Sådan får butikkerne dig til at bruge flere penge i julen

Er du også en af dem, der kommer hjem fra julens indkøb med favnen fuld af dobbelt så mange poser, som planlagt? Så er det ikke uden grund. Butikkerne har nemlig helt styr på det med at påvirke dig til at købe mere, end du oprindeligt havde planlagt. Det skriver The Conversation.
Paul Harrison, der forsker i forbrugeradfærd ved det australske Deaktin Universitet, fremhæver tre måder, butikkerne påvirker os på: Knaphed, overvældende stimuli og at vi ikke kan se fremad.
Læs også: Sådan undgår du røde tal i julen
Julen griber om sig
Når man taler om knaphed, handler det ifølge Paul Harrison om, at vi er bange for ting bliver udsolgt - og at vi ikke får at købe dem i tide.
-Knaphed påvirker vores evne til at tænke klart, når vi skal træffe beslutninger og fremskynder vores opfattelse af, at et tilbud vil forgå. Vi føler, at hvis vi ikke deltager i juleritualet, vil vi gå glip af en særlig social oplevelse, skriver han.
Læs også: Hvor mange penge bruger du på julegaver?
Mens overvældende stimuli handler om, at vi ikke kan tænke klart pga. overvældende mængder julepynt, julemusik og lys i butikkerne, centrerer det, at vi ikke kan se fremad, sig om, at vi ikke tænker tingene igennem i situationen.
-I øjeblikket, og kun i øjeblikket, køber vi ting, vi tror, vi har brug for, lyder det.