Børn: Vi kan ikke selv styre vores mobilforbrug

Men forskere anbefaler ikke, at skolerne konsekvent forbyder eller konfiskerer mobiltelefoner.

En ny rapport, som bygger på to omfattende forskningsprojekter, har sat gang i debatten om skolebørns brug af mobiltelefoner.
En af eksperterne bag forskningsprojektet siger:
– Vi anbefaler, at skolerne sammen med børnene opstiller rammer for, hvordan de skal bruge mobilen, siger Charlotte Skau Pawlowski, der er adjunkt på Institut for Idræt og Biomekanik, SDU.
- Det er blevet tolket, som om vi siger, at man skal forbyde den. Men det er ikke det, vi siger, fortsætter hun.

Læs også:5 gode råd mod mobilafhængighed

Men mobiler fylder meget for børnene

Telefonerne kom med i rapporten, fordi Charlotte Skau Pawlowski som led i et af projekterne interviewede over hundrede elever fra 4.-7. klasse på 17 forskellige skoler blandt andet om, hvad de selv synes forhindrer dem i at være fysisk aktive i frikvartererne.

Eleverne siger i interviewene:

  • At de er trætte af, at de bruger så meget tid på mobilen
  • At de egentlig hellere vil ud at lege i frikvarteret
  • At de ikke selv kan styre deres mobilforbrug

De fleste af de interviewede elever ville altså gerne have hjælp til at styre deres brug af mobiltelefoner.

Forskerne anbefaler derfor, at skoleledelse og lærere på de enkelte skoler går i dialog med eleverne med henblik på at lave regler, som alle er tilfredse med.

–  Men vores rapport handler også om alt muligt andet, så det er lidt ærgerligt, at det er blevet til en debat om, hvorvidt man skal forbyde mobiltelefoner eller ej, siger Charlotte Skau Pawlowski.

Læs mere på Videnskab.dk: »Vi skal ændre drengekulturen i klasseværelset«

Fem anbefalinger 

Et aktivt frikvarter gavner både elevernes sundhed, trivsel og læring, skriver Charlotte Skau Pawlowski med sine forskerkolleger i en artikel bragt på Videnskab.dk.

Læs forskernes artikel på Videnskab.dk: Forskere: Sådan skaber vi et mere aktivt frikvarter

Eksperterne opstiller fem overordnede anbefalinger for, at eleverne kan få mere aktive frikvarterer.

  1. Tag udgangspunkt i eleverne
  2. Skab rum og plads til forskellige aktiviteter
  3. Igangsæt aktiviteter
  4. Lav regler for det aktive frikvarter
  5. Erkend, at de fysiske rammer ikke gør det alene

Til det sidste punkt – at de fysiske rammer ikke i sig selv sikrer et mere aktivt frikvarter – bemærker forskerne, at kulturen i den enkelte skolegård er afgørende for, at eleverne bruger den på en aktiv måde.

– Det er vigtigt at tænke alle skolegårdsindsatser sammen og se på helheden. Den nye legefacilitet, skolegården har fået, vil blive brugt endnu mere af eleverne, når der organiseres en aktivitet, der involverer faciliteten på en ny måde, eller når en anden målgruppe inddrages end de typiske brugere af faciliteten, skriver eksperterne fra Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet i artiklen på Videnskab.dk.

Andre artikler på Videnskab.dk

Bør første lektion begynde senere?

Forskere: Sådan kan skolen engagere alle elever

Sådan hjælper du dit barn til at spise sundere