Lær at tænke positivt

Du har sikkert også oplevet det: Negative oplevelser påvirker dig stærkere end positive, og det er usundt for dit humør og livsglæde. Men det kan du gøre noget ved. Læs med her og find ud af, hvordan du selv kan blive bedre til at påvirke dit humør.

Lær at tænke positivt

Ifølge forskerne skal der tre gode oplevelser til for at opveje en dårlig og føle sig veltilpas. Men ofte er vores liv ikke sådan. Måske hører vi ét lille kritikpunkt sammen med chefens ros, og bagefter er det kun kritikken, vi husker. Eller vi har et kort skænderi med kæresten om en bagatel, før vi skal til en middag, som vi har glædet os længe til, og så husker vi kun skænderiet næste dag. Kender du det?

Læs også: Tænk positivt - 7 veje til større arbejdsglæde

Det handler om overlevelse

Hvorfor er det sådan, at vi har det med at hænge os i de negative oplevelser, når der også er positive oplevelser? Det har Ebbe Lavendt en forklaring på. Han er cand.psych. aut. og master i anvendt positiv psykologi, der er et relativt nyt arbejdsområde inden for psykologien med fokus på trivsel og optimering af vores præstationer. 

– Hjernen fungerer på mange måder stadig, som da vi levede i urtiden. Hjernen er indrettet til at sikre vores overlevelse, så hvis der er en fare, skal den reagere lige med det samme. Så opmærksomheden fanges af alt, der kan true os, og dermed det negative i vores liv, siger Ebbe Lavendt.

– At fokusere på trusler var hensigtsmæssigt for at sikre overlevelse, når et vildt dyr nærmede sig i urtiden, og det er også hensigtsmæssigt, hvis man bor i Syrien eller Egypten i dag. Men det er ikke hensigtsmæssigt, hvis vi kun lægger mærke til negative ting og ikke det positive. Vi har ikke så meget at være bange for i vores del af verden, men mekanismen med at sikre vores overlevelse og være på vagt over for trusler er der stadig. Og det kan genere en del af os i dagligdagen, forklarer han.

Se også: 10 tips: Sådan fører du din drøm ud i livet

Intense negative følelser

To mennesker kan opleve den samme situation og alligevel opfatte den forskelligt. Det er individuelt, hvad vi opfatter som en trussel. Og nogle fokuserer mere på trusler end andre og er dermed lettere at stresse. Negative følelser varer desuden længere tid end positive.

– Det tager længere tid at ryste en negativ oplevelse af sig, end den tid man bliver i en positiv oplevelse. De negative følelser er også mere intense, så derfor rammes man hårdere. Det er grunden til, at der skal flere positive følelser til at udligne én negativ følelse, siger Ebbe Lavendt.

Sådan tænker du mere positivt

Det gælder om at øge antallet af positive oplevelser, så vi kan få flere positive følelser og dermed et bedre humør. Følelser er nemme at skabe, påpeger Ebbe Lavendt og kommer med et forslag:

– Skriv tre gode ting ned, der er sket i dag, før du går i seng. Skriv også gerne, hvorfor du opfatter dem som gode, for det vil forstærke de positive følelser forbundet med oplevelserne. Ved at lave øvelsen hver aften får du flyttet din opmærksomhed til det, der er positivt i dit liv, og du bliver generelt mere glad. Forskning viser også, at vi eksempelvis bliver glade af berøring, af at spise mørk chokolade, se en sjov YouTube-video eller lave en lang liste over ting, vi er glade for at gøre.

– Hvis du har en positiv oplevelse, så sørg for at skabe dig en mental souvenir – du kan for eksempel tage en sten med hjem fra den strand, du besøgte på din dejlige ferie. Hver gang du rører ved den i lommen, kan du genskabe de dejlige følelser fra ferien. Du kan også købe blomster og sætte dem på dit bord, eller gå med et kort i lommen med opmuntrende ord til dig selv, som du af og til tager op og læser. Det vigtigste er, at det skal fange din opmærksomhed, og at det skal være noget, du oprigtigt tror på.

– Det handler ikke om at bilde sig selv ind, at man er lykkelig, men virkelig føle, at oplevelserne, man giver sig selv, er positive. At gå rundt og sige positive bekræftelser til dig selv, som du ikke tror på, kan blot gøre ondt værre, fortæller Ebbe Lavendt.

Læs også: Hold dig vågen uden kaffe - 7 tips

En advarsel

Det følelsesmæssige går altid op og ned. Kvinder er mere svingende i deres humør end mænd og er for eksempel mere kede af det, når de er kede af det, sammenlignet med mænd. Det samme gælder, når de er glade. Selv om det er nemt at skabe følelser, er problemet: Easy come – easy go. Hvis ikke du løbende arbejder med at skabe positive følelser hos dig selv, vender du nemlig snart tilbage til dit normale følelsesniveau.

Rådet er derfor: Tilfør dit liv flest mulige hændelser, der giver nydelse og glæde, men spred dem ud og lad der gå mere tid imellem dem, end du plejer. Når det er sagt, så mener Ebbe Lavendt, at det er en god idé også at satse på de mere varige glæder i livet.

– Find mening i dit liv, engager dig i noget, find en hobby og hav nogle selvrealiseringsprojekter. Skab gode relationer til andre mennesker – og husk, at det ikke er antallet af venner på Facebook, der er vigtige, men de nære og nærende relationer.