Undertøjsmodeller skaber vrede

En undertøjskampagne af Victoria's Secret spreder vrede på nettet over brugen af udtrykket ’Den perfekte krop', som brugere mener sender et forkert signal til kvinder.

Det er denne reklamekampagne, der har skabt vrede, fordi den skaber et urealistisk kvindeideal.


Undertøjsmærket Victoria's Secret er kommet under beskydning for en 'uansvarlig' annonce for deres nye 'push-up denim bh'er.

Annoncen viser modellerne Behati Prinsloo, Lily Aldridge og Jasmin Tookes, der med skulpturelle maver, flotte ben og perfekte hvide tænder smiler ud til os, alle tre klædt i undertøj af Victoria's Secret.

LÆS OGSÅ: Unge sulter sig på nettet

Men hvad har forstyrret mange, er ordene på tværs hen over billedet, der siger: 'den perfekte krop'.

Et usundt budskab

De næsten uopnåelige mål, som modellerne har, har gjort kvinder over hele England vrede. Så vrede, at en gruppe kvinder har iværksat en underskrift- indsamling, der opfordrer undertøjsmærket at fjerne den provokerende annonce.

Kampagnen startede på change.org og blev iværksat af tre studerende Gabriella Kountourides, Laura Ferris og Frances Black, der så annoncen i et indkøbscenter i Leeds.

Ifølge de tre kvinder sender annoncen et usundt og skadeligt budskab om kvinders kroppe, og hvordan de skal bedømmes.

LÆS OGSÅ: Fedmeopererede lades i stikken

Allerede efter at have indsamlet over 1.900 underskrifter, har kampagnen også fået en kæmpe reaktion på nettet, hvor mange kritiserer det populære mærke for budskabet, som annoncen sender både på firmaets hjemmeside og i butikker over hele Storbritannien.

Skaber lavt selvværd

I det lidenskabelige og veltalende indlæg på indsamlingens side siger de tre studerende: "Hver dag bliver kvinder bombarderet med reklamer, der tager sigte efter at gøre dem usikre på deres kroppe, i håb om at de vil bruge penge på produkter, der angiveligt vil gøre dem gladere og smukkere."

"Alt dette gør er med til at give lavt selvværd blandt kvinder, der føler at deres kroppe er utilstrækkelige og uinteressante, fordi de ikke passer ind i en smal standard for skønhed. Det bidrager til en kultur, der tilskynder til alvorlige helbredsproblemer som negative kropsbillede og spiseforstyrrelser."

LÆS OGSÅ: Første kvinde med former i Miss USA

"Victoria's Secrets nye reklamer spiller på kvinders usikkerhed og sender et skadeligt budskab ved at placere ordene 'Den perfekte krop' på tværs af modeller, der har præcis den samme, meget slank kropstype."

Victoria's Secret har ikke svaret på beskyldningerne.