Sådan styrker du dit barns udvikling - uden at pace

Kan man lære børn for meget?
Kamille har netop haft en snak med sin 4-årige lillesøster og synes, at det er sjovt at høre hende tale. – Lykke siger noget ret voksent, men samtidig har hun den der lille, lyse barnestemme, siger Kamille og fortsætter efter en lille pause. – Men mor, tror du, at vi pacer Lykke for meget. Hun skal helst ikke blive ét af de børn, der kommer i skole og kan det hele, og som derfor synes, at skolen er kedelig.
Men jeg tror nu ikke, at vi pacer Lykke for meget, faktisk mener jeg ikke, at vi pacer hende på nogen måde. Selvfølgelig lærer hun en del fra sine mange ældre søskende, og derfor kan hun i en alder af knap 5 år næsten hele alfabetet, regne mindre plus- og minusstykker og sige lidt på både engelsk og tysk. Det er er rimelig godt gået af et barn på hendes alder.
At hun derudover er en benhård forhandler, fordi hun er oplært af sine søskende, er et kapitel helt for sig.
Men Lykke bliver ikke pacet frem til noget, og jeg øver hverken tal eller bogstaver med hende. Hendes leg er lige så fri som alle andre børns, men hun er nysgerrig og har lyst til at lære. Desuden ser hun op til sine ældre søskende og vil kunne det samme som dem. Hendes sprog der veludviklet, fordi hun er omgivet af børn og voksne, der ikke taler til hende, som om hun er et lille barn.
Vi skal passe på med at pace vores børn frem til bestemte resultater. Men vi skal også passe på med ikke at tage lysten fra dem, når der er noget, de gerne vil lære.
LÆS OGSÅ: Hvilken lærings-type er dit barn
10 tip til at støtte dit barns udvikling
¤ Lad være med at rette det lille barns sproglige fejl. Svar i stedet sprogligt korrekt, så skal hun nok finde ud af det med tiden.
¤ Hold øje med, hvad barnet gerne vil, og lad det prøve sig frem, selv om det tager længere tid.
¤ Lad være med at overtage, når barnet selv vil tage sko og tøj på. Nøjes med at tilbyde din hjælp, hvis det bliver for svært. Hvis hun ikke øver sig, lærer hun det ikke.
¤ Gå med på legen, hvis barnet for eksempel spørger, hvilket bogstav hans navn begynder med eller vil lære at tælle.
¤ Drop bekymringerne om, hvorvidt dit barn er alderssvarende i udvikling. Langt de fleste børn når det, de skal, hvis de får lov til selv at blive klar.
LÆS OGSÅ: Forældre skal lære deres børn at gå i skole
¤ Vær opmærksom på, hvad barnet vil hjælpe med og lad hende gøre det. Selv små børn kan være med til for eksempel borddækning.
¤ Stjæl idéer fra vuggestuen og børnehaven. Det barnet kan, når hun er i institution, kan I også øve derhjemme.
¤ Lad barnet lege med både ældre og yngre børn. De forskellige aldersgrupper udfordrer dit barn på forskellige måder.
¤ Hvis dit barn er en stærk læser og vil læse bøger beregnet til en ældre aldersgruppe, skal du endelig lade ham gøre det. Bøger, der er for lette, vil tage læselysten fra barnet.
¤ Ordet ”endnu” er effektivt over for børn, der kæmper med noget, de ikke mener, de kan. Hvis du svarer: – Det kan du ikke endnu, giver hende dem troen på, at det nok skal komme.
