Sådan undgår du jetlag

Din mund er knastør og øjnene blodskudte. Du er ved at dratte om af træthed allerede klokken fire om eftermiddagen, maven føles som et syrehelvede, og du er mange tusinde kilometer væk fra den sidste normale nattesøvn. Med andre ord har du jetlag, fordi du har krydset mange tidszoner i ét hug.

Foto: All Over Press

DE BEDSTE RÅD

  • Kom ud i dagslyset på stranden, i naturen eller på shoppingtur. Det er den absolut mest effektive måde at justere kroppens rytmer til omgivelserne.
  • Drik godt med vand under flyrejsen. Væske modvirker ikke i sig selv jetlag, men udtørringen i den tørre kabineluft stresser kroppen og forværrer symptomerne.
  • Spis ikke for meget undervejs i flyet, men spis hellere let inden afrejsen.
  • Det er så fristende at tage en lille lur på hotellet efter en lang flyrejse. Men gør alt for at holde dig vågen, for ellers bliver det endnu sværere at tilpasse sig de nye omgivelser.
  • Proteinrige måltider, det vil sige kød, bønner og mejeriprodukter, gør dig generelt vågen, mens fødevarer med mange kulhydrater såsom brød og frugt kan sløve lidt. Varm mælk og kamillete gør dig døsig, mens kaffe og te kvikker op.
  • Er du træt om morgenen, så dyrk morgenmotion udendørs, svøm eller gå en rask tur.

Læs også: Sådan klarer du flyveturen


Læs også: Sådan får du vand nok

Læs også: Det betyder fem kilo ekstra for dit helbred

God tur!