Svends sidste tur i sin elskede kassevogn

Mette og Sven har haft mange dejlige ture i parrets gamle kassevogn, en Nissan King Van fra 1989. Derfor skulle hans sidste rejse også foregå i Madam Blå.

Svends kiste bag i hans elskede kassevogn


Mette Præstegaard Pedersen glemmer, da hun efter en lang, bevægende dag sagde godnat til sit 5-årige barnebarn, Gustav. Drengen sad træt på sin seng, kikkede op på sin farmor og sagde: "Jeg véd godt, at jeg nok ikke må sige det. Men jeg synes, at det har været en dejlig dag sammen med farfar".

Da vidste Mette, at hun havde gjort det rigtige, og at alle i familien, ung såvel som gammel, havde fået sagt farvel til farfar Sven på den smukkeste og bedst tænkelige måde.

Transporteret bagi sin kassevogn

Læs også: Bombeoffer mødte kærligheden

Det skete ikke på traditionel vis, da 60-årige Sven Præstegaard Pedersen fra Hirtshals skulle ud på sin sidste rejse. Da den gamle bådbygger og træmontør skulle transporteres de 160 kilometer fra Hirtshals til barndomsbyen Nørre Vorupøre, hvor han skulle begraves, skete det ikke bagi en skinnende rustvogn.

Svens sidste tur på landevejen fandt sted i en hvid kiste i lastrummet på hans elskede kassevogn, en blå Nissan King Van fra 1989. Chaufføren var heller ikke en velklædt bedemand i sort jakkesæt eller nederdel, men derimod Svens trofaste hustru gennem flere årtier, Mette Præstegaard. De to har gennem årene tilbagelagt tusinder af kilometer på nordjyske landeveje i parrets "Madam Blå", som Mette kærligt har døbt kassevognen. Tidens tand har sat sine spor på den aldrende bil, og den lever fint op til betegnelsen rustvogn. Men "Madam Blå" er en ener på fire hjul med både sjæl og patina.

Mette har aldrig fortrudt

Læs også: Anrettede baby på stegepande


- Sven elskede bilen. Hvis han selv kunne bestemme, skulle hans sidste rejse foretages i kassevognen. Nu tog jeg beslutningen for ham, og det har jeg aldrig fortrudt. Da mit barnebarn efter begravelsen fortalte, at han havde haft en god dag sammen med farfar, blev jeg rørt og glad. Jeg havde en god fornemmelse, og det var alt sammen værdigt og ærefuldt, siger Mette Præstegaard.

Da Mette skulle begrave sin elskede Sven, levede hun til fulde op til tesen om, at folk nordenfjords ikke alle er, som folk er flest. Sven var helt sin egen. Derfor besluttede Mette, at da hans afsjælede legeme skulle ud på den sidste rejse, skulle det ikke ske på traditionel vis.
- Det vigtigste for mig var, at Svens tur i "Madam Blå" skete med ære og respekt for Sven. For nogle år siden kørte en søn sin afdøde far en sidste på motorcyklen. faderen var spændt fast, og alle kunne se ham. Det brød jeg mig ikke om. Svens sidste tur skulle ikke være et show, som folk kunne more sig over. Jeg vidste, at Sven hellere ville køre i vores kassevogn, end at ligge bag i en blankpoleret Mercedes, siger Mette.

Bedemanden var hjælpsom

Læs også: Sidste foto før døden

Da hun havde truffet beslutningen om at bruge kassevognen som rustvogn, tog hun kontakt til bedemanden. Han var forstående og hjælpsom. Bedemanden stod alt det praktiske, og han gav Mette anvisninger til, hvordan kassevognen skulle indrettes. Det skulle være let at få Svens kiste ud og ind, og den skulle fastgøres forsvarligt under transporten. Bedemanden arrangerede også blomsterne pænt i kassevognen.

Sven døde for flere år siden, men først nu har Mette valgt at fortælle om ægtefællens sidste rejse. Det sker samtidig med, at danske bedemænd kører en kampagne omkring mulighederne for at køre afdøde til steder, som har haft en speciel betydning. Den nordjyske enke og skolelærer mener ikke, at det er forkert at gøre en begravelse speciel, personlig og utraditionel, blot man bevarer værdighed og respekt.
- Turen fra Hirtshals til Nørre Vorupøre mindes jeg med glæde. Den tog længere tid end normalt, fordi jeg skulle snegle mig over bump. Jeg standsede mange af de steder, som Sven elskede, og som vi har besøgt mange gange, siger Mette.

Håbede at blive standset

Læs også: Hjælper andre børn med kræft


- Sven havde ikke kørekort. Derfor var det altid mig, der kørte bilen. Vi blev ofte standset af politiet, der ville tjekke, om Sven sad bag rattet. Det grinte vi meget ad. Derfor håbede jeg på den sidste tur, at blive standset af politiet. Jeg ville med glæde have vist dem, at Sven ikke kørte bilen, men at han lå i sin kiste bag i kassevognen. Det ville Sven have moret sig over.

Mette havde aftalt Svens sidste rejse i "Madam Blå" med sine nærmeste. Sønnerne Niels, 45, Jens, 42, og Lasse, 39, syntes det var alle tiders idé. Den afdøde blev kørt i bedemandens rustvogn til Emmersbæk kirke i Hirtshals, hvor en mindehøjtidelighed skulle finde sted. Herfra blev Sven kørt til sit hjem på Lyngvangen, hvorefter brødrene gelinde løftede kisten med deres far fra rustvognen over i den gamle Nissan King Van, som skulle transportere Nørre Vorupøre kirke. Her stod den gamle bådebygger ved siden af døbefonden, hvor han blev døbt, mens præsten foretog jordpåkastelsen.

Til sidst blev Sven i sin kassevogn transporteret den sidste kilometer til kirkegården i det lille fiskerleje ved Vesterhavet. Her skal Mette også hvile, når hendes dage er talte. Hun vil ikke have noget imod, at hendes sidste rejse bliver bagi "Madam Blå". Den gamle kassevogn, hvor hun og Sven gennem årene har haft så mange dejlige timer sammen.

Gjorde ikke noget forkert

Læs også: David blev frikendt for mord

Mette Præstegaard gjorde intet forkert, da hun brugte sin gamle kassevogn som rustvogn. Forbrugerrådet "Tænk" giver i pjecen "Den Hjemmelavede Begravelse" gode råd, hvis man selv vil stå for en begravelse. Man behøver slet ikke en bedemand, hvis man selv kan klare jobbet. Men hensyn til transport af en afdød hedder det:

"De færreste vælger måske at gøre det, men det er lovligt at klare transporten selv. Hvis du har en ladvogn eller lignende, må du selv køre med kisten. Det må dog ikke være til gene for andre, så læg en presenning over kisten. Man kan også selv køre kisten til krematoriet og efterfølgende afhente urnen."

Man må også selv bygge sin kiste, hvis man overholder angivne mål. Der er visse regler for tætning af kisten, og hvilken maling, lim og søm man skal bruge. "Tænk" har regnet ud, at man kan bygge sin egen kiste for ca. 1400 kr. Man må også gerne lave sin egen urne, hvis man opfylder gældende krav.

Spare penge på blomster

Læs også: Bryllupssang reddede døende hustru

Man kan også selv lave papirarbejdet, planlægge begravelsen og anmelde dødsfaldet til myndighederne. Man kan vælge at begrave den afdøde i eget tøj, og man kan spare penge ved selv at plukke blomsterne.

Endelig påpeger "Tænk", at man kan spare udgifterne til et gravsted ved f.eks. at strø afdødes aske over åbent hav. Det er dog et krav, at den afdøde selv har udtrykt ønske om at blive stedt til hvile til havs. Selve strøningen må ikke være til gene for andre. Kirkeministeriet oplyser, at man har lov til at stå tidligt op om morgenen, når der ikke er mange på stranden, iføre sig et par waders, gå et pænt stykke ud i vandet, og strø den afdødes aske i havet.


Populært lige nu i Ude og Hjemmes webshop

En session med Ude og Hjemmes clairvoyante, Anne-Marie Østersø, er en af de mest populære tjenester i shoppen.


En session koster
kun 500,-


Selvom serummerne fra M2 til øjenvipper og bryn ikke er helt billige, er de stadig populære.
De virker nemlig!

Serummerne koster
hhv. 975,- og 1.025,-


Vores shapewear i shoppen er eftertragtet, for det får dig til at se 5 kilo slankere ud på et øjeblik. Disse shorts er blandt favoritterne.


Shorts'ne koster
kun 475,-