Positivt kropssprog og såkaldte powerposes

Tænker du over, hvordan du går og står, og hvor stor betydning det kan have for hele din krop og dit sind? Nogle forskere mener, at den stilling, du placerer din krop i, kan ændre dit humør på bare to minutter. Vi har talt med psykolog Thomas Markersen om de såkaldte powerposes.

Positivt kropssprog og såkaldte powerposes

Du har sikkert hørt det før: Vi smiler, når vi er glade, men vi bliver også gladere, når vi smiler. Med andre ord: Det er ikke kun vores humør, der smitter af på kroppen. Det er også kroppen, der smitter af på vores humør. Derfor kan du med fordel også indtage en såkaldt powerpose.

– Powerposes handler om at fylde så meget, du kan. Det vil sige, at du står eller sidder på en mægtig og værdig måde, der viser, at du har værdi. Hvis du på den måde signalerer værdighed med din krop, vil psyken følge med. Mennesket er jo et hierarkisk dyr, og så snart vi begynder at optræde mere dominant, bakker organismen op om det, fordi der er sådan et tæt samarbejde mellem krop og psyke, fortæller psykolog Thomas Markersen.

Det er den amerikanske socialpsykolog fra Harvard Business School Amy Cuddy, der i en af de hidtil mest sete Ted Talks udbredte kendskabet til powerposes. Sammen med sit forskerhold fandt hun ud af, at hvis man sætter eller stiller sig i en powerpose i to minutter, vil det blandt andet nedsætte mængden af stresshormonet kortisol og øge mængden af ”dominanshormonet” testosteron.

I bunden af denne artikel kan du se eksempler på tre powerposes – så kan du jo se, om du synes, det virker.

Læs også: 9 tip til en vellykket lægekonsultation

Efter powerposes: Gå med værdighed

– Powerposes er en måde at starte på. Men som skridt nummer to vil jeg anbefale, at man også indfører principperne i sine bevægelser og i måden at tale på. Det vil sige, at man går med værdighed og taler med værdighed. Det vil have en endnu større effekt. Og hvordan gør man så det?

– Hvis du vil gå med værdighed, så gå med fremskudt bækken (tænk, at dit bæltespænde er det første, der skal komme ind ad døren, når du går igennem den, red.). På den måde viser du, at du ikke har noget at beskytte, og at du ikke har noget at skamme dig over. Når det gælder kommunikation med andre, så tal langsomt. På den måde signalerer du, at du har tiltro til, at folk lytter. Lad også være med at bruge for mange fagter. Vis, at dine ord er nok i sig selv.

Se også: Træn din balance: Sådan gør du

Det skal du ikke gøre …

Powerposes handler om at fylde, og mange af os gør det modsatte for at ”beskytte” os selv. Det vil sige, at vi gør os mindre ved f.eks. at krydse arme og ben eller ”krølle” os sammen, men det virker kun på kort sigt. For gør vi det for ofte, vil det ifølge Thomas Markersen sende signal til hjernen om, at det er nødvendigt, at vi passer på os selv. Det vil med andre ord gøre os mere utrygge.

– Du krøller dig sammen for at passe på dig selv og gøre dig selv tryg, men det fungerer ligesom at tisse i bukserne for at få varmen: Det har kun en kort effekt, så bliver det værre. Så lad være med at gøre det, medmindre det er strengt nødvendigt, siger han. Ifølge ham skal vi heller ikke bøje nakken for meget.

– Når du f.eks. er ude at gå, så hold blikket over horisonten. Der er lavet undersøgelser, der viser, at når vi kigger ned i jorden, begynder vi automatisk at tænke på trusler. Man mener, at det muligvis hænger sammen med, at den nederste del af synsfeltet er bedst til at spotte kamuflerede slanger, så ved at kigge ned signalerer vi måske til os selv, at vi går og kigger efter trusler.

Læs også: 5 myter om yoga

3 powerposes

  1. Stå med let spredte ben, rank ryg, hagen lidt op og hænderne i siden.
  2. Sid på en stol, sæt hænderne i nakken, benene op på bordet og læn dig tilbage.
  3. Stå ved et bord, læn dig ind over bordet med begge hænder placeret på bordet.

Skrevet i samarbejde med magasinet Psykologi.