mine klienter i sundhedsforløb om at gå så meget som overhovedet muligt.

Gå når du kan

Du skal gå, hver gang det er muligt. Parker bilen længere væk fra indgangen. Snup trappen i stedet for elevator og rulletrappe. Rejs dig og gå lidt omkring, mens du taler i telefon. Gå en omvej til toilet og kantine. Rejs dig fra sofaen, hver gang tv viser reklamer, og brug minutterne til at lægge tøj på plads, tømme opvaskemaskine, smøre madpakker, eller hvad du ellers kan finde på. Hvor meget skal jeg så gå hver dag, tænker du måske bekymret. Svaret er, at du skal gå så mest muligt. Samt selvfølgelig også bevæge dig på andre måder. Alt tæller med, både cykling, rengøring, havearbejde, leg med børn og børnebørn. Kun fantasien sætter grænser. Men vil du gerne have et tal, så sigter jeg selv efter noget omkring 1,5-2 ­timer … om dagen!