Lev længere: Chokolade sænker dit blodtryk

Et stykke mørk chokolade om dagen kan i bedste fald sænke dit blodtryk med op til 5 procet. Det kan sammenlignes med effekten af 30 minutters rask gang.

Faren for hjerteanfald og slagtilfælde – altså de farlige komplikationer ved forhøjet blodtryk – falder med 20 procent, ifølge den australske læge Karin Ried, der har foretaget en samlet analyse med 508.705 personer af forbindelsen mellem chokolade, kakao og blodtryk.

I en ny afprøvning med 21.442 personer over 60 år fik den ene halvdel et ekstrakt med kakao, mens resten i stedet tog snydepiller. Knap fire år senere var 27 procent færre døde af hjerte-kar-sygdom blandt dem, der havde fået kakaoekstrakt, beretter fagtidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

Sunde plantestoffer

Mørk chokolade indeholder sunde plantestoffer ved navn flavonoider. De får cellerne på indersiden af de små blodkar til at danne signalstoffet NO, der åbner blodkarrene op. Så strømmer blodet lettere igennem, og blodtrykket falder. Blodtryk, hjerte og kredsløb har kun godt af mørk chokolade, så kig grundigt på kakaoindholdet: Jo højere det er, desto flere sunde flavonoider får du som tommelfingerregel.

Kakaoindholdet bør være omkring 70 procent eller højere. Chokoladen må gerne smage ­bittert, for det gør flavonoiderne nemlig. Chokolade indeholder også chokoladefedt, men det er ikke farligt på samme måde som store mængder dyrisk fedt fra eksempelvis rødt kød, da det stammer fra ­kakaosmør og især består af den sunde oliesyre, kendt fra olivenolie.

Kalorier og gevinst

Hvad med kalorierne, tænker du måske? Forskningen er foretaget med daglige doser chokolade fra 6 gram til 100 gram. Uanset de sunde egenskaber tilfører 100 gram chokolade 500-600 kcal, altså en fjerdedel af døgnets samlede kaloriebehov, og det kan man hurtigt sætte sig på maven.

Måske den sværeste del af blodtrykskuren er at holde igen, når du nu endelig har fundet en hjertemedicin, der smager godt. Heldigvis er helt ned til 6 gram mørk chokolade om dagen af ordentlig kvalitet fundet at kunne give en gevinst på blodtrykket.

Tips til mørk chokolade: 

  • Gå ikke på kompromis med kakaoprocenten. Glem, at der eksisterer chokolade med mindre end 70 %.
  • Væn dine smagsløg til den lidt bitre, mørke chokolade.
  • Riv chokoladen, f.eks. ud over lidt frugt. Så strækker du smagen længere.
  • Mørk chokolade med nødder giver lidt ekstra hjertevenlige fedtsyrer.

Mange hilsner Jerk W. Langer