Danskerne drikker færre øl

Danskernes forbrug af øl falder. Til gengæld køber danskerne flere dyre øl.

Ølsalget er faldet i de første måneder af 2009. Det sker efter et kraftigt fald sidste år - til gengæld kan bryggerierne glæde sig over, at danskerne køber flere dyre specialøl end nogensinde før. Det skriver Business.dk.

Nye tal fra analysebureauet AC Nielsen viser, at i de første fire måneder af 2009 er ølsalget i detailhandlen faldet med 3,2 procent i forhold til samme periode sidste år. Tendensen fra de foregående år fortsætter. Sidste år faldt det samlede ølsalg med 5,1 procent, og siden 2000 er volumensalget faldet med over 20 procent.

De danske bryggerier kan dog glæde sig over, at danskerne køber dyrere specialøl. Tallene fra AC Nielsen viser således, at værdien af ølsalget i detailhandlen i årets første måneder er steget med 1,6 procent trods de faldende mængder.

Business.dk oplyser, at det hører med, at tallene ikke dækker ølsalget på barer, caféer, hoteller og restauranter, som har det væsentligt hårdere end salget i detailhandlen.

De nye tal for ølsalget i detailhandlen inkluderer ikke salget fra de tyskejede supermarkedskæder Lidl, og Aldi.