Sund og slank i den mørke tid

Den mørke tid er kommet, og det kan få sukkertrangen frem. Her får du hjælp fra læge, Jerk W. Langer, til at optimere modstandskraften.

Familie ved middagsbord

Nu er den mørke tid kommet, og mange forfalder til at spise mere usundt, ligesom de færreste slipper for hoste og snot. Det tiltagende mørke kan lægge sig som en tung dyne over humøret og få sukkertrangen frem. I denne uge får du hjælp til at holde vægten og optimere modstandskraften og komme bedst muligt gennem de kommende uger og måneder.

Mange hilsner

Jerk W. Langer

Læs også: Segner du af træthed? Sådan får du mere energi

12 gode råd

1. Vær glad og slap af

Ja, den dejlige sommer er for længst forbi, og for de fleste varer det længe, før vi atter mærker solen bage. Men dvæl ikke ved det, for negative tanker er gift for immunforsvaret, mens glæde, optimisme og afslappethed omvendt giver dig masser af styrke, som værner dig mod mange af efteråret og vinterens plager lige fra forkølelse over træthed til tristhed.

2. Spis for huden

Huden har godt af de flerumættede fedtsyrer fra fisk, olivenolie, rapsolie, avocado, mandler og nødder, som skaber glød og elasticitet. 

3. Undgå udtørring

For at undgå forkølelse og influenza er det vigtigt at være velhydreret, så næsens slimhinder er fugtige og bedre fanger virus, inden de gør skade. Vi drikker mindre i vintertiden, men indtag i hvert fald halvanden liter vand dagligt.

4. Slank i kulden

Trøst dig med, at kroppen forbrænder flere kalorier, når det bliver koldt. I et lokale med blot 15-16 grader forbrænder du 100-200 flere kalorier om dagen i forhold til almindelig stuetemperatur, fordi kroppens indbyggede varmeapparat i det såkaldte brune fedtvæv bliver aktivt. Det kan gøre en forskel på et til to kilo om året, så det er også et argument for ikke at skrue varmen for højt op. Foruden at du sparer på varmeregningen.

5. Spis langsomt

Det fælles aftensmåltid er for mange det eneste tidspunkt, hvor alle er samlet og kan udveksle oplevelser. Det giver dig en god chance for at spise mindre. Mange spiser alt for hurtigt, men først 20 minutter efter første bid begynder hjernen at registrere mætheden. Hælder du maden i dig, rydder du hurtigt et par tallerkener, og det sætter sig på sidebenene. Tyg maden grundigt, læg bestikket mellem hver mundfuld, tal med hinanden undervejs, og lad være med at se tv imens.

6. Rejs dig og lev længere

Meget naturligt sidder vi mere ned indendørs i vintertiden. Men gør alt, hvad du magter, for at holde dig i gang. Siddesyge er en af de største helbredstrusler mod os, ja formentlig den allerstørste for dem, der ikke ryger.

7. Bær giver modstandskraft 

Bær er guf for dit immunforsvar, fordi de er sprængfyldte med antioxidanter, vitaminer, mineraler og andre sunde plantestoffer. Måske er du heldig at have fyldt fryseren i sommerens løb. Ellers kan du med fordel købe frosne bær, som stadig indeholder masser af sunde stoffer. Husk dog at koge de frosne hindbær i et minut før brug. Frosne hindbær giver hvert år mange danskere diarré og opkast, fordi de indeholder noro-virus, der forårsager Roskildesyge.

8. Dråber mod snotnæse

Er du blevet forkølet, så prøv naturlægemidlet echinacea, også kendt som solhat. I bedste fald afkorter det sygdomsforløbet med en dags tid. Tag midlet, straks du mærker symptomer. Det synes også at reducere risikoen for komplikationer såsom mellemørebetændelse.

9. Op på den gamle cykel

Vejret kan være hård kost for den flotte cykel. Men brug ikke vejrliget som undskyldning for at tage bilen. Find den gamle cykel frem, altså den tunge model med blot tre gear. Den holder til al slags vejr, og som bonus må du lægge flere kræfter i, så træningsgevinsten bliver højere. 

10. Bliv vandtæt

Der findes ikke dårligt vejr, kun forkert beklædning. Invester i et lækkert letvægtsregnsæt, som du kan med have i tasken. Så kommer du tør på arbejde både til fods og på cykel, uanset hvordan vejret arter sig.

11. Kvæl sukkerdjævlen

Når det bliver mørkere og koldere, forfalder man let til slik og kager. Men det sætter sig på sidebenene og som farligt fedt inde i maven. Sukkeret gør dig træt, så du ender i en ond cirkel, når trætheden giver dig endnu mere lyst til søde sager. Opbevar ikke slik og kager i hjemmet samt udnyt den bedste modgift mod sukkertrang: Bevægelse.

12. Rene hænder

Vask hænderne tit, især når du har rørt ved dørhåndtag, keyboards, mønter, kontakter og andre smittekilder. Det er en af de bedste måder at beskytte sig imod forkølelse, influenza og andre luftvejsinfektioner, som smitter, når virus med fingrene føres til næse og øje.