10 gode råd: Slip for bumser

Langt de fleste teenagere har en vis grad af akne, som tilstanden også hedder. Det er typisk værst i 17-18-års alderen, men nogle bliver også ramt senere i livet. Når det gælder bumser, står tiden nærmest stille, for der er stadig lige så mange holdninger til og myter om, hvad man skal gøre. Her får du gode råd til, hvad du kan gøre for at slippe for bumser.

Pubertetens forandringer i hormonsystemet gør talgkirtlerne i ansigtet samt på skuldre og overkrop mere aktive end normalt. Samtidig lukkes talgkirtlernes åbning på hudoverfladen af forhornede hudceller, og dermed fanges talgfedt inde i kirtelgangen som en sort hudorm. Når hudens bakterier nedbryder talgen til irriterende fedtsyrer, opstår den betændte bums, som kan forværres til en egentlig byld. De sværeste bumser danner ar med fordybninger eller ligefrem kratere i huden. Forhåbentlig kan nogle af følgende råd være til hjælp.

Læs også: Brug dampbad mod uren hud

Gode råd til at slippe for bumser

1. Vask huden nogle gange dagligt med mild sæbe eller ansigtsrens, som masseres ind i huden på ansigtet og halsen. Skyl grundigt med vand, så der ikke efterlades rester på huden. Skrub ikke for hårdt, da det kan forværre problemet. Tør ansigtet forsigtigt med et blødt håndklæde.

2. En sort hudorm kan godt fjernes forsigtigt, men tryk ikke hårdt på en betændt bums. Det gælder især i begyndelsen, for så kan betændelsen spredes ud i huden. Vent om muligt, indtil bumsen er moden, før den forsigtigt presses ud.

3. Brug hudcreme rimelig sparsomt. Har huden behov for fugt, skal du bruge en velegnet creme, som fugter uden at fedte. Fede produkter bør du undgå, især når der er opblussen i bumserne, da fed creme kan tilstoppe hudporerne.

4. Med mellemrum kan huden renses i dybden med en ansigtsscrub eller ansigtsmaske for at åbne porer, der er tilstoppet af hudceller og fedt.

5. På en bums, der kræver hurtig handling, kan en spotstick påføres lige før sengetid. Den virker natten over og har forhåbentlig taget det værste til næste morgen. Det er i hvert fald et forsøg værd.

Se også: Hjemmelavede ansigtsmasker mod uren hud

6. Du får ikke akne af at spise noget bestemt. Men har du tendens til bumser, gør nogle fødevarer huden endnu mere sårbar. Det gælder især hurtige kulhydrater fra hvidt brød, almindelig pasta, hvide ris, slik, kager og sukkerholdige sodavand. Blodsukkeret stiger hurtigt, så kroppen danner en masse insulinhormon, der irriterer ansigtets talgkirtler og omdanner dem til betændte bumser. Fed, røget, saltet eller krydret mad forværrer symptomerne hos nogle. Akkurat som alkohol, mejeriprodukter og chokolade. Hos andre betyder disse fødevarer intet, så du må prøve dig frem. Spis under alle omstændigheder sundt, især gerne godt med fisk til at dæmpe irritationen i huden. Også grøntsager, bælgfrugter og moderat med fuldkornsprodukter giver dig stoffer til at modvirke betændelsen.

7. Snup gerne et par kapsler omega-3-fiskeolie hver dag.

8. Hold de betændelsesdæmpende tarmbakterier i topform med kål, bønner, ærter, surmælksprodukter og fermenterede fødevarer, da ubalancer kan forværre inflammation og hermed akne i huden.

9. Sol hjælper nogle, men forværrer hos andre. Man må gøre sig sine egne erfaringer. Solforbrænding må du under alle omstændigheder undgå.

10. Lægemidler i håndkøb eller på recept kan blive nødvendige, hvis bumserne risikerer at give blivende ar. Der er forskel på, hvordan de enkelte præparater benyttes, og hvorvidt de må anvendes på samme tid. Få grundig information ved købet, samt læs den medfølgende indlægsseddel.

Læs også: 11 råd til at kurere tømmermænd