Gode råd om stress

Familie-ekspert Charlotte Højlund har selv haft stress, og hun har nu lært at passe bedre på sig selv. Her kan du læse om hendes erfaringer. Samtidig får du gode råd til at forebygge stress - og holde øje med symptomerne.

Charlotte Højlund
- Mor til 7, foredragsholder og forfatter

Charlotte Højlund giver hver uge gode tips til familien - helt uden løftet pegefinger.
Ud over at være mor til 7, er hun foredragsholder og forfatter til bogen "Moar - sådan får du hvilepuls i hverdagen".

Når travlhed bliver til sygdom

Hverdagen i børnefamilien kan være travl. For seks et halvt år siden gik jeg ned med stress - første gang. Det er desværre sket et par gange siden.

Jeg kan ikke som mange andre sige, at jeg ikke ville have undværet det, men jeg har lært meget: Jeg har lært at mærke mig selv. Lært at tyde kroppens signaler i stedet for at ignorere dem. Lært, at der skal være balance enten på arbejdet eller hjemmefronten, for hvis det ramler begge steder, gør jeg også. Og så har jeg lært at tage mig selv alvorligt.

Jeg følte mig så sølle

Men jeg har også været ked af det. Jeg har grædt og sagt til min læge, at jeg var træt af at være sådan en "sølle en", og at jeg efterhånden troede, at "jeg aldrig blev mig selv igen".
Lægen skældte mig kærligt ud og sagde, at ingen har bedt om at have det skidt, og at det ikke var min skyld. Hun mente også, at "aldrig" var et stort ord, men ad åre skulle jeg nok komme mig helt og blive mig selv.

LÆS OGSÅ: Stress gør mig syg

Børnene skal lære at mærke sig selv

Det har jeg nu været i et par år. Eller næsten i hvert fald. For jeg har heller ikke lyst til helt at være den, jeg var før. Jeg vil ikke lære mine børn, at effektivitet er det eneste, der tæller. De skal vide, at det er i orden at have dage, hvor man ikke foretager sig så meget, hvis det er det, man har brug for. Og at det er vigtigt
at kunne mærke sig selv.

10 typiske tegn på stress:

¤ Kort lunte og utålmodighed.

¤ Hukommelsestab, hvor du glemmer aftaler, eller hvorfor du gik et bestemt sted hen.

¤ Træthed og søvnproblemer. Du sover enten meget/meget lidt eller dårligt.

¤ Kritisk, irritabel og negativ.

¤ Manglende koncentrationsevne.

Mangler overskud

¤ Rygsmerter og maveproblemer.

¤ Apati - intet overskud til noget som helst.

¤ Hyppige sygdomme og infektioner - gerne opstået i ferieperioder.

¤ Manglende lyst og overskud til sociale aktiviteter med familie og venner.

¤ Manglende sexlyst. Generelt har du ikke lyst til det, du ellers er glad for.

LÆS OGSÅ: Motion forebygger: Træn og undgå stress

10 gode råd mod stress:

¤ Lær dine stressfaktorer at kende, så du ved, hvad der stresser dig mest. Det kan være økonomi, job, tidspres, urimelige krav, et dårligt parforhold, familieproblemer, præstationspres eller ledighed.

¤ Planlæg din dag, så du får overblik og kan prioritere opgaverne.

¤ Sig nej og sæt grænser - uden skyldfølelse.

¤ Pas på dine relationer og vær sammen med mennesker, der gør dig glad. Det skal du ikke skære ned på, selv om du føler, at du mangler ro.

Vælg den lette løsning

¤ Skær ned på ambitionerne og tag den lette løsning en gang imellem. Lad snavset ligge og hav færre fritidsaktiviteter - og måske er to retter nok til gæstemiddagen?

¤ Pas på din krop og spis sundt. Drop koffeindrikke og dyrk motion - en gåtur i den friske luft kan udføre mirakler.

¤ Bed om hjælp og giv udtryk for dine ønsker, forventninger og problemer.

¤ Grin mere og opsøg det sjove.

LÆS OGSÅ: Sådan får du mere tid til dig selv

Hold en hviledag

¤ Husk at holde hviledag mindst en gang om ugen, så der altid er en dag uden planer. Hold også små pauser både til hverdag og i ferier - pauser er forudsætningen for aktivitet.

¤ Vær langsom, sæt tempoet ned og sæt pris på langsommeligheden.

(Kilde: Hvordan jeg kom gennem stress - og blev klogere af det)