De voksne gør os bedre

For 90 drenge er sommerferien ikke kun lig med sol og strand. De bruger 14 dage på Drengeakademiet, som er en sommerlejr for drenge, der har brug for at udvikle sig fagligt, socialt og personligt. Gevinsterne er både forbedrede færdigheder og nye venner.

Grammatik, læsning og regnestykker.

Det lyder ikke umiddelbart som opskriften på en god sommerferie, men en flok drenge fra hele landet har ganske frivilligt valgt at bruge 14 dage af deres sommerferie på at få styrket deres evner inden for dansk og matematik.

– Jeg er ordblind og har det rigtig svært ved det faglige i skolen, så det er nu, jeg skal gøre noget ved det, hvis jeg gerne vil videre. I skolen ræser lærerne bare af sted, og jeg kan ikke følge med, men her lærer jeg tingene på en sjov måde, siger 15-årige Martin Byskov fra Hundested og tilføjer:

– Jeg har så stor respekt for, at der er voksne, der bruger deres fritid på at gøre os bedre.

Læs også: Hund lærer børn at læse

Han er sammen med 90 andre drenge mellem 13 og 15 år på Flakkebjerg Efterskole, som danner rammen om Løkkefondens Drengeakademi. Akademiet er et tilbud til drenge, der har brug for et ekstra skub for at udvikle sig fagligt, socialt og personligt.

– Mange af drengene sidder normalt på bagerste række og er tjekket ud af undervisningen, eller de forstyrrer de andre. Der er drenge, som er blevet svigtet af voksne, der har sagt, de ville hjælpe dem, og så er forsvundet ud af deres liv. Derfor er der i begyndelsen nogle, der ikke gider os, men vi kvæler dem i kærlighed, og vi slipper dem ikke, siger Kristian Hulmose Nørgaard, der er leder af sommerlejren og programleder for læring hos Løkkefonden.

Fornyet energi

På Flakkebjerg Efterskole er der stille denne formiddag.

I dansklokalet sidder 30 drenge fordybet over computerne, mens nogen småsnakker om dagens opgave, som er at skrive et cv. På væggen hænger en række orange plakater med sætninger som ”jeg kan bruge forskellige skrivestrategier”. Når drengene har opnået denne færdighed, skriver de deres navn på plakaten.

– I folkeskolen går man bare videre, når man er færdig med en opgave, men her markerer man det, og det er rart, siger Tjalfe Niels Kaster Mortensen, der er 15 år og kommer fra Holbæk.

Han er ordblind og vil gerne forbedre sig i dansk og matematik, så han kan bestå folkeskolens afgangseksamen og dermed få opfyldt sin drøm om at uddanne sig til murer.

Læs også: Mathias' mareridt: Mobbet og venneløs

– Jeg kan tydeligt mærke, at jeg har rykket mig. Her er mange flere ressourcer og flere lærere til at hjælpe, mens der i skolen kun er én lærer til 25 elever. Lærerne er også opmærksomme på, om man har en dårlig dag, og så står de klar til at gribe en og hjælpe, fortsætter han.

Tjalfe har normalt problemer med at koncentrere sig i længere tid, men på Drengeakademiet veksler dagen mellem undervisning og andre aktiviteter som sport, foredrag, og den anden dag besøgte de Frømandskorpset.

– Det gør, at jeg bedre kan koncentrere mig om undervisningen. Jeg har lært, at når jeg kommer tilbage i skole, er det vigtigt, at jeg kommer ud i firkvartererne og får noget ny energi til næste time, siger han.

Pludselig brydes roen. Klokken er 11.05, og det er tid til formiddagens powerbreak.

Powerbreak

– Det er dejligt at se, hvor godt I arbejder, men nu skal I op og stå og lade computeren stå, siger Laura Sippola Lund, som leder danskundervisningen.

Hun er ligesom resten af de 25 voksne på akademiet iført en sort T-shirt, hvor der står slogans som “Brænd for det, du vil.”

– Næse, skuldre, knæ, hoved! råber Laura.

Smågrinende rører drengene ved næse, skuldre, knæ og hoved, indtil Laura råber “gulv”, og så gælder det hurtigst muligt om at smide sig på gulvet. Der er tre runders powerbreak, før drengene igen skal skrive videre på deres cv.

I lokalet ved siden af sidder 30 andre drenge bøjede over bøgerne. Nogle sidder på de oppustelige stole, andre i vindueskarmen eller på bordene. Placeringen er ikke så vigtig, for det handler om at læse – og blive bedre til at læse.

– Nogle af drengene har aldrig før haft en bog i hænderne og har svært ved at læse. Vi lærer dem, at de skal arbejde med dem selv og ikke måle sig med de andre, siger Kristian.

Læs også: Mobning: Jeg savner en ven

Personlig udvikling

Drengene kan blandt andet vælge mellem bøger om fodboldstjernerne Zlatan og Ronaldo, musikeren Lukas Graham eller den unge iværksætter Casper Blom. Flere af bøgerne er skrevet specielt til Drengeakademiet og skal, ud over at underholde og forbedre læseevnen, også inspirere de unge, for Drengeakademiet handler også om personlig udvikling og om at turde stå ved sig selv.

– Vi havde skullet øve en præsentation, hvor vi alle skulle stille os op foran de andre og fortælle om en personlig oplevelse. Jeg fortalte om dengang, min farmor døde. Jeg var ret nervøs forinden, men det gik godt, og bagefter var jeg rigtig glad for, at jeg gjorde det, fortæller Lucas Sunke, der er 14 år og kommer fra Nakskov.

Hans store udfordring er matematikken.

– Når vi har matematik i skolen, regner de andre hurtigt resultatet ud i hovedet, og jeg har ikke en chance for at regne det ud, og det er irriterende. Her kan jeg få lov at rykke mig i mit eget langsomme tempo, og jeg kan mærke, at det giver mig mere selvtillid, siger han.

Nye venner

Drengene flokkes om teltet på gårdspladsen. Det er frokosttid og tid til at blive tanket op, for eftermiddagen byder både på dans og foredrag af forfatteren og komikeren Mazen Ismail, der medvirkede i tv-serien “Korpset”, før der igen står undervisning på skemaet.

– Her står en masse energi, som vi får brug for, så vi kan få det sidste ud af vores tid på Flakkebjerg.

Og med disse ord går drengene til buffeten, der i dag består af frikadeller, kartoffelsalat, varm leverpostej, tunsalat og en masse grønt, som ”man skal tage af”.

Drengene er sultne, selv om de får tre måltider og seks gange snacks om dagen. Køkkenpersonalet erfarede hurtigt, at 40 kilo kartofler ikke var nok. 56 kilo strækker lige.

Læs også: Min datter nægtede at gå i skole

Efter frokost er der en times fritid, som er det eneste tidspunkt på dagen, hvor drengene har adgang til deres mobiltelefoner.

– Vi har faktisk drenge, som hellere vil være sammen med de andre og spille fodbold eller volleyball end at kigge på deres telefoner, fortæller Kristian.

Der opstår nemlig også mange venskaber på lejren.

– Vi er sammen 24/7 i to uger, så vi får et helt andet venskabsbånd end i en normal klasse, hvor man spredes efter skole, siger Tjalfe.

Efter lejren holdes både venskaber og de faglige færdigheder ved lige, for drengene indgår et 1-årigt mentorforløb, hvor de to gange om måneden mødes med en mentor og de drenge, der bor i samme område.

– Det glæder jeg mig rigtig meget til, for jeg har fået nogle rigtig gode venner på lejren, siger Martin.

Læs også: Mobning førte til angst: Jeg følte mig værdiløs