Filosofi i skolen skal træne børns hjerner

Forskningsprojektet "Filosofi i skolen" træner skolebørn i indlevelse, forståelse og logik igennem letforståelige tankeeksperimenter.

Børn bliver undervist i filosofi

Til en time bliver en 4. klasse introduceret til bamsen Torsten. Torsten kommer fra "Førsteland", men en dag tager han på ferie i "Andetland".

Er Torsten nu andetlænder? Nej. Det bliver børnene hurtigt enige om, at han ikke er.

Men så bliver Førsteland ramt af et jordskælv, og Torsten og hans familie er nødt til at blive i Andetland. Nu mener halvdelen af børnene, at Torsten er andetlænder.

Historien om bamsen Torsten er et eksempel på den type tankeeksperimenter, som forskningsprojektet "Filosofi i skolen" kan finde på at udsætte skolebørn i Odense for.

Forskerne vil nu for første gang i dansk kontekst undersøge, om filosofi i skolen giver målbare effekter på børnenes udvikling. Det skriver Videnskab.dk.

Børn gør sig filosofiske tanker

De foreløbige resultater af "Filosofi i skolen" tyder på, at ungerne elsker det. Det fortæller lektor Caroline Schaffalitzky, som står i spidsen for projektet.

Læs mere på Videnskab.dk: Sådan bliver dit barn bedre til at læse

– I virkeligheden er det ikke noget nyt med filosofi i skolen. Der er blevet eksperimenteret med det i Danmark siden 1980’erne. Men der har ikke været en samlet forskningsindsats bag det før nu, fortæller Caroline Schaffalitzky, som arbejder ved Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet (SDU).

– Børn gør sig alle mulige filosofiske tanker hele tiden, lige fra de er helt små. Det er bare et spørgsmål om at opfange det og facilitere det, lyder det fra lektoren.

Effekten er stabil

Det er ikke grebet ud af blå luft, at filosofi for eksempel kan fremme børns evner i skolen.

Internationale forskningsresultater fra eksempelvis England, USA og Estland viser kraftige indikationer på, at børn bliver bedre til ikke bare matematik og sprog, men også til at begå sig socialt, hvis de bliver introduceret for filosofisk tankegang.

Læs mere på Videnskab.dk: Børn, der bliver kørt til skole, koncentrerer sig dårligere

– Vi vil gerne vide, om vi kan overføre de her meget lovende internationale resultater til en dansk skolekontekst. Det er interessant, fordi det er en meget lille intervention, og effekten ser ud til at være stabil, også flere år efter, siger Caroline Schaffalitzky.

Ideen er ikke at lære om filosofi, men at lære at tænke filosofisk, fortæller Caroline Schaffalitzky. Det betyder blandt andet at blive bedre til at finde ud af, hvad man selv mener, forklare det for andre og indgå i en diskussion omkring det på en kvalificeret og respektfuld måde, forklarer hun.

– Tanken er, at børnene træner nogle helt basale kognitive og sociale færdigheder såsom indlevelse, forståelse og respekt for andre samt logisk tænkning og argumentation, siger hun.

Andre artikler på Videnskab.dk

Er der en modsætning til alt?

Prøv forskernes beregner: Så mange leveår har du tilbage

Computermodeller afslører, hvad der sker i hjernen, når vi sover