Lidt stress er sundt

Stress er ikke nødvendigvis skadeligt, da små mængder kan forbedre vores performance og booste vores motivation. Det afhænger alt sammen af vores tilgang til stress. Her er gode råd til, hvordan du udnytter stress positivt.

Stress er ikke nødvendigvis skadeligt, da små mængder kan forbedre vores performance og booste vores motivation. Det afhænger alt sammen af vores tilgang til stress.

Alle kender til stress i hverdagen, hvis stakken af arbejdsopgaver hober sig op, eller kalenderen bugner med aftaler. Man får sved på panden, bliver irritabel og sover dårligt om natten. Ifølge Stressforeningen oplever 430.000 danskere symptomer på alvorlig stress. Men en ny undersøgelse viser, at moderate mængder af stress ikke er skadelig. Tværtimod kan stress være gavnligt, skriver mediet Daily Mail. 

Fare vækker urinstinkt

Stress er ikke noget nyt fænomen, men derimod en urgammel beskyttelsesmekanisme, hvor stress blev brugt til at overleve farlige situationer. Stress fungerede som et alarmberedskab, der gjorde mennesket i stand til at flygte, hvis de blev udsat for fare. Derfor blev stress opfattet som en god ting, da det sikrede menneskets overlevelse. Når du er stresset, stiger stresshormonerne, som gør dig klar til at kæmpe eller flygte. De hurtige reaktioner er derfor ønskværdige i en akut og presset situation, hvor det handler om at reagere hurtigt. Men hvis kroppen er i konstant beredskab, fordi du er kronisk stresset, får kroppen ikke mulighed for at nulstille sig og falde tilbage til normaltilstanden. Det er her stress bliver farligt og har en negativ indvirkning på kroppen. 

Læs også: Træn og undgå stress

Sund og usund stress

Mennesket bliver udsat for mange stressede situationer i hverdagen både på arbejde og hjemmefronten, men det er muligt at udnytte stress positivt, hvis man ændrer vores tankegang til stress. Hvis vi tror på, at en stressende opgave kan give et positivt resultat, kan stress ligefrem være sundt. En positiv forventning til at tingene vil lykkes, kan øge motivationen til en vanskelig opgave, som giver den nødvendige fokus for at komme i mål. På den måde kan stress hjælpe os i udfordrende situationer, så vi performer bedre og får øget motivation. Det kan for eksempel være nyttigt, hvis man skal holde tale, gå til eksamen eller nå en deadline på arbejde. En negativ stress tankegang er derimod, hvis stressede opgaver opfattes som ubehagelige og svækkende i en sådan grad, at man overvældes af en følelse af håbløshed. 

Læs også: Stress blev starten på et nyt liv for Nete og Nick 

Skift tankegang 

Den gode nyhed er, at det er muligt at ændre sin tankegang til stress på alle områder af livet, og ikke bare på arbejde. Dermed kan stress bruges som brændstof i stedet for at slide på kræfterne. Her er nogle gode råd til at ændre din tankegang.

  • Når noget føles svært og stressende, kan du fokusere på, hvad du kan lære af det. 
  • Vær medfølende overfor dig selv - altid. Ofte er vi alt for hårde ved os selv, end vi er overfor andre. Så hvis du står overfor en udfordring, skal du behandle dig selv, som du ville gøre mod en god ven. Med venlighed og medfølelse. 
  • Påmind dig selv hver dag alle de udfordringer, som du har overvundet. Det vil styrke din evne til at overvinde udfordringer, da du vil se det som en spændende oplevelse fremfor at blive overvældet af stress. 
  • Husk på at du ikke altid skal sige ja - det er okay at have nej-hatten på og sætte grænser både på arbejde derhjemme og sammen med venner og familie. 

Læs også: Fem gode råd mod stress

Stressende at undgå stress

Stress er en naturlig del af hverdagen, så det kan let blive stressende, hvis vi fokuserer på at fjerne alle stresskilder. Det vil være helt umuligt at udrydde alle stressede opgaver, da vi stadig skal tjene penge, overkomme store arbejdsopgaver og jonglere med det hele. Derfor er det fortrøstende at vide, at vi kan reducere stressniveauet ved at ændre vores tankegang. Det kan kræve øvelse at ændre sin tankegang, men derved er det muligt at overvinde de udfordringer, som vi står overfor.