Sådan sover du uden piller

Får du ikke søvn nok? Så læs de gode råd fra læge Jerk W. Langer her:

Foto: All Over Press

For 50 år siden sov vi danskere i gennemsnit 8,5 time per nat.

Men i dag må de fleste nøjes med syv timer eller mindre. For mange skal der endda sovepiller til, for forbruget herhjemme er meget stort, selvom eksperter fraråder, at man tager sovepiller længere end fire uger.

Jeg mener, at sovepiller kan være i orden for en kort periode, såfremt man befinder sig i en presset situation, der spolerer søvnen, så det hele bliver endnu værre. Men herefter bør man slippe dem igen, for grundlæggende handler det om at løse sine problemer og rydde ud i de stressende faktorer, som typisk ligger til grund for søvnbesværet.

Her er en stribe gode råd til, hvordan du får søvn - uden piller!

1. Stå op på samme tidspunkt hver morgen, også selv om du først faldt i søvn sent aftenen før. Det gælder også i weekenden.

2. Sov ikke eftermiddagslur, selvom du har sovet elendigt natten før. Ellers bliver det bare endnu sværere at falde i søvn næste aften.


Læs også hvordan du kan tabe dig med kaffe - på en sund måde

3. Sluk tv og computer klokken 20. Så sløver du meget lettere hen.

4. Indlysende, men stadigvæk vigtigt: Indtag ingen kaffe, te, kakao, cola eller chokolade de sidste fire timer før sengetid på grund af koffeinindholdet. Brug heller ikke alkohol som sovemedicin.

5. Tis ordentlig af, så du ikke skal op om natten.

6. Drop træningen om aftenen. Motion er vigtigt for en god nattesøvn, men kropstemperaturen skal have tid til at falde.

7. Gå ikke sulten i seng.


Få styr på dit kolesteroltal helt uden medicin - læs mere her


8. Hold igen med krydderier. Da forsøgspersoner spiste mad med tabascosovs og sennep kort før sengetid, havde de sværere ved at falde i søvn ifølge fagtidsskriftet International Journal of Psychophysiology.

9. Drik et glas mælk. Den indeholder stoffet tryptofan, som hjernen omdanner til et beroligende stof.

10. Forkæl dig selv med en ordentlig kvalitetsdyne, der hverken er for varm eller kold. Her i sommerperioden kan du med fordel skifte den varme vinterdyne ud med en let sommerdyne.

11. Få i en periode hver jeres soveværelse, såfremt du forstyrres af den andens snorken.

12. Tal ikke i mobiltelefon i timerne før sengetid. Noget tyder på, at det nedsætter mængden af den dybe søvn, som har stor betydning for at føle sig frisk næste dag.

13. Stå ud af sengen, hvis du ikke kan sove, og foretag dig noget stilfærdigt uden for meget belysning.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også hvordan du nemmere får vand nok i løbet af dagen