Læs indstillingerne her

Vi modtager masser af rørende breve til konkurrencen Danmarks bedste lærer. Læs indstillingerne her!

Foto: Gregers Overvad

Jeg synes, at min musiklærer, Aase Brunsgaard Clausen, skal være Danmarks bedste lærer 2012. Det synes jeg, fordi hun støttede mig rigtig meget, da jeg i 2007 mistede min kære ven Julian ved en familietragedie.

I den tid jeg og min familie var i sorg, støttede hun mig og min familie rigtig meget . Hun kom hverdag hen for at spørge mig, hvordan jeg havde det. Hun var på det tidspunkt min klasselærer.

Jeg er så glad for hende. Hun er bare allertiders lærer. Når man er ked af det, er hun der med det samme for at snakke.

Da hun var vores klasselærer sendte hun julehilsner og sommerhilsner til hele klassen. Det var så herligt at få brev fra hende. Bare de positive ting, hun skriver, varmer en. Hun har altid tid til at snakke og lytte til en.

Hun var ked af det, da hun ikke skulle være klasselærer for os mere. For hun syntes, vi var nogle herlige elever. I 5. klasse blev hun i stedet vores musiklærer. Hver mandag glæder jeg mig til at komme i skole, for i de to første timer skal vi have musik med Aase.

Hun fortjener at blive Danmarks bedste lærer for alt den kærlighed og støtte, hun giver os elever. Der findes ingen bedre lærer end Aase. Hun er virkelig en god lærer, som lærer os rigtig mange ting og forstår en, hvis man har problemer. Jeg syntes hun skal overraskes, for hun er den bedste lærer, man kan få.

Hilsen
Thomas Chor, 11 år, Sønderborg
 


Hej, vi er to piger på 13 år, vi hedder Andrea og Maria og går på Elsted Skole.

I slutningen af skoleåret 2010/2011 blev vores årgang lagt sammen - 4 klasser blev til 3. Så i starten af det nye skoleår ventede vi på en helt ny klasse og helt ny lærer. Vi var meget spændte.

I vores nye klasse laver vi meget tit fremlæggelser i forskellige grupper for at blive rystet mere sammen og for at blive bedre til at snakke foran klassen.

Vi synes, at vores klasselærer, Thomas, er Danmarks bedste lærer. Han er uddannet gymnasielærer, og startede på vores skole for seks år siden.

Han syntes ikke karaktererne var høje nok. Det sagde han til skoleinspektøren og blev så ansat - så kunne han jo selv prøve at gøre det bedre. Han har altid haft 9. klasser på vores skole. Vi er den første 7. klasse, han har.

Han er rigtig god til at gøre vores undervisning spændende. Han fortæller mange ting også om sig selv, og så skælder kun meget sjældent ud. Han underviser meget anderledes end de andre lærere og lægger meget af ansvaret over på os, når vi skal arbejde.

Når vi arbejder i grupper og sidder udenfor klasselokalet, må vi pjatte 25 procent af tiden, og 75 procent af tiden skal vi være seriøse og lave noget. Han forventer meget af os og tjekker, om vi har lavet det vi skal.

Vi får rigtig mange lektier for, og det er som regel ting, som udfordrer os og gør os dygtigere. Den anden anderledes ting er, at om onsdag finder han på specielt ting udenfor klasseværelset, for eksempel at se filme om fanger og fængsler.

Vi har også haft rigtig meget om politik. Han lægger meget vægt på, at vi behandler hinanden ordentligt og taler pænt til hinanden.

Venlig hilsen Andrea og Maria, Lystrup
 


Jeg indstiller hermed Kent Domdal fra Vestjydsk Handelsskole i Skjern, Vestjylland, til Danmarks bedste lærer. Jeg ønsker at indstille Kent, fordi han har støttet mig igennem problemer i klassen med nye kammerater, som skulle forstå en operation.

Jeg fik min lærer til at hjælpe mig igennem det, og han har virkelig fortjent en præmie for at have støttet mig så meget.

Jane Dupont, 18 år, Skjern
 


Hej

Jeg vil gerne tilmelde min klasselærer Gunnar Arne Sørensen til "Danmarks bedste lærer".

Jeg synes, I skal vælge Gunnar, som er en ældre mand på næsten 60, fordi han altid er i godt humør, har humor og en masse overskud til os alle. Han er altid glad og lægger mærke til alle. Han er meget omsorgsfuld, hvis der er nogen, der går og har det skidt.

Han er også god til at holde humøret oppe med morgensang hver torsdag og julemandskostume og juledekorationer i julemånederne.

Men selvom han er en lærer, der har både sjov og spas i ærmet, er han også god til at støtte, og sørge for, at man gør sit bedste. 9.C og jeg synes i hvert fald, at Gunnar er Danmarks bedste lærer!

Nanna Christiansen, Haderslev
 


Hej, jeg hedder Janne, og jeg går i 8. klasse. Jeg vil gerne fremhæve min lærer Susanne, fordi hun er en perfekt lærer. Hun forstår at lære os noget i timerne og gøre det på en måde, så vi ikke synes, at det er træls at gå i skole.

Min lærer Susanne er en af de eneste grunde til, at jeg bliver på Mellervangskolen i 9. klasse, når min veninde flytter. Hun kan se på en, når der er noget galt, og man føler sig utrolig tryg, når man har hende. Hun tjekker op på alt, når der er noget, hun er i tvivl om.

Nogle gange ville jeg ønske, hun var en lærer, der fulgte med på gymnasiet, når jeg går ud af folkeskolen. Min lærer forstår at lære sine elever noget, trods hendes kun 30år.

Janne Foulum, 14år
 


Danmarks bedste lærer er: Helle Kjærgaard Lauritzen på Nykøbing Falsters Realskole.
Det er hun, fordi hun har vist mig tillid, anerkendelse og omsorg og troet på, at der var noget godt gemt i mig, selvom jeg var en dreng, der fik mange voldsomme raserianfald, som jeg ikke selv kunne styre.

I stedet for at skælde mig ud, spurgte hun gentagende gange, om der var noget, der gik mig på, og efter jeg fandt ud, at jeg kunne stole på hende, og at hun ville mig det godt, åbnede jeg mig op for hende.

Helle var der for mig, da min mor og ikke stedfar gik fra hinanden efter 9 år. Det tog meget hårdt mig, og jeg begyndte at få mine raserianfald, men igen støttede Helle mig, så jeg igen fik det bedre.

Det gjorde hun ved at snakke med mig, men også ved at informere de andre lærere om min situation, så de bedre kunne forstå, hvis jeg blev gal og ikke var mig selv i timerne eller frikvarterne.

Samtidig med disse problemstillinger har Helle også støttet mig i at tro på, at jeg kan komme til at lærer at læse, da det er svært for mig. Helle er uden tvivl Danmarks bedste lærer og har og har haft en stor rolle i mit skoleliv. Derfor har jeg indstillet hende.

Kærlig hilsen

Emil R Adamsen, 10 år
 


Danmarks bedste lærer 2012

Vi vil gerne indstille Pernille Wieland fra Norddjurs Familieskole til Danmarks bedste lærer 2012.

Familieskolen er et undervisningstilbud til børnefamilier i Norddjurs Kommune. Familieskolen er en forbyggende instans, der retter sig mod børn på 0 - 6. klassetrin, som har brug for udvikling og forandring for at komme til at trives bedre i skolen.

Dette gøres ved samarbejde mellem forældre, skole og Familieskolen. Forældre og barn kommer i Familieskolen, inden det går helt skævt og problemerne bliver for store, og barnet får for mange nederlag.

Familieskolen tilbyder et forløb på 12-16 uger. Familierne skal være i Familieskolen tirsdag, onsdag og torsdag. Mandag og fredag er børnene i sin almindelige klasse. Barnet arbejder i hele perioden stadig med sin egen klasses materialer, også når undervisningen foregår på Familieskolen.

Pernille har på helt fantastisk vis på blot 3 måneder formået at vende min søns skolegang til noget positivt for både ham selv og hans faste lærer-team. Emil har gennemgået en forvandling, som vi som forældre aldrig i vores vildeste fantasi kunne have forestillet os.

Det betyder vi som familie ikke så let kommer ud i store konflikter og diskussioner med Emil som tidligere. Vi har lært at håndtere problemer uden at komme i det røde felt, hvor alt kører helt af sporet. Emil er vellidt af klassekammeraterne, som han formår at være en god ven for.

For alt dette kan vi takke vores helt fantastiske lærermester, Pernille. Pernille hjælper os forældre med at forstå vores børns signaler og aflæse de måder de reagerer på.

Hun er en utrolig hjælp og støtte til at fortælle, at det, vi gør, er det rigtige, holde fast og ikke give op. Hun kommer hele tiden med gode råd og ideer til, hvordan vi skal håndtere forskellige situationer.

Sidst men ikke mindst formår hun at give os troen på, at vores mål er opnåelige, selv om vejen kan være lang og snørklet. Vi forældre bliver gang på gang bekræftet i, at Pernilles forslag virker, og når man kommer og fortæller de positive oplevelser det giver udslag i, er Pernille ikke sen til at rose os forældre for de fremskridt, vi opnår.

Pernille formår at gøre undervisningen spændende og sjov for børnene. Hun mestrer fællesundervisning af børn på forskellige klassetrin (0.-6.), så alle kan være med på deres niveau. Det foregår ude og inde, det er med alternative indlæringsmuligheder, der gør det sjovt at lære.

Det kan være at hoppe i sjippetorv, spille med bold, hoppe på et ben eller gennemleg. Pernille er vellidt af alle børnene på trods af, at hun ind imellem stiller hårde krav til, hvad de skal for at opfylde deres mål.

Pernille er ligeledes rigtig god til at spørge ind til problemerne, og gennem samtale bliver det ofte løst ved, at børn og forældre selv komme frem til løsningsforslagene.

Til sidst vil jeg nævne, at Pernille har kunnet give gode råd til Emils faste klasselærere, som de har taget til sig og har stor udbytte af i Emils klasse, som rummer 34 elever. Hele klassen har været på besøg på familieskolen og har fået deres samlede mål med tilbage til klassen, som forhåbentlig vil styrke deres kammeratskab indbyrdes.
Pernille har inspireret os til nye måder at forstå og være sammen med vores børn på. Vi er hende evigt taknemlige og meget glade for at have lært hende at kende. Vi er ikke i tvivl om, at hun fortjener titlen som Danmarks bedste lærer.

Venlig hilsen
Emil (2. klasse) og Dorte Juul Glesborg
 


Hej Ude og Hjemme

Jeg skriver til jer for at indstille min søns lærer til Danmarks bedste lærer, da hun er intet mindre end fantastisk.

Jeg har en søn på 7 år, som hedder Marcus. Marcus har altid haft problemer med at lege med andre børn, mest fordi han vil bestemme og bliver sur, hvis det ikke går, som han ønsker. Han er heller ikke så god til det med, at andre fortæller ham, hvad han skal.

Så det var med en blandede følelser, at han skulle starte i 0.b på Bryndum skole.

I starten gik det fint nok, der var jo ikke de store krav, men som kravene voksede blev han mere og mere ulydig og begyndte at gå fra timerne for bare at løbe rundt på skolen.

Marcus' lærer Cordelia Sørensen har taget en stor og kærlig hånd om vores søn og kæmper en kamp for at hjælpe ham samtidig med, at hun tager sig af resten af klassen,

Hun har nu indført en smiley-bog, hvor Marcus får glade eller sure ansigter, alt efter om han bliver i klassen og laver sine ting eller ej. Der bliver skrevet i bogen, hvis der er sket noget, både godt og skidt, og når det er rigtig godt, så ringer hun til os bare lige for at sikre sig, at vi ved, at det er gået rigtig godt.

Når vi i forældrerådet holder sammenkomster, er hun super behjælpelig, og hun deltager også, selvom det er i hendes fritid.

Hun gør så meget for alle børn og forældre i klassen, og hun fortjener virkelig denne pris. Hun har virkelig gjort en forskel i vores liv.

Hun er åben, kærlig og helt igennem fantastisk.

Der er faktisk kun en ting, vi ikke kan lide, og det er, at hun er børnehaveklasselærer, så hun følger dem ikke op i første klasse. Vi håber bare, at vores anden søn kommer til at have hende også.

Det var, hvad jeg ville fortælle om Danmarks bedste lærer - find hende på Bryndumskole!

Venlig Hilsen

Maria Peuker, Esbjerg
 


Jeg, Heidi Broholm, 40 år, vil gerne kåre min søns (Simon, 2.b) klasselærer, Ulla, som Danmarks bedste lærer. Fordi min søn har haft udtaleproblemer og stiller høje krav til sig selv, har hun flere gange om ugen efter arbejde sat sig ned og læst med min søn, så han nu kan læse og har fået et større selvværd.

Jeg var desværre indlagt i 3 uger sidste år og har været indlagt flere gange derefter. Og igen har Ulla været der for min søn, hvilket jeg som enlig mor er meget taknemmelig for. Der var blandt andet en klasseaften, hvor hun var så sød og komme og hente min søn, så han kunne komme med.

Jeg var lige kommet hjem fra sygehuset endnu engang og havde ikke overskud til det, da jeg også har en datter på 4 år at tage mig af. Ulla sørgede både for mad og drikke til ham. Hun er der bare altid når vi har haft brug for det.

Hun er en kæmpe hjælp under mit desværre lange sygedomsforløb. Hun er medvirkende til, at min søn elsker at komme i skole. Og hun er uden tvivl medvirkende til, at min søn klarer sig igennem mit sygdomsforløb, som børnene desværre har skullet leve med.

Håber det bliver Ulla Pontoppidan, som vinder.

Med venlig hilsen

Heidi Broholm, Jelling
 


Daniel Sørensen, 4.a.. indstiller Jens Kirk, 61 år, Biersted skole, til Danmarks bedste lærer.

Jens Kirk er et helt igennem unikt menneske og lærer på vores skole. Jens har et helt specielt bånd til samtlige elever i indskolingen. Jens er ikke klasselærer, men arbejder på tværs af alle klasser. Han er forgangsmand for "Stop mobning"-kampagnen på skolen. Han er en del af trivsels-udvalget og sidder også med i skolebestyrelsen.
Da jeg, Daniels mor, så denne konkurrence i Ude og Hjemme, læste jeg den højt for mine to drenge på henholdsvis 8 og 10 år. Jeg nåede ikke at læse færdig, før de begge nævnte, at Jens Kirk skulle indstilles.

Da min ældste dreng, Daniel, startede i skole for 4 år siden, havde han en meget svær start. Han var meget usikker, genert og tilbageholdende. Han var ked af at gå i skole og havde svært ved at få venner. Jens lagde hurtig mærke til, at Daniel mistrivedes, og I samråd med os forældre fik Daniel alene-timer i motorik sammen med Jens. Dette foregik i gymnastiksalen, hvor vi forældre måtte se med, hvis vi ville. Formålet med dette var, at Jens ville styrke Daniels selvværd, selvtillid og ikke mindst øge glæden ved at gå i skolen.

Med tiden ændrede vores søn sig fra at være genert og nedtryk, til at være fyldt med glæde, selvværd og selvtillid. I dag er han utrolig vellidt af alle de andre elever, og han har en masse venner både fra klassen og de andre klasser. Han siger selv den dag i dag at takket være Jens, blev det lige pludselig sjovt at gå i skole. Selvom Daniel går på mellemtrinet i skolen, er det Jens han går til, hvis der opstår konflikter eller lign.

Dette er blot en enkelt solstrålehistorie, og der er mange, mange flere igennem tiden.
Jens Kirk er en stor gave for elever og deres forældre og ikke mindst Biersted Skole.
Jens er utrolig vellidt af alle. Han formår at nå ind til alle typer børn. Han er sjov at være sammen med og formår altid at få et smil frem på elevernes læber.

Alle børn har en enorm stor respekt for ham på den gode måde. Jens Kirk gør en stor forskel i hverdagen på skolen. Derfor falder det os meget naturlig, at Jens Kirk skal indstilles til denne titel: Danmarks bedste lærer.

Med venlig hilsen
Daniel Sørensen og mor, Dorte Sørensen, Aabybro
 


Mit navn er Cathe Agerbo Brunsgaard og jeg vil gerne nominere Grethe Krogh Mortensen som den bedste lærer.
Grethe er også nomineret af Camilla Hornehøj. Fælles for Camilla og jeg er, at vi har haft Grethe til matematik og håndarbejde på Fjelstervang Skole.

Jeg har støttet op om Camillas nominering af Grethe som den bedste lærer, fordi hun for mig har været en inspiration til mit eget karrierevalg - jeg er selv lærer - og fordi jeg mener, at Grethe er den bedste lærer.

Min personlige historie med Grethe går længere tilbage end skoleårene og strækker sig også ud over. Jeg ser hende stadig som en fantastisk underviser og anerkendende personlighed. Grethe fortjener virkelig at blive anerkendt for den indsats, hun har ydet som lærer, og som jeg i dag mere end nogensinde mener rakte ud over det, der stod i jobbeskrivelsen.

Fjelstervang er en lille by med lige under 400 indbyggere plus et stort opland af mindre byer. Fjelstervang har en lille skole med ca. 100 elever, en børnehave, en SFO, en købmand, der ejes og drives lokalt og for nogle år siden fik byen sig et landsbycenter med en minihal, hvortil de selv indsamlede halvdelen af pengene til byggeriet. Fjelstervang er altså et lille stolt bysamfund, hvor naboer er venner, og man hjælper hinanden med, hvad man kan.

Lige som jeg selv boede Grethe i Fjelstervang, og jeg mødte hende første gang hos min dagplejemor. Grethe og min dagplejemor lavede kreativt håndværk i form af tekstilformning og håndarbejde. Noget hun den dag i dag stadig gør - nu også i form af en Kreaklub for nogle af byens piger i en ugentlig frivillig klub.

Jeg mødte også Grethe udenfor skolesammenhæng, fordi min mor og Grethes mand sad i den lokale idrætsforening på samme tid. Den gang som nu mødtes man med et smil og en oprigtig interesse.
Grethe var i øvrigt den første, der kom og klappede mig på maven da rygtet om min graviditet havde spredt sig.

Men nu er det jo den bedste lærer, I søger. Jeg har flere grunde til at mene, at det er Grethe, I søger, trods det at hun i dag er pensioneret og "kun" har frivillig klub og enkelte vikartimer.

Den klasse jeg og Camilla gik i var en klasse med mange udfordringer. Der var et stort spænd fagligt men også socialt var vi meget forskellige, og vi var også, hvad man pænt vil kalde urolige lige fra 0. klasse. I 1. klasse mødte vi så vores dansklærer og vores matematiklærer - dem, der skulle følge os til og med 7.. Men sådan gik det ikke.

Vores dansklærer skiftedes et par gange, hvilket ikke hjalp på uroen, men Grethe, som vi havde til matematik, var der hele vejen - ikke kun skemamæssigt, men også til hver lille diskussion, opstand og snak om godt og skidt. Hun tog med på lejrtur og udflugter, og når vi var ustyrlige og respektløse overfor andre, så var det Grethe, der kunne trænge igennem til os. Selv om vi var nogle rødder og pre-teenagere, så mistede vi aldrig troen på, at hun holdt ord og faktisk ville os det bedste, og derfor havde hun vores fulde respekt.

Det rent faglige kan jeg heller ikke udsætte noget på. Jeg havde nogle år, hvor det at gå i skole ikke var nemt, men Grethe gav aldrig op og havde altid tid til lige at forklare det en gang til eller på en ny måde. Hun er den jeg har tænkt mest på, når vi i matematik på seminariet har talt om, at børn skal findes deres egne algoritmer i matematik, for det var jo det, hun tilskyndede dengang.

I håndarbejde husker jeg hende for at tage os med til Herning for at finde stof til at sy kjoler af. Det var dengang, vi måtte kører med i lærerens privatbil, og jeg husker, at det var udenfor skoletid, og at det var super hyggeligt. Hun fortalte historier om unge piger (jeg vidste, at det var min mor og en veninde), der havde leget, at symaskinernes pedaler var speedere, og at de selvsamme piger havde taget penge for at tråde drengenes symaskiner - noget jeg med et kærligt smil fik at vide, at jeg ikke måtte.

Grethe var i mange år på Fjelstervang skole, og min mor, hvem hun underviste i sine helt tidlige lærerår, fortæller at hun stadig fungerer som vikar, hvilket glæder mig, for det ville være synd at spilde Grethes talent på pension. Men at hun er pensioneret og har ydet mange års stor og god tjeneste betyder også, at hun har sat sit præg på mange elever i Fjelstervang, og jeg ved, at der gemmer sig mange gode og muntre historier, der venter på at blive fortalt igen.

Grethe kan være et ret privat menneske og efter vores telefonsamtale i dag, kom jeg til at tænke på, hvordan hun mon ville tage en sådan nominering, og jeg har derfor haft en føler ude hos hendes datter. Datteren var overrasket - det er en familie med begge ben på jorden, men mener, at Grethe vil glædes over det.

Med et oprigtigt ønske og håb om at en fantastisk lærer og et dejligt menneske må få en lille del af den anerkendelse, hun fortjener, nominerer jeg her endnu engang:

Grethe Krogh Mortensen
Min matematiklærer 1990-1997
Fjelstervang Skole,
6933 Kibæk

Med venlig hilsen
Cathe Agerbo Brunsgaard, Vildbjerg
 


Kære Ude og Hjemme

Her kommer min historie:
Der er mange fra min klasse, som ikke taler så pænt til hinanden, men min lærer, Camilla, har hjulpet os med at tale pænt om hinanden og til hinanden. Vi havde en lang snak om, hvordan vi skulle løse problemet, og det hjalp meget.

Da der kom en ny elev i klassen, som kommer fra Colombia, begyndte mange at sige, at hun var anderledes, og det var selvfølgelig ikke rart for hende. Men det er selvfølgelig løst. Og i dag har vi det godt i klassen takket være Camilla.


Hilsen Mathilde Christensen, Hammel
 


Hej, mit navn er Mille, og jeg synes, at vores lærer Line Sørensen skal være Danmarks bedste lærer, fordi hun altid forstår os, også selvom andre ikke gør. Hun er der altid for én, hvis man har brug for hende, og hun lærer os en hel masse!

Alle i klassen har et helt specielt forhold til hende på den ene eller den anden måde. På den ene side er hun en god ven, men på den anden side er hun en dygtig og god lærer. Man kan altid snakke med hende, hvis man har problemer og kan altid regne med hende.

Siden vi fik hende, er vi blevet meget klogere ikke kun fagligt men også på livet. Hun ved altid, hvad der er det rigtige for os. Hun er en lærer, jeg aldrig vil glemme, og jeg håber virkelig, at hun heller aldrig glemmer mig. Så derfor synes jeg, at hun fortjener det. Hun har hjulpet mig så meget, og jeg har ikke rigtig givet hende noget igen. Håber af hele mit hjerte, at hun vinder!

Knuz Mille, 13 år
 


Læreren i leder efter er helt klart Jane Juul Jacobsen. Hun er klasselærer for 8 kl. på Stokkemarke Friskole.

Jane giver meget mere, end hvad jobbet kræver. Hun er ikke bare en klasselærer - hun er mere end det. Hun er der altid for en og vil meget gerne snakke, hvis der er noget, der går en på. Jeg har tit oplevet, at der er nogen fra min klasse, der har været ked af det på grund af nogen problemer, derhjemme. Men så har Jane stået klar, og har snakket med dem.

I min klasse har vi desværre mange rygere, og da Jane er eks-ryger, har hun prøvede at få dem til at stoppe, men da det ikke virkede, var hun så hjælpsom, at hun fortalte dem om et rygestop-kursus. Der var ikke rigtig nogen, der tog i mod tilbuddet, men det var en rigtig sød tanke. Og det viser jo også bare, at Jane vil os det bedste.

Så vinderen af Danmarks bedste lærer i år 2012 skal være Jane Juul Jacobsen.

Indsendt af:
Rikke Steen Frederiksen 14 år, Bandholm
 


Kære Ude og Hjemme.

Jeg hedder Lukas og bliver snart 10 år. Jeg vil gerne indstille min lærer på Gullestrup skole for den store indsats, han gør for mig.

Jeg har fra jeg var cirka 3 år haft psykiske problemer med fire diagnoser inden for autisme. Desuden har jeg haft en hoftesygedom som hedder Calve Legg Phertes.

Da jeg for lidt over et år siden var på Odense sygehus, sagde de, jeg ikke fejlede noget men kun havde indlæringsvanskeligheder. Så Herning kommune bestemte med det samme, at jeg skulle starte i en almindelig klasse. Jeg har gået i specialklasse i 3 år.

Jeg skulle oprindeligt have startet i 3. klasse, men man mente, det var bedst, at jeg gik en klasse om.

Jeg har en rigtig sød lærer, som tager sig af mig, da det var en hel ny verden, som åbnede sig for mig ved at komme i almindelig skole. Jeg havde for eksempel aldrig haft frikvarter sammen med en masse børn og leget.

Ole hjælper mig godt på vej både med hensyn til det sociale og til skolearbejde, for jeg havde heller aldrig haft lektier for.
Jeg vil gerne takke Ole for den store indsats, han gør for mig. Jeg håber, han vinder dette og måske vinder penge til vores klasse.

Venlig hilsen
Lukas Ploug, Herning

Min lærer hedder Ole Nielsen Gullestrup skole.
 


Hej!

Jeg er en pige, der går i 3.b og hedder Natasja Madsen og er 9år .
Jeg bor I en lille landsby, som hedder Holsted og går på den lokale folkeskole, der hedder Højmarksskolen. Vi har en dansklærer, som jeg vil indstille til Danmarks bedste lærer 2012, og han hedder Thomas Hartvig.
Jeg vil indstille ham til Danmarks bedste lærer, fordi jeg og resten af klassen virkelig holder af ham, fordi han er rigtig sød og god til at holde ro og orden i klassen.

Er der nogen, der er kede af det i klassen, så er han den første til at lægge en hånd på deres skulder og hjælpe, hvad han kan, så dagen alligevel ender godt.

Han er også den første, der vil vide, hvordan vores uge har været, inden vi går hjem på weekend.
Jeg kan huske at han kom og sagde til os en dag i klassen, at nu måtte vi ikke blive kede af det, men han skulle have orlov fra skolen i 6 uger på grund af hans to små sønner. "Åh nej!" - det var det første, jeg tænkte. "Åh nej, ikke I 6 uger!"

Der blev helt stille I klassen og tro mig, savnet var stort i de uger, der gik. Der var bare ingen, der kunne fylde hans plads ud. Og det var også fest og glæde, da dagen endelig kom, hvor Thomas vendte tilbage.

Humøret var I top, alle glædede sig, og hele klassen havde lavet en rigtig sød sang til ære for vores dejlige lærer, og den blev han så rørt og glad for. Det syn glemmer jeg aldrig!

Det var jo vores måde at sige velkommen tilbage på, og den faldt i hvert fald i god jord hos ham. Det, der er det værste, er, at vi i klassen har fået at vide, at dette år bliver dentsidste med ham som klasselærer.

Derfor vil jeg være den første til sige ham tak for nogle uforglemmelige og dejlige år, som jeg aldrig vil glemmer.

Derfor håber jeg af hele mit hjerte, at I vil vælger vores kandidat, Thomas, som Danmarks bedste lærer.

De sødeste og kærligste hilsner fra
Natasja Madsen, Holsted
 


Hej Ude & Hjemme.

Vi vil gerne indstille vores klasselærer, Gitte, til Danmarks bedste lærer.
Hun overtog os i 7. klasse og har forandret vores klasse markant. Vi har haft mange forskellige lærere gennem vores skolegang, som vi kun har haft i en kortere periode. Grunden til at vi har haft så meget lærerskift er, at en af vores lærere er gået ned med stress, en fik et sygt barn, to er gået bort og en gik på barsel. Dette har nok medført, at vi blev en meget problematisk klasse, som vikarerne frygtede at få. Men det lavede Gitte om på. Nu er vi en klasse med mange forskelligheder og en stor trivsel blandt alle. Det er ikke først gang, hun har omvendt en klasse med mange problemer til en klasse, som vikarer og lærere ser frem til at have.

Gitte er som lærer en meget forstående, humoristisk og munter person, som gør undervisningen interessant. Hun tager hensyn til alles svagheder og tager god hånd om de elever, som har nogle psykiske problemer, heriblandt ADHD, men hun er også god til at huske alle andre. Hun er den lærer vi kender bedst og omvendt.

Hun er en god klasseleder, som kan sætte sig i respekt, men vi kan stadig tage fis på hinanden. Gitte er en ærlig, glad person med et stort hjerte, som vi sætter stor pris på at have som lærer.

Vi håber, det bliver Gitte, der vinder, for hun fortjener det!

Mvh.
8.c, Krogårdskolen i Greve
 


Danmarks bedste lærer 2012:
Den bedste lærer i Danmark er helt sikkert min lærer, Pernille Schriver. Jeg har hende til geografi, fysik/kemi og biologi. Det har jeg haft siden 7. klasse, og jeg går nu i 9. klasse.

Pernille har en fantastisk måde at se verden på og lære fra sig, og hun har altid et positivt sind. Hun lærer os tingene på en anden måde, for det er jo nogle lidt tunge fag. På grund af hende er fysik/kemi og biologi nogle af mine yndlingsfag.

Som noget helt specielt tager Pernille dyr med i skole. Hvis hun får et tip om et dødt dyr, tager hun det med til undervisningen, så man kan lære om dyrene.

Engang i 8. klasse stod der på tavlen, da vi kom ned i biologi: "Er lige ude og hente død ræv, kommer om 5 minutter".

Man keder sig aldrig i hendes timer, heller ikke selvom man har hende 4 timer i træk sidst på dagen om fredagen. Hun bruger mange indlæringsmetoder, for at vi kan huske det. Vores to 9. klasser var også på teambuilding hjemme hos hende.

Ude i hendes have skulle vi fremstille en flagstang, fælde træer og meget andet. På mange måder har hun været med til at styrke min selvtillid. Jeg var meget usikker og troede ikke, jeg kunne finde ud af noget, indtil jeg pludselig fik 12-taller på stribe i hendes fag.

Hun er uddannet biolog og kunne i virkeligheden arbejde på et gymnasium, men fantastisk som hun er, vil hun hellere have os fra starten, så hun kan forme os på sin helt egen måde. Hun er sådan en lærer, jeg ville ønske, jeg kunne tage med på efterskole, når jeg når der til. Jeg føler, hun forstår os på en anden måde end alle de andre. Jeg tror ikke, jeg kan finde en elev, der ikke kan lide Pernille.

Jeg håber meget, at Pernille bliver valgt som Danmarks bedste lærer, for hun fortjener det mere en nogen anden. Hun er fantastisk på så mange måder. Hun er en, der virkelig har gjort en forskel for mig.

Hilsen Sif Kirch Larsen, 15 år, Munkebo
 


Mit navn er Louise Rosenlund, og jeg er 15 år og går på Grønhøjskolen i Øster Tørslev. Min klasselærer, Helle Brødstrup, er for mig Danmarks bedste lære, da hun har lært hele klassen så mange gode ting, vi kan bruge resten af livet.

Hun har personligt også hjulpet mig gennem nogle svære tider, hvor jeg havde brug for hende. Helle har også hjulpet andre i klassen - lige fra danske stile til svære tider i hverdagen. Hun er sympatisk, glad, smilende, sjov og lytter altid, når klassen har et problem. Derfor synes jeg, at Helle skal vinde.

Mvh Louise
 


Vores lærer, Charlotte:

Vores lærer er verdens bedste lærer fordi:
Vores lærer hjælper med at håndtere konflikter.
Vores lærer er også en, man kan stole på, selv om hun er vores lærer.
Vores lærer kan finde på at gøre grin med en masse kendte - for eksempel Justin Bieber, Michael Jackson og en masse andre.

Vores lærer er virkelig sød og rar! Den BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEDSTE i hele verden!

Fra :
Sara, Laiba, Natascha, 4.e, Gammelgaarsskolen,Aarhus
 


Hej Ude og Hjemme.

Vi synes, vores tysklærer, Maria, er Danmarks bedste lærer.
Vi fik Maria i starten af december 2011, og hun har hjulpet vores klasse rigtig meget. Hun har lært os rigtig meget på den tid, vi har haft hende, og hun har både hjulpet os fagligt og socialt.

Hun har taget sig af vores klasse og hjulpet os igennem meget.
Hun har brugt meget tid på os og har gjort os meget bedre.
Hun hjælper os alle i klassen, også dem, der har svært ved det.
Hun er altid glad og frisk og har tålmodighed til os, selvom vi for eksempel ikke har lavet lektier.
Hun gør meget mere ud af timerne og gør timerne sjove, mens vi stadig lærer noget.

Hilsen Rangineh Anwari, 14 år.
 


Jeg indstiller hermed Pia Matzen til denne titel.

Med venlig hilsen Lise Mortensen, 35år.
 

Jeg vil gerne nominere min søns klasselærere. De er to helt fantastiske kvinder, der deler klasselærerfunktionen, og både elever og forældre elsker dem. Disse to skønne kvinder, får man et nærmest privat forhold til. Og man kan altid ringe eller sende en sms til dem.

Min søn er 8 år og går i 1.d på Sydbyskolen i Næstved. Hans lærere, Line og Sinne, tilpasser klassen til hver enkelt elev. Her er der ingen, der er udenfor på nogen som helst måde.

Min søn er f.eks. det, der hedder motorisk urolig og har svært ved at sidde stille. Line og Sinne har fundet ud af, hvordan de bedst fastholder hans koncentration i timerne. I hans tilfælde har de lavet en klistermærkebog. Hver gang han har kunnet lytte i f.eks. 10 minutter uden at være urolig, får han et klistermærke. Når han så rammer 30 klistermærker får han lov at veksle dem til enten 15 minutter computertid eller Lego byggeri.

Indimellem har min søn, Marcuz, nogle dumme morgener, men jeg sender bare en sms til enten Line eller Sinne, så tager de lige lidt ekstra hensyn til ham. Det er bare så fedt at se, hvordan han er blomstret op. Før var Marcuz en meget genert dreng, men efter han har fået disse to lærere, er han blevet en helt anden dreng på en meget positiv måde.

Man kan grine og pjatte med dem, men man kan også snakke om alvorlige ting med dem. Vi elsker dem virkelig og håber, de kan få lov at følge klassen i mange år frem.

Der er INGEN tvivl. Line og Sinne er ikke blot Danmarks bedste lærere, de er de bedste i hele verdenen.

Venlig hilsen

Kitt Vilbrand, 29 år, Næstved
 

Signe Kenworthy fra Enghavegaard Skole er Danmarks bedste lærer. Det er hun, fordi hun er så god til at hjælpe min søn, Mads.

Mads har, siden han startede i skole, haft rigtig svært ved at læse og stave. Vi har haft mange samtaler med skolen, men resultatet har altid været, at Mads er i en rigtig god udvikling, så der er ikke gjort noget ved det.
Dette blev for meget for mig i april 2011, hvor jeg selv sørgede for, at der blev lavet en udredning af Mads, og denne viste, at Mads var ordblind, så det forklarer jo, hvorfor tingene i skolen er så svære for Mads.

Vi kæmpede videre med skolen og var til flere møder, og vi fik, gennem skolen, købt en computer til Mads, som er et rigtig godt værktøj for ham.

Men efter sommerferien hvor Mads startede i 6. klasse begyndte der virkelig at ske ting, for der blev Signe matematiklærer og klasselærer i Mads' klasse. Hun var meget hurtig til at arrangere et møde med skolen, hvor Mads blev tilmeldt læseløft, fik ordnet hans computer, så han får endnu mere hjælp i hverdagen, og hun kom med mapper og øvelser til at træne kryds koordinering hos Mads, fik arrangeret ekstra engelsk læsning på biblioteket, og Mads begyndte virkelig at føle, at han blev bedre i skolen.

Mads kom efter juleferien ind i en periode, hvor han var træt og ked at gå i skole. Straks kom Signe på banen igen, og hun fik arrangeret, at Mads er kommet i praktik i læseskolen, hvor de kun er 9 elever i klassen. Der er altid to lærere, og børnene får al den hjælp og støtte, de har brug for. Her trives Mads rigtig godt, og Mads er rigtig glad for at gå i skole igen - endnu engang takket være Signe.

Signe er stadig matematik og håndarbejdslærer for Mads i læseskolen. Hun skrev en besked til mig forleden, hvor hun fortalte om, at hun havde haft Mads i håndarbejde sammen med to af de andre drenge fra læseklassen, og han var bare rigtig glad, og det synes hun lige, at vi skulle vide herhjemme. Så skønt, at Signe lige tænker på os herhjemme! Det varmer så meget at få sådan en besked!

Det er helt fantastisk, at Mads har fået en lærer, som i den grad sørger for, at alle børn har det godt og får den hjælp, de har brug for. Signe er der altid for både børn og forældre, så jeg håber virkelig, at I kan se, at Signe er Danmarks bedste lærer.

Jeg er sikker på, at havde Mads ikke fået Signe, var han kørt endnu mere træt i skolen, og det havde været en kamp for hele familien.

Glæder mig til at høre fra jer!


Mange hilsner

Pernille Hauxner, Herlev
 


Hej!

Jeg skriver på vegne af min datter, Melanie, som sammen med klassen mener, at deres lærer er Danmarks bedste. Det drejer sig om deres klasselærer, Lars Johansen.

Vi bor i en lille by, Ølholm, cirka 20 kilometer nordvest for Vejle. Melanie går i 4. klasse på Langskov skole - en lille skole i byen. At netop Melanie stadig går her er ikke nogen selvfølge. Melanie fik for små 2 år siden diagnosen ADHD.

Der har altid været gang i hende, men i takt med at kravene i skolen steg, blev det mere og mere tydeligt, at ting blev set med lidt andre øjne af Melanie.

Hun havde meget svært ved at koncentrere sig, kom nemt i konflikter med de andre elever og lærerne havde svært ved at håndtere hende. Det blev alt for tit til råb og skrig og gemmen sig under bordene.

Hun kom så på medicin - hvilket hjalp lidt, og lærerne, pædagogerne og ledelsen var også villige til at hjælpe. Problemet var dog stadig så stort, at vi i slutningen af 3. klasse tog en snak derhjemme om, at vi måtte indstille os på, at Melanie skulle i specialskole.

Det så ud til at være en nødvendighed. En nødvendighed som ingen af os dog ønskede. Alle de vante omgivelser var jo her, og skulle hun i skole med skolebus hver dag, ville kampen om kammerater i nærområdet for alvor være tabt.

Men så fik de Lars.

Selvom det selvfølgelig også er ledelsen og de andre pædagoger, der har gjort deres og støttet op, ja så er det Lars, der har formået at rumme hende. I hans timer ved eleverne præcis, hvordan reglerne er, og alle indordner sig. Der er fra start sat ydre rammer op, og derfor kan ingen se sig undtaget.
Det betyder også, at Melanie føler sig som en del af klassen.

Han giver hende plads og "frihed under ansvar". Der skal ikke kun tages hensyn - hun skal også yde. Hun lærer også at være med til at løse konflikter. Og selvtilliden er også blevet en del bedre.

I løbet af dette skoleår er der sket meget. Fra at have siddet afskærmet og fået hjælp, deltager hun nu på lige fod med resten af klassen. Før kunne Melanie kun se andres fejl, men med hjælp fra Lars kan hun nu også til dels se egne. Kun derved kan man forbedre sig.

Der er stadig ting at kæmpe med, og det vil der nok altid være, men Melanie er blevet bedre, klassen er blevet bedre, og vi har håb om, at der hele tiden sker små fremskridt. Melanie er rigtig glad for skolen, og fritiden bruges også meget på kammeraterne, som også er blevet rigtig gode til at acceptere, at alle er forskellige.

Selv herhjemme bliver vi rettet nogle gange - "det siger Lars!"

Det var vores bud. Håber, I er enige.

Mvh. Pernille Bech Petersen, Ølholm - på vegne af Melanie Malling Petersen, 11 år


Kære redaktion

Jeg er en mor til en søn som går på Skælskør skole. Der har været så meget med, at skolens skulle lukke, og nu får den endelig lov til at blive, hvilket alle er glade for.

De har haft skiftende lærere lige siden børnehaveklassen. Det har resulteret i en masse larm i klassen. Nu har de langt om længe fået en skøn lærer, Michael Gravesen, og det har givet ro i klassen.

Han er en god læremester og god til at snakke med børn, der for eksempel bliver holdt udenfor samt at snakke med forældre og spørge pænt ind til børnene, også når de ikke er i skole. De har desværre måtte undvære ham et pænt stykke tid, da han har fået en diskosprolaps og kun kan ligge ned. Klassen har det i forvejen svært rent økonomisk, så jeg håber virkelig at denne klasse vinder.

Kærlig hilsen Gull-Britt



Vi har valgt at tilmelde vores lærer, Iza, til den her konkurrence. Grunden til det er, at vi synes, hun er en fantastisk god lærer, og hun har hjulpet os meget. Hun hjælper for eksempel, når vi har haft skænderier, og når nogen har problemer derhjemme med familien eller noget, der minder om det. Hun hjælper, når vi har svært ved tingene i skolen, og hun giver retfærdige opgaver til alle. Hvis man har sværere ved noget end de andre, så får man en lidt nemmere opgave, indtil man har styr på det. Håber hun vinder, for det fortjener hun klart!

Med venlig hilsen 7.A's elever på Brårup skole
 

Hej!

Vi har Danmarks bedste lærer til vores søn William på 12 år. Hun hedder Tanja Bach Birkedal og arbejder på Ikær skole i Give.

Hvorfor vi så synes, at hun er den bedste lærer, vil jeg her fortælle om. William har haft en del problemer i skolen. Han startede på Gadbjerg skole, men efter lidt tid gik det dårligt. William lærte intet. Han fik bare lov at spille computer for at holde styr på ham - ikke særlig pædagogisk korrekt.
Men det var sådan, det blev gjort. Rigtig synd for William, for han blev stemplet som en, der var mindre begavet, og vi havde det dårligt med de andre forældre mm..

Efter at have banket i bordet i to år får William lov at komme på Engum hus - en skole for børn med problemer af forskellige arter. De hjælper ham rigtig meget gennem de to år, han er der. Faktisk rigtig meget, så nu skulle William så i en almindelig klasse igen.

Det kommer han så på Ikær skolen i Give. Han går fra at være i en klasse med 4 elever til 27 elever. Han har meget svært ved at omgås de andre børn, som har været sammen siden børnehaveklassen. Så det var svært at være William og komme ind i fællesskabet. Her er det så vi finder ud af at Tanja, hvad hun består af.

Hun gør simpelthen så meget for William. Hun hjælper og støtter ham. William har så meget tillid til Tanja, at han går hen til hende, når der er problemer. Tanja og jeg har tæt kontakt blandt andet via sms.

Hun skriver også tillykke med fødselsdagen til William, selv om det er en søndag. Da William startede på skolen, havde han ingen selvtillid, følte sig anderledes og forkert. Men efter halvandet år har Tanja simpelthen udrettet mirakler.

Jeg er meget glad, fordi vi er så heldige, at vi fik hende som Williams lærer, så William ikke blev tabt. Han er en klog dreng, men hvis han ikke fik den rigtige hjælp, havde han aldrig klaret den
.
Hvis I vælger at putte det i bladet, vil jeg blive utrolig glad. Synes ikke ord er nok til så dygtig en lærer.

Venlig hilsen Charlotte Stensgaard, Gadbjerg.

Jeg har helt sikkert svaret på Danmarks bedste lærer, eller det vil sige hun er "kun" pædagog, men hvilken en af slagsen.
Min dejlige datter på 9 år går i en specialklasse på Langmarkskolen i Horsens. Her bliver hun i en stor del af timerne undervist i for eksempel engelsk af sin pædagog Christina.
Victoria lider af ADHD og som den mellemste i en søskendeflok på tre, kan det indimellem være svært at få den ro, man har brug for, når man lider af denne diagnose.
Men her har hun så Christina. Hun gør et kæmpe arbejde for samtlige børn i klassen. De forguder hende, og hun har en særlig evne til at snakke med børnene. Uden Christina ved jeg ikke, hvor min datter ville være i dag.
Christina er altid klar både via facebook og telefon, uanset om min datter gennemgår glæde, sorg eller bare har brug for en at snakke med, når mor og far ikke lige skal vide noget. Min datter elsker skolen, og det kan vi takke Christina for, for med viden om, at Christina er der hvis man har en dårlig dag bliver skoledagen nemmere. Hun nægter at holde fridage, for hun kan da ikke undvære sin elskede pædagog.
Min datter Victoria har store koncentrationsvanskeligheder, men Christina har lært hende glæden ved at tegne, og når det hele bliver for meget, tager hun nu tegnetingene frem og finder dermed ro.
Christina støtter Victoria i alt. Hun deltager sågar i hendes håndboldkampe, og hun er der også, hvis vi har brug for hende.
Victoria har store problemer med appetitten på grund af sin medicin, men også her har Christina ydet en ekstra indsats og laver mål før vægtkontrol, som så bliver belønnet, hvis målet er nået.

Håber virkelig, I kan se det fantastiske i denne helt unikke pædagog, selvom hun ikke er skolelærer, men blot pædagog med lærer egenskaber i en specialklasse for 6 dejlige unger med hver deres vanskelligheder.

På forhånd tak
Annika Andreasen, Horsens
 


Vi vil gerne indstille vores klasselærer Casper Hulmose Nielsen som Danmarks bedste lærer, fordi uanset om man er ung eller gammel, så er der ikke forskelsbehandling på nogen måde, og har man problemer, så kan man altid komme til ham, uanset om det er i skoletiden, fritiden eller i weekenden.
Generelt så er han der bare altid for en uanset tid og sted. Han er en vellidt lærer blandt alle elever og kan snakke med alle om alt. Han er også en meget seriøs lærer, som arbejder på et højt professionelt niveau, men samtidig er der plads til en masse sjov i undervisningen, og han kan også godt tage pis på folk, og han kan også godt tage noget igen. Derfor vil vi gerne gøre noget i gengæld til ham, da han virkelig fortjener titlen som Danmarks bedste lærer.

Hilsen

Steffen Stauersbøl Madsen, Brørup

Vi, 10.c på Idrætsefterskolen Lægården i Holstebro, mener, at vores klasselærer, Claus Kjærgaard, har fortjent titlen som Danmarks bedste lærer.

Han er en super dygtig efterskolelærer. Claus har både talent indenfor fodboldtræning (idet han tidligere har været fodboldspiller for klubber som Viborg FF og sidst Holstebro Boldklub) og den faglige undervisning på skolen.

Han er god til at få os alle med i hans timer, og gør dem derfor meget interessante. Derved fanger han vores opmærksomhed. Hvis ikke alle har forstået hans budskab, så tager han sig altid tid til den enkelte.

Han er ikke kun den lærer, som vi har i løbet af ugen, han er en del af klassen. Hvis det sker, at ikke alle har lavet de få lektier, vi får for, så er Claus det menneske, som aldrig bliver sur. Han fortæller os bare, hvor skuffet han bliver. Derved får man helt dårlig samvittighed.

Claus tænker altid på sine medmennesker. Det har også smittet af på os andre på skolen. Vi har lært at, det er vigtig at se, hvordan mennesker er forskellige, at man skal respekterer andre og tænke på deres baggrunde. Det er alt sammen noget, som vi alle kan bruge videre i vores liv. Når nogle folk er egoistiske, så kan vi jo altid tænke på de råd, som vi har fået af vores klasselærer.

Claus er der for alle. Han er vores allesammens "far". Han hjælper i hvilken som helst situation.
Claus virker til at kunne lide sit arbejde. Han er altid smilende, positiv og i godt humør. Han har været med til at gøre skoleåret 11/12 på Lægården til det bedste i vores liv. Vi vil derfor give ham noget igen.

Vores klasselærer, Claus fortjener derfor titlen som, Danmarks bedste lærer.
10.c Idrætsefterskolen Lægården, Holstebro

Anne Bolding, 17 år, Holstebro