Din hjerne elsker en gåtur

Et nyt studie viser, at en gåtur kan forbedre evnen til hovedregning. Bevægelse i stængerne kan også forlænge dit liv og give dig en bedre arbejdsdag. Her har vi samlet et overblik over artikler, der viser dig fordelene ved at bevæge benene.

Hvis det kniber med evnerne inden for matematik, skulle du måske tage at gå en tur. Et nyt studie har nemlig fundet frem til, at du ved at gå kan styrke din evne til at lægge til og trække fra.
I studiet lavede et hold af italienske forskere et forsøg, hvor 52 personer skulle gå, mens de fik præsenteret et regnestykke. Herefter blev de bedt om at dreje til højre ellers venstre, hvorefter de skulle sige deres regnestykke højt.
Her kunne forskerne se, at personerne var bedre til at løse plus-regnestykker, når de gik mod højre, og minus-regnestykker når de gik mod venstre.
- Vores studie bidrager til tidligere forskning, der har vist sammenhæng mellem bevægelse og vores evne til at bearbejde tal, skriver forskerne i deres studie.
- Resultaterne bekræfter, at der er en sammenhæng mellem tal, rum og motoriske processer, konkluderer de ifølge Psypost.org.
 

Minimerer risiko for hjerteproblemer

Gåture hjælper imidlertid ikke kun på hovedregning, men kan også hjælpe på din sundhed i flere andre aspekter. Videnskab.dk har her samlet en række artikler, som fremhæver de mange fordele ved at få bevæget benene i løbet af en dag. Dem kan du jo passende gå på tur i. God fornøjelse!

Læs også: 30 minutters gåtur kan redde din arbejdsdag

Hvis du er en af dem, der hver dag sidder på en kontorstol, skulle du overveje at rejse dig fra den og bevæge stængerne i to minutter hver time. Forskning viser nemlig, at så lidt er nok til at forlænge dit liv.
En kort slentretur en gang i timen kan angiveligt reducere risikoen for at dø med 33 procent hos raske personer og med 41 procent hos personer, der lider af noget så konkret som en kronisk nyresygdom.
Det er dog ikke kun, når du sidder, at det kan gavne at bevæge sig lidt. Forskning viser, at en gåtur efter maden kvæler dit høje blodsukker – det ser faktisk ud til at være lige så godt som mere intens træning og kan på sigt minimere risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes.
- Bare at rejse sig op og slentre rundt er nok til at hindre en stigning i blodsukkeret i betydelig grad, faktisk i samme grad som lægemidler, der modvirker højt blodsukker, siger professor Arne Torbjørn Høstmark, der står bag flere undersøgelser af fænomenet, til Videnskab.dk.

Læs også: Gå en tur, og blive klog

Godt udgangspunkt for læring

Hvis du har et stillesiddende arbejde og synes, det hele er lidt tungt, kan du ifølge dansk forskning med fordel flytte fødderne. Du kan ved at gå 30 minutter 3 gange om ugen øge din begejstring, din evne til at slappe og nedsætte følelsen af nervøsitet og stress.
- Det er et vigtigt resultat, fordi humørændringer kan have konsekvenser for produktiviteten på arbejdspladsen, siger ph.d. Cecilie Thøgernsen-Ntoumani, professor ved Curtin University i Australien.

Læs også: En gåtur efter maden kvæler dit høje blodsukkerniveau

Hvis du føler, at du stadig mangler en god grund til at gå en tur, så gør det for din hjernes skyld. Det er nemlig ikke kun kroppen, det går ud over, når du sidder stille - din hjerne lider også. Faktisk mener forskere, at du bliver klogere af at gå en tur.
- Det er ikke bare kroppen, som sover, når du sidder stille – hjernen fungerer også meget dårligere. Når du derimod er aktiv og får hjertefrekvensen op, frigøres neurotransmittere i hjernen. Disse holder os vågne og skarpe, fortæller forsker Mia Keinänen ved Norges idrettshøgskole i artiklen "Gå en tur og bliv klog".
- Efter et par minutter stimulerer den fysiske aktivitet produktion af nye nerveceller og dannelse af nye koblinger i hjernen. Dette er et perfekt udgangspunkt for læring, siger forskeren.
Så hvis du en dag sidder og bare skal have tiden til at gå, kunne du måske overveje at lufte vandreskoene.

Læs også på Videnskab.dk
Hvad er vigtigst: kost eller motion?

Sådan bliver du bedre til at dyrke motion