Kom godt i gang: Superkondi under corona

Kom i form under corona. Det styrker både humør og helbred. Her får du fem tips til, hvordan du holder træningen ved lige.

Mange har svært ved at holde fast i træningen om vinteren, også på grund af alt coronabesværet. Men vi skal i sving, for det styrker både humør, helbred og formentlig også modstandskraften over for infektion. Få uger er faktisk nok til at gøre underværker for konditionen, når du træner regelmæssigt ved at gå hurtigt, løbe, cykle, løfte vægte og på andre måder udfordre hjerte, lunger og muskler, så du bliver forpustet. Det er en blændende investering helbredsmæssigt, da risikoen for at dø af hjerte-kar-sygdom, altså først og fremmest blodpropper, bliver halveret, når man kommer i rimelig form.

Læs også: Sådan undgår du vintertræthed

Alene det faktum burde måske kunne motivere os til at snøre træningsskoene og komme i gang. Men kræver du lidt mere for at lykkes med projektet, er det en god idé at lægge en strategi, altså have en systematisk tilgang til træningen. Forhåbentlig kan én af de følgende hjælpe dig på vej.

Læs også: Spis langsomt og tab dig

Kalenderen

Lægger du vægt på planlægning og kontrol, så du altid ved, hvad der skal ske og hvornår, så opstil en detaljeret plan uge for uge for gradvist at øge belastningen. Samtidig undgår du at gå så hurtigt frem, at du bliver skadet. Du kan måske sætte dig et mål om at kunne løbe en bestemt distance på en bestemt dato.

Hver dag

Er strikse planer i kalenderen ikke sagen, fordi du gerne vil være spontan, så gør træningen til en daglig vane, der er lige så naturlig som at børste tænder. Du behøver absolut ikke træne det samme hver dag, men kan veksle mellem alle mulige træningsformer, når blot du kommer op på 30-60 minutters fysisk aktivitet i dagligdagen. En dag med træning er nemlig en dag med mening.

Læs også: Hjemmetræning: Sådan bliver du stærk

Kammeraten

Har du det bedst med at blive holdt til ilden af en god ven, så ring til vedkommende og foreslå, at I træner sammen i den kommende tid for at støtte og motivere hinanden. Sig det, som det er, nemlig at du har brug for hjælp til at opretholde de gode intentioner.

Træneren

En personlig træner kan virkelig skubbe dig af sted. Vælg en med forstand på netop den træning, som du vil i gang med. Altså ikke en styrketræningsekspert, hvis du først og fremmest skal have konditionen i vejret. Træneren opstiller et program, og I mødes eksempelvis en gang om ugen, eventuelt online, så det koster altså en hel del.

Udstyret

Elsker du det nyeste løbetøj, de bedste sko, et gps-ur med utallige funktioner, løbevenlige høretelefoner, spændende apps til smartphonen, så er markedet uendeligt. Alt sammen sigter på at motivere dig og give dig feedback. Skal jeg være ærlig, er ulempen ved denne metode bare, at nyhedsværdien hurtigt blomstrer af igen.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: Bliv sund med krydderier