De 7 bedste tip mod slidgigt

Slidgigt rammer ikke kun ældre, men kan også vise sig i de yngre år. Her giver læge Jerk W. Langer dig syv tip til at klare dig bedst med slidgigt ved at lindre smerterne og styrke bevægeligheden.

De 7 bedste tip mod slidgigt

Folkesygdommen slidgigt rammer ikke kun ældre, men kan også vise sig i de yngre år. Og det er sjældent noget, du slider dig til, medmindre du har meget ensartede bevægelser i dårlige arbejdsstillinger eller på anden måde direkte skader et led, eksempelvis under sport. Tværtimod synes inaktivitet at være meget værre for leddene, ligesom arvelige forhold betyder meget.

Lægen kan om nødvendigt hjælpe med medicin og eventuel operation, men oftest bør du selv tage affære og kigge på din levevis, især i forhold til vægt, motion og kost. Her får du syv tip til at klare dig bedst muligt med slidgigt ved at lindre smerterne og styrke bevægeligheden.

Læs også: Kosttilskud mod slidgigt

7 gode råd mod slidgigt

1. Stærke muskler omkring et led med slidgigt støtter, så du bevæger leddet mere sikkert, undgår forkerte bevægelser samt lindrer smerter, viser mange studier. Som tommelfingerregel må det godt gøre lidt ondt efter træning, men ikke meget ondt. Hvor den grænse går, kan du kun selv mærke. Har du ikke videre erfaring med at træne øvelser for de enkelte muskelgrupper, kan du opstille et program sammen med en fysioterapeut eller træner, så du ikke gør noget forkert. Dansk forskning peger på, at medicinforbruget kan sænkes med det strukturerede træningsprogram GLA:D, som mange fysioterapeuter er uddannet i. Læs på glaid.dk.

2. Overvægt forværrer af indlysende årsager smerterne ved slidgigt i de vægtbærende led som knæ og hofte. Men også i led, der ikke belastes af kroppens vægt, smerter mere, hvis man er overvægtig. Det gælder blandt andet hænderne, formentlig fordi overvægt øger den inflammation, altså betændelse, der giver smerter og hævelse. Vi ved alle, at det kan være svært at tabe sig, men ved smertefuld slidgigt kan selv et mindre vægttab i størrelsesordenen fem kilo være nok til at mindske smerterne.

3. Tænk mere positivt. Smerter lindres bedre, hvis du fokuserer på at få en bedre dagligdag med smerter i stedet for udelukkende at fokusere på at slippe af med dem. Den teknik er nyttig, såfremt smerterne er så svære, at de ikke kan lindres fuldstændigt. Vend opmærksomheden mod det positive i nuet, sådan som den meget populære mindfuldness handler om. Måske kan du blive henvist til psykolog eller smerteklinik for at lære teknikken.

Se også: Signe lider af kronisk sygdom: Jeg spiste mig rask

4. Spis antiinflammatorisk for at dæmpe den betændelse, der er med til at fremkalde smerterne. Det handler i hovedtræk om at spise mange fede fisk, grøntsager og fuldkornsprodukter samt at undgå forarbejdede fødevarer, junkfood, hvidt brød, pasta samt alt med hurtigt optageligt sukker. Ordentlig nattesøvn og mindre stress virker også antiinflammatorisk.

5. Blandt kosttilskud er hyben, ingefær, avocado, gurkemeje og omega-3-fedtsyrer de bedste valg. Mindre studier finder, at de kan lindre smerterne og forbedre bevægeligheden, ligesom behovet for smertestillende piller kan falde. Kosttilskud kan ikke stå alene som behandling, men som supplement til en sundere livsstil har de en plads. Prøv et enkelt præparat først i nogle måneder for at vurdere effekten. Nogle hjælpes af en type, andre af en anden. Husk vitamin D i vinterhalvåret.

6. Håndkøbsmedicinen glucosamin har tabt terræn de seneste år, for det er svært at påvise en reel effekt på slidgigt. Nogle mennesker synes det hjælper godt, mens andre ikke mærker den mindste forskel. Prøv det eventuelt i tre måneder og vurder så, hvad du selv mener.

7. Bliver smertestillende medicin nødvendig, så anvend om muligt milde håndkøbspræparater af typen paracetamol. De stærkere receptpligtige præparater har bivirkninger ved længere tids brug. Bivirkningerne er blandt andet mavesår, blodprop og tarmblødninger, og de gør ikke noget godt for selve slidgigten.

Læs også: Find den bedste motion og træn dig fri for stress