Undgå forstoppelse: Få gang i maven

Døjer du med forstoppelse? Her får du tre gode råd til at få gang i maven og dermed også et bedre helbred.

Forstoppelse er et generende, men i mange tilfælde heldigvis et forbigående problem, der forsvinder igen: Enten af sig selv, eller når du fjerner årsagen. Måske har du i en periode haft travlt og svært ved at finde energi og overskud til at lave ordentlig mad, men er forfaldet til elendige færdigretter og junkfood uden kostfibre. Fiberfattig mad med meget sukker og store mængder rødt kød er gift for de sunde tarmbakterier, som elsker kostfibre. Måske har du drukket for lidt vand og svedt mere end du plejer. Eller, som det ofte spiller ind, har du bevæget dig for lidt. Alt sammen sætter maven i stå.

Læs også: Tarme i topform: Minus fire kilo på to uger

Stress og jag gør det hele værre, især hvis du også har tendens til oppustet mave og fordøjelsesbesvær, såkaldt irritabel tyktarm. Så gælder det om at få bedre styr på den del af tilværelsen, selvom det kan være svært. Men forsøget skal gøres.

Sunde toiletvaner

Langsom transittid betyder, at maden er lang tid undervejs gennem fordøjelsessystemet på grund af forstoppelse. Det har nær sammenhæng med forstyrret tarmflora og kan øge faren for tyktarmskræft, ligesom der kan være en sammenhæng mellem forstoppelse og Parkinsons sygdom, kronisk nyresygdom, depression og måske mentale forstyrrelser. Omvendt giver en kvik mave med hurtig passage en sundere tarmvæg og et bedre helbred.

Der er ikke faste regler for hvornår og hvor tit. Tre gange om dagen kan være normalt for én, mens en anden indretter sig på tre gange om ugen. Den bedste rettesnor for normale toiletvaner er, at det foregår regelmæssigt og ubesværet.

Mange mennesker vil helst på toilettet derhjemme og holder sig, hvis behovet opstår på arbejde eller ude i byen. Men det kan give bagslag, fordi man risikerer at undertrykke afføringsrefleksen mere vedvarende. Så det gælder om komme på toilettet, når kroppen giver signal herom. Skal du, så skal du ...

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: 11 gode råd mod oppustet mave

Tre gode råd

De tre hjørnesten i behandlingen af ukompliceret forstoppelse er:

  • Flere kostfibre. Få masser af kostfibre fra fuldkornsprodukter, grove grøntsager, frisk frugt, bønner, asparges, bønnespirer, kål og gulerødder. Generelt får du flere kostfibre, når du bruger naturlige råvarer og spiser uforarbejdede produkter. Tag eventuelt en skefuld hvedeklid eller loppefrøskaller sammen med rigeligt vand morgen og aften. Hørfrø er et velprøvet, effektivt og uskadeligt husråd mod forstoppelse. Frøene svulmer op ved kontakt med vand, hvilket sætter gang i tarmfunktionen.
  • Mere væske, især vand. Drik ekstra væske, når du spiser mange kostfibre. I det hele taget er det sundt for maven med mindst 2 liter væske om dagen, først og fremmest vand. Mange mennesker drikker for lidt, ikke mindst ældre, som kan have svækket tørstfornemmelse. Kaffe kan sætte gang i mavens peristaltik, så man skal på toilettet. Virkningen skyldes delvist koffein, men også koffeinfri kaffe kan hjælpe mod forstoppelse.
  • Motion og bevægelse. Motion er vigtig, fordi bevægelserne hele tiden ændrer trykket inde i maven og presser tarmindholdet videre i systemet. Gå gerne lange ture, brug cyklen, tag trappen, løft og bær, og hvad du ellers kan finde på, som lægger mere pres på maven.

Husk: I svære tilfælde kan afføringsmidler komme på tale, men tal først med apoteket eller lægen om, hvilket middel der er bedst i netop din situation

OBS! Forstoppelse kan være symptom på en alvorlig lidelse, som kræver nærmere undersøgelse og behandling. Er du rask, men ændrer pludselig toiletvaner, det vil sige får uforklarlig forstoppelse eller diaré, bør du undersøges nærmere af lægen. Især hvis symptomerne varer over to uger, og du er over 40 år gammel.

Læs også: Fri for stress med dejlig mad