Basketball gør det nemmere at lære matematik

Når matematik bliver integreret i idrætsundervisningen, stiger skoleelevers lyst til at lære. Det viser et nyt dansk studie.

Giv børnene en basketball at drible med og læg et par regnestykker ind undervejs i spillet.

Så stiger deres interesse for matematik, og de føler sig lidt efter lidt også bedre til skolefaget, der ellers godt kan volde besvær.

Det viser et nyt dansk studie med 757 børn fra 1. til 5. klasse.

Studiet, der er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Frontiers in Psychology, blev gennemført på fem folkeskoler af forskere fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Forskerne sammenlignede en gruppe af børn, der én gang om ugen i seks uger deltog i BasketMatematik i idrætstimerne med en gruppe, der spillede almindelig basketball.

Stillede samme spørgsmål

I timerne med BasketMatematik skulle børnene indsamle tal og lave regnestykker som en del af forskellige basketøvelser. For eksempel skulle børnene se, hvor mange gange de kunne ramme kurven på tre meters afstand versus én meters afstand og lægge tallene sammen efterfølgende.

I en spørgeskemaundersøgelse stillede forskerne de samme spørgsmål til de to grupper både før og efter, de havde BasketMatematik eller almindelig basket. Svarene kunne forskerne omregne til point på en skala for elevernes motivation og følelse af selvbestemmelse.

Spørgeskemaundersøgelsen viser, at motivationen for at lave matematik steg med 16 procent for de børn, der havde BasketMatematik i forhold til de børn, der spillede almindelig basket.

Eleverne i denne gruppe følte også en større selvbestemmelse (14 procents stigning), og så viser undersøgelsen også, at BasketMatematik kan fastholde børnenes motivation for at lære matematik.

Får tilhørsforhold

Én af forskerne bag studiet, Linn Damsgaard, forklarer, at børns motivation for skolearbejde ofte falder i løbet af skoleåret, og at det derfor er interessant, at der ikke sker et fald i børnenes motivation, når de har haft BasketMatematik.

– Vi kan ikke endeligt afgøre, hvorfor det er, men muligvis handler det om, at BasketMatematik bidrager til, at børnene får et tilhørsforhold til deres egne regnestykker, siger Linn Damsgaard, der skriver ph.d. om sammenhængen mellem læring og bevægelse til Videnskab.dk.

– Det kan også være, at de abstrakte begreber bliver mere konkrete for dem gennem bevægelse, og at det derfor bliver mere motiverende at have matematik, når man har BasketMatematik, tilføjer hun.

Eksperterne bag studiet håber, at resultaterne kan være med til at inspirere skolelærerne til at tænke anderledes.

– Der har været mange udfordringer med den nye folkeskolereform i forhold til at få børn til at bevæge sig. Vi håber, at studiet kan give lærerne den evidens, de har brug for at tænke undervisningen anderledes i den danske folkeskole, siger Linn Damsgaard til Videnskab.dk.