Indkøbsvaner, der hjælper dig til at holde en sund livsstil

Her får du otte råd, der hjælper dig til at træffe de sunde valg, når du handler ind i supermarkedet. 

Du vil sikkert gerne spise sundt dette efterår, så i denne uge får du nogle gode råd til, hvordan du med et par simple overvejelser når langt ud af sundhedsvejen på din tur gennem supermarkedet.

Otte nemme løsninger

  • Skriv indkøbssedlen på forhånd. Så undgår du de planløse impulskøb, der nærmest per automatik får dig til at fylde indkøbsvognen med for mange usunde fødevarer med masser af fedt, sukker og salt. Gennemtænk i fred og ro, hvad du har brug for. Og spar samtidig penge ved at tjekke tilbudsavisen.
  • Køb ind, når du er mæt. Med en gnavende sult i maven ryger fornuft og modstandskraft sig hurtigt en tur. Vær meget opmærksom på, at et supermarked er designet til at lokke dig til at foretage impulskøb.
  • Jeg gør selv meget ud af at bære indkøbskurven på turen gennem supermarkedet. Medmindre det ikke kan undgås, kører jeg aldrig kurven på dens hjul. Ej heller en stor indkøbsvogn.
  • Må jeg alligevel køre varerne i en stor indkøbsvogn, så løfter jeg den med korte mellemrum en centimeter op fra gulvet. Det er blændende styrketræning af hele kroppen, og ingen kan se, hvad du gør.
  • Giv overkroppen ekstra styrketræning ved at bære indkøbsposerne ud til bilen, som du selvfølgelig har parkeret længst væk på parkeringspladsen.
  • Er fødevaren pakket ind? Så er det desværre ofte en vare af den forarbejdede slags fyldt med tilsætningsstoffer, farvestoffer, sukker, salt og fedt. Men blottet for næringsstoffer, kostfibre, vitaminer og den slags. Selvfølgelig er der masser af undtagelser såsom kikærter, quinoa, nødder, frø, kylling med mere, men det er faktisk en ret god tommelfingerregel.
  • Kig efter ord som “økologisk”, “friland”, “fuldkorn”, “vild”, “uforarbejdet”, “grov” og andre tegn på, at der ikke er manipuleret alt for meget med fødevaren. Ej heller tilsat for mange uheldige stoffer, ligesom dyrene har haft bedre forhold og fået bedre føde.
  • Tjek indholdsdeklarationen. Er der mange stoffer med meget lange navne, der knap kan udtales, så kig efter sundere alternativer.