Sådan slipper du af med dine dårlige vaner

Kost- og motionsvaner kan nemt tage en usund drejning i en tid, hvor dagligdagens rutiner er sat ud af spil på grund af coronavirussen. Du arbejder måske hjemmefra, dine børn skal underholdes, og træningscenteret holder lukket. Vi giver dig her otte tips til at få eller genoptage de gode vaner, når du er hjemme, hvad end det hverdag eller weekend.

Vi spiser i gennemsnit 20 procent flere kalorier om lørdagen og bevæger os 20 procent mindre om søndagen, viser nye tal fra DTU Fødevareinstituttet. Kost- og motionsvaner tager altså en usund drejning, når vi har fri, hvor vi ret beset har mere tid og overskud til lige præcis det modsatte.

Læs også: 10 (hyggelige) ting, du kan lave derhjemme

Otte gode vaner

  • Få klaret din træning tidligt om morgenen. At holde sig indendørs udelukker ikke træningen. Når du har afsluttet træningen, har du hele dagen foran dig og kan endda snuppe en tiltrængt morfar på sofaen med god samvittighed.
  • Gå en time før aftensmaden hver eneste dag. Gå for dig selv for at få tiltrængt alenetid. Tiden kan være knap en i en hektisk hverdag, men i disse tider har de fleste af os bedre tid. Det er mere et spørgsmål om, at man er gået i stå og ikke gider. Gør gåturen til et fast ritual før middag.
  • Sæt fart på ugens rengøring. Det er alle tiders træning, og med lidt tempo på bliver effekten endnu bedre. Og hurtigere overstået.
  • Ser du tv mere end fire timer om dagen, stiger den statistiske risiko for hjerteanfald, slagtilfælde og endda død med 50 procent, i forhold til hvis du højst ser tv to timer dagligt. Lav gymnastik på stuegulvet imens. Armstrækninger, rygøvelser, balanceøvelser, og hvad I ellers kan finde på. Og hvad med at placere en kondicykel foran fjernsynet?
  • Alle rejser sig, hver gang tv viser reklamer: Læg tøj på plads, ryd op i køkkenet, tøm vaskemaskinen, smør madpakker. Alt andet end at blive siddende er sundere.
  • Spis ikke måltider foran tv’et, som distraherer koncentrationen fra maden, så du spiser alt for hurtigt. Husk, at mætheden først mærkes, 20 minutter efter at du er begyndt at spise.
  • Leg med børn i stedet for at placere dem foran tv'et ud fra en misforstået opfattelse af, at de har brug for at slappe af efter en lang dag.
  • Når du skal købe ind, kan du selv bære indkøbskurven, så længe du orker det, i butikken. Bær poserne ud til bilen i stedet for at trille dem i indkøbsvognen. Stil bilen længst væk på parkeringspladsen.

Læs også: 5 træningsøvelser, du kan lave i hjemmet