Hjælp mod hedestigninger

Nu er der endnu flere gode grunde til at spise sund mad: Mange fisk, bælgfrugter og grøntsager på tallerknen udsætter nemlig tidspunktet for indtræden af overgangsalderen og forbedrer dermed beskyttelsen mod blandt andet knogleafkalkning og blodpropper.

Dame sidder foran vindfane

Spis fisk og grøntsager mod hedestigninger 

Nu er der endnu flere gode grunde til at spise sund mad: Mange fisk, bælgfrugter og grøntsager på tallerknen udsætter nemlig tidspunktet for indtræden af overgangsalderen og forbedrer dermed beskyttelsen mod blandt andet knogleafkalkning og blodpropper. Omvendt har mad med mange raffinerede kulhydrater såsom pasta og ris modsat virkning, rapporterer fagtidsskriftet Journal of Epidemiology & Community Health.

Forskerne har fulgt en større gruppe kvinder og sammenlignet tidspunktet for menopausen, altså menstruationernes ophør, med deres spisevaner. Menopausen indtrådte i gennemsnit, når kvinderne var 51, men der var markante forskelle i forhold til spisevanerne:

For hver ekstra daglig portion raffinerede kulhydrater, typisk hvide ris, pasta eller hvidt brød, kom kvinden i gennemsnit halvandet år tidligere i overgangsalder.

7 råd til at spise din høfeber i bund

Hver ekstra daglig portion fed fisk udsatte overgangsalderen med mere end tre år.

Hver ekstra daglig portion friske bælgfrugter såsom ærter og bønner gav også i gennemsnit et år ekstra, før menstruationerne ophørte.

Højt indtag af vitamin B6 og zink var statistisk forbundet med op til et halvt år senere menopause.

Vegetarer kom næsten et år tidligere i overgangsalderen end kød- og fiskevegetarer.

Dagligt indtag af snacks som chips førte til næsten to års tidligere menopause.

Risiko for afkalkning og blodpropper

Forskerne antager, at fed fisk, grøntsager og bælgfrugter tilfører antioxidanter, der beskytter mod såkaldte frie radikaler, der ellers kan forstyrre æggets modning i æggestokken. Omvendt gør raffinerede kulhydrater blodsukkeret ustabilt og forrykker hermed insulinbalancen, hvilket i sidste ende kan slide på æggestokkene.

Kvinder, der går tidligt i overgangsalderen, løber forhøjet risiko for at afkalke knoglerne og hermed for osteoporose. Risikoen for blodpropper stiger også til samme niveau som hos mænd, fordi det kvindelige kønshormon østrogen ikke længere beskytter.

Det skal dog nævnes, at kvinder, som kommer sent i overgangsalderen, omvendt er mere udsatte for kræft i bryst, livmoder og æggestok. Så billedet er kompliceret.

Mange hilsner

Jerk W. Langer

Hold dig vågen uden kaffe - 7 tips

14 gode råd

Når tiden er inde, og det er den jo på et tidspunkt uanset hvad, er hedestigninger generende for mange. Derfor kommer her nogle gode råd til selv at mildne forløbet. 

1. Læg mærke til, om dine hedestigninger følger et mønster, hvor de for eksempel kommer på bestemte tidspunkter af døgnet eller opstår i bestemte situationer. Måske kan du indrette hverdagen, så de ikke rammer tidspunkter, hvor de er særligt generende.

2. Naturlægemidlet sølvlys har rimelig dokumenteret effekt på hedestigninger. Rødkløver er et kosttilskud med dokumenteret effekt. Prøv dig frem. Nogle hjælpes, andre ikke.

3. Krydret mad, alkohol eller koffeinholdige drikke som kaffe, te og cola kan fremprovokere dem. Det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde, så gør dine egne erfaringer.

4. Sojaholdige fødevarer og bønner indeholder planteøstrogener, som kan lindre.

5. Klæd dig på i lag, så det yderste tøjstykke kan tages af under en hedestigning. 

6. Syntetisk stof som polyester og nylon fanger sveden og klæber ubehageligt til kroppen. Høj krave og lange ærmer kan forværre ubehaget. Løsthængende tøj med korte ærmer og V-udskæring eller knapper er bedre.

7. Sov køligt og husk også, at sengebetræk og nattøj i syntetiske stoffer holder på sveden. 

8. Med et fad vand eller en elektrisk blæser på sengebordet kan du hurtigt køle dig ned. Lad vandet fordampe fra huden i stedet for at tørre dig, så kroppen mere effektivt fjerner varme.

Bliv sund med nødder

9. Juster om muligt temperaturen på arbejdspladsen, så den passer dig bedst muligt.

10. Brug en elektrisk blæser til at blæse kølig luft i hovedet, når omstændighederne tillader det.

11. Tag et koldt styrtebad, når det er muligt.

12. Kvinder, som træner regelmæssigt, har ofte færre hedestigninger. Motion øger kroptemperaturen og gør dig bedre til at skille dig af med overskudsvarme. 

13. Vær realistisk omkring dine hedestigninger. Bekymringer, anspændthed og stress kan forværre din opfattelse af deres sværhedsgrad. Dybe vejtrækningsøvelser til at berolige krop og sind kan være til god gavn.

14. Stil en kande isvand parat, hvis du sidder til et møde og ikke vil vække opmærksomhed.