Monica Ritterband: Facebook er nutidens yuppie-spejl

Kan du huske 80’ernes yuppier med deres kæmpe mobiltelefoner, stramme spadseredragter og dyre jakkesæt? Altid styr på look, bankbog og stræbermappe, og altid med det ene øje på egoet i cafeens væg til væg-spejl. Facebook er nutidens yuppie-spejl, mener Monica Ritterband.

Monica Ritterband har skiftet jakkesæt og direktør-titel ud med kittel og malerpensel

- Facebook er nutidens yuppie-spejl, siger Monica Ritterband.

– Havde selfiestangen været opfundet dengang, så havde alle yuppier haft sådan én!

LÆS OGSÅ: Eva blev kontaktet af ukendt søster på facebook: Jeg var hård

Om yuppierne havde kunne løfte selfiestangen, er en helt anden sag. For i 1985 vejede en mobiltelefon flere kilo. Til gengæld kostede den over 20.000 kroner.

For 30 år siden skrev journalisten Monica Ritterband bogen ”Image – kasse, klasse og karriere” om yuppie-kulturen.

Her kommer jeg

Yuppierne var et amerikansk ungdoms-fænomen. De sprang direkte ud af fattig-firserne – trætte af deres 68-forældres ”Peace, Love and Harmony” fællesskabs-kultur.

Det var her-kommer-jeg. Jeg vil frem i verden, op ad karrierestigen – og jeg er ikke bange for at flashe min succes!

– De stod for alt andet end halmlokummer og blomsterkranse, griner Monica Ritterband, som efterfølgende blev vært på TV Avisen, underdirektør i Carlsberg, for så at sige farvel til den gyldne karriere og springe ud som udøvende og kreativ kunstner.

Yuppierne var de unge, de rige og de smukke.

LÆS OGSÅ: Minus 23 kg på 8 måneder: Nemt med Sense

– De var kølige, narcissistiske og selviscenesættende. Men der var altså også noget fascinerende ved den måde, de her yuppie-kvinder førte sig frem på. De levede selvfølgelig lidt på ryggen af kvindesagskvindernes bedrifter, men de havde power, og de ville selv og kunne selv, fortæller Monica Ritterband.

Efter yuppierne begyndte man at tale om, at når to yuppier flyttede sammen, så kunne vi kalde den næste generation for DINKS – Double Income No KidS. (Dobbelt indkomst. Ingen børn, red.)

Men DINKS blev aldrig rigtigt en trend.

Monica Ritterband var både kendt som vært på TV Avisen, og derefter som direktør i Carlsberg, før hun vendte 180 grader rundt og blev udøvende kreativ kunstner.

Det perfekte liv på facebook

– Da jeg var helt ung, var man enten hippie, rocker,     disc’er eller punker, og så kom yuppierne. Men efter dem var det nærmest som om, der blev spredt et stort Mikado-spil, og man kunne frit vælge fra en hel masse hylder. Nu samler folk sig langt mere i interesse-fællesskaber, som de selv definerer, men yuppiernes trang til at se på sig selv lever videre i Facebook-kulturen, mener Monica Ritterband.

LÆS OGSÅ: Johan mistede kæreste og ven: Christel fik mig til at elske igen

– Nu er det bare mange børn OG megen fritid, som er blevet dét, man viser frem. Det handler om at præsentere sig helt rigtigt – perfekt krop, dyre designersko og den helt rigtige form for mad – sund og økologisk.

– I dag er dét, hvad man fotograferer med telefonen i selfiestangen. I dag handler narcissismen om at skabe sig det helt perfekte liv – i cyberspace, siger Monica Ritterband, som til næste år kan fejre 20-års jubilæum som udøvende kunstner.