Det er aldrig for sent

Her finder du Lindas råd om kost og motion.

Foto: Jacob Ljørring

Som 35 årig var Linda en overvægtig kvinde uden meget selvtillid. Forrige lørdag stod hun iført bikini som vinder af DM i bodyfitness. Her får du Lindas gode råd om kost og motion:

Motion: Lidt har også ret
Linda har selv været så aktiv i træningscenteret, at bare tanken ville få de fleste til at miste pusten og modet. Men hun understreger, at langt mindre også kan gøre det.

"Jeg synes, man skal starte med at powerwalke. Måske frem og tilbage på arbejde. Det kan alle finde tid til. Det er også en god ide at melde sig på et motionshold et par gange om ugen, for hvis man har betalt for noget, er der større chance for, at man møder op," siger Linda, som peger på to meget vigtige ting, når man starter op på motion.

"Husk for guds skyld nogle gode sko. Og så start stille og roligt op. Ellers mister man lysten."

Lindas gode råd om kost
1. Spis seks gange om dagen. Kroppen går kold, hvis den mangler brandstof.

2. Giv dig selv lov til at synde en gang om ugen. Det er altså den dag, du må spise slik. Det kan være svært i starten, men læg mærke til, at du nyder det mere, og det faktisk smager bedre, hvis du ikke får det så tit.

3. Planlæg dine måltider. Det er vigtigt at have maden klar, så du ikke kaster dig over de hurtige løsninger. Væn dig for eksempel at stege en hel bradepande kyllingefiletter, som du kan fryse ned og tage op, når det skal gå stærkt.

4. Drop selvmedlidenheden og lad være med at tænke: Det er synd for mig, at jeg ikke må få det og det. Tænk i stedet på alt det andet du må spise. Og glæd dig over, hvor dejligt det bliver, når du har nået dit mål. Det er noget godt, du er i gang med.

5. Sæt et foto på køleskabet af dig selv, da du var størst. Det har jeg, og sådan vil jeg aldrig se ud igen.

6. Sørg for at få proteiner til alle måltider. Selv spiser Linda kød fem gange om dagen. Kun om morgenen nøjes hun med havregryn med mælk.

Vil du gerne tabe dig? Meld dig ind i Ude og Hjemmes slankeklub her!