Sådan bliver du superfrisk igen

Er du ofte træt og udmattet? Det kan der være mange årsager til, men du kan selv gøre noget for at undgå at blive så træt. Her får du gode råd til at blive superfrisk igen.

”At være træt” kan skyldes mange ting. Arbejder du hårdt i en periode, sover for lidt eller stresser voldsomt, så bliver du psykisk træt. Fysisk træthed kommer ved at bruge kroppen mere, end den er vant til, som når man efter en pause tager sig sammen til igen at komme i fitnesscentret. Efter overstået sygdom er du ofte træt og udmattet i en periode, som de fleste af os har prøvet det i ugerne efter influenza, selv om selve infektionen er overstået. Fatigue er den særlige sygdomsbetingede træthed ved leddegigt, sklerose og andre inflammatoriske tilstande, der ikke kan soves væk.

Læs også: Sov godt hver nat

Alle træthedsformer kan udløses og forværres af faktorer såsom en hektisk hverdag med stressende krav fra omgivelserne om at præstere og være på. Arbejdspres, jobutilfredshed, sorger, nedtrykthed og økonomiske problemer gør det hele værre, også ved at spolere søvnen.

Husk altid, at træthed er et almindeligt symptom ved mange sygdomme, såsom blodmangel, nedtrykthed, depression, infektion, gigt, kræft, diabetes, lavt stofskifte, søvnmangel, kronisk træthedssyndrom/ME og fibromyalgi. Vedvarende træthed, især sammen med uforklarligt vægttab og let feber, skal undersøges nærmere af lægen.

Læs også: Segner du af træthed? Sådan får du ny energi

I denne uge får du råd mod mere harmløse former for træthed, der bestemt kan være meget generende, men som du heldigvis ofte selv kan gøre noget ved.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: Hvorfor bliver jeg træt af frisk luft?

Gode råd mod træthed:

  • Næsten uanset hvad grunden til din træthed er, hjælper det at være fysisk aktiv. Gå en tur hver dag i den friske luft, helst i dagtimerne for at udnytte lyset. Planlæg hverdag og indkøb således, at du kommer på gaden hver eneste dag. Fysisk aktivitet forbedrer også søvnen.
  • Både for meget og for lidt søvn gør dig træt og sløv næste dag. Den bedste indikator for en ordentlig nattesøvn er, at du er frisk og velfungerende næste dag.
  • Undgå kraftige svingninger i blodsukkeret ved at spise grovere og skære ned på sukker, hvid pasta, polerede ris, franskbrød, sukkersødet sodavand, slik og søde morgenmadsprodukter. Vælg altid fuldkornsvarianterne.
  • I en travl hverdag glemmer man ret let at drikke nok. Et af de første tegn på væskemangel er træthed, og løsningen er åbenbar, nemlig almindeligt vand.
  • Koffein i kaffe, te og cola kvikker dig lidt op. Der er intet i vejen med et par kopper kaffe, men for meget kan give dig indre uro samt naturligvis holde dig vågen.
  • De fleste af os mangler D-vitamin om vinteren. Fede fisk er den bedste kilde, som også styrker humøret. Supplér gerne med 20-25 mikrogram dagligt her i den mørke tid.

Læs også: Hold dig vågen uden kaffe