Jeg kunne ikke løfte mine børn

Lotte Heise lever med kroniske smerter i ryggen og gigt i fødderne. Det har hun gjort i mange år, og smerterne har haft storekonsekvenser. Men Lotte har fundet en måde at leve med smerterne på – og nu vil hun hjælpe andre med at gøre det samme.

Forfatter, skuespiller og foredragsholder Lotte Heise har i store dele af sit liv levet med kroniske smerter. I 40 år har hun haft store rygsmerter, og senere har hun fået gigt i fødderne. I sin nye bog ”Læg smerterne på hylden” beskriver hun blandt andet en periode i sit liv, hvor rygsmerterne var så slemme, at hendes daværende mand måtte bære hende ud i brusekabinen, fordi det gjorde så ondt i ryggen:

– Rygsmerterne var rigtig slemme, efter at jeg havde fået børn. I en periode kunne jeg slet ikke tage mine børn op, hvis de var kede af det og skulle trøstes. Så skulle de først kravle op på en stol, før jeg kunne trøste dem, for så ondt i ryggen havde jeg, fortæller 61-årige Lotte Heise.

– Det gjorde jo bare super, superondt, og med små børn der passede jeg jo på med ikke at vise dem, hvor ondt jeg egentlig havde, for så ville de blive kede af det. Mine drenge spørger nok også, i forhold til mange andre børn, lidt for tit, om jeg er okay.

Lær af dine smerter

De kroniske smerter flyttede ind i Lottes krop, da hun som 20-årig en morgen vågnede op og havde så ondt i ryggen, at hun nærmest ikke kunne komme ud af sin seng:

– Jeg kan ikke huske ret meget omkring den tid, hvor smerterne begyndte. Det var ikke sådan, at jeg gik rundt og tænkte, at nu var jeg bare handicappet. Sådan var det ikke, men det var selvfølgelig træls. Jeg kan huske, at jeg tænkte på, om jeg mon kunne blive skuespiller. Det viste sig, at det kunne jeg godt, så jeg tonsede bare videre i livet, selv om jeg havde ondt i ryggen.   

Det var dog først, da Lotte blev mor, at smerterne for alvor tog til, og det har sidenhen været en erfaringsrejse i, hvad hun kan, og hvad hun ikke kan: 

– Jeg har jo altid været lidt af en drengepige, så det var en sørgelig og deprimerende ting dengang, at jeg ikke længere kunne være den seje mor, der løb med drengene ude i haven, eller når jeg ikke længere kunne spille crazy-badminton med min ene søn, fordi det ville gøre for ondt i min ryg bagefter.

– Men jeg er også blevet bedre til at være mere forsigtig. Jeg prøver ikke pludselig at løbe hasarderet over gaden, for jeg ved godt, at det ikke er så godt for fødderne. Jeg går heller ikke en lang tur sammen med mine veninder, hvis det er dårligt vejr. Og så er jeg også blevet bedre til at bede om hjælp fra andre, for det var jeg ikke så god til, da jeg var yngre. 

Læs også: Alternativ til medicin: væk med smerterne

Dengang Lotte som ung fik ondt i ryggen, mente man, at det primært var operation eller blokader, som kunne hjælpe mod rygsmerterne. Det var ikke noget, Lotte gjorde brug af, fordi hun mødte en fysioterapeut, som lærte hende nogle øvelser mod smerterne i ryggen. Siden hen har Lotte mødt forskellige fysioterapeuter, som hver især har bidraget med nye øvelser. Selv om det ikke er alle øvelserne, der har hjulpet, har det altid været vigtigt for hende at prøve noget nyt i håbet om, at hverdagen med rygsmerter blev bedre. Desuden kan hun heller ikke tåle smertestillende medicin, så for hende har det været guld værd. Samtidig hører hun musik, det hjælper hende med at fokusere på noget andet end smerterne:

– Det er også en af konklusionerne i min bog. Man skal tage ansvar for sin egen sygdom. Så kan man sige okay, det er sådan, det er, men det kan man ikke gøre noget ved. Så må du få det bedste ud af det, og du må selv tage ansvar for at træne og lave dine øvelser. Det handler meget om ens egen mentalitet for, hvordan man griber sin sygdom an, men for mig er øvelserne og at tage ansvar for sin sygdom alfa og omega.

Rutine med øvelser

Rygøvelserne er en central del af Lottes hverdag. Selv om man godt kunne tro, at der er dage, hvor overskuddet ikke lige er der, så er svaret nej. Lotte laver konsekvent sine rygøvelser hver dag, det er blevet til en daglig rutine. Hun ved nemlig godt, at hvis hun bliver liggende i sengen og dropper dem, vil smerterne kun blive værre:

– Jeg laver mine øvelser, uanset om det gør ondt eller ej. Jeg har også sat en alarm på min telefon, hvor der står RYG. Det betyder, at jeg skal lave rygøvelser tre gange om dagen, og den er sat til klokken 13, 17 og 20, og det har hjulpet mig rigtig meget. 

Læs også: Farvel rygsmerter

Inden for de seneste 10 år er rygsmerterne blevet bedre, men gigten i fødderne påvirker stadig Lottes hverdag. Det er særligt slemt, når temperaturen falder og byder på kulde. Ud fra sine erfaringer med en hverdag med kroniske smerter har Lotte i samarbejde med fysioterapeuten Morten Høgh udgivet bogen ”Læg smerterne på hylden”. Hun håber, at bogen kan være med til at hjælpe folk med kroniske smerter til at få det bedre og samtidig hente inspiration til, hvordan de kan indrette deres hverdag, så smerterne bliver til at leve med:

– For mig har det også hjulpet at finde nogle små lyspunkter, der gør, at man kan holde ud at være i det univers, man er i, men det handler som sagt om, hvilken person man er. Det kommer an på, som jeg også beskriver i bogen, om man betragter sig selv som et offer med en gul post-it på ryggen, som fortæller, at man er syg, eller om man siger: Hold op, hvor er jeg sej, at jeg gør det her, selv om det gør ondt.