14 tip til at undgå sure opstød

Kender du til oplevelsen af sure opstød, svien i halsen og smerter opadtil i mave? Så er der heldigvis hjælp at hente lige her. Du får her 14 gode råd til, hvordan du kan undgå at få sure opstød.

Hvis noget, du har spist, vender tilbage som en ond boomerang med sure opstød, svien i halsen og smerter opadtil i maven, så er du bestemt ikke alene. Mit bud er, at hver femte af os mærker disse symptomer mindst en gang om ugen. Oftest som et forbigående ubehag, heldigvis. Men for rigtig mange er det er en meget ubehagelig tilstand, der forringer livskvaliteten. Gastroesophageal reflux sygdom (GERD) eller mere mundret refluks, for meget mavesyre eller syretilbageløb kaldes tilstanden.

Læs også: Otte råd mod sure opstød

Vi laver mavesyre i mavesækken, som er forlængelsen af spiserøret. Denne koncentrerede saltsyre nedbryder maden og dræber bakterier. Men når mavesyren presser sig den forkerte vej fra mavesækken tilbage til spiserøret, skaber det problemer.

Forbruget af syreneutraliserende medicin er enormt, og medicinen kan bestemt være på sin plads ved svære gener. Men det er en symptomlindrende nødløsning. For nogle år siden berettede forskere, at nogle typer syreneutraliserende medicin synes at øge risikoen for at dø med 25 %. Forskerne studerede databaser med flere millioner amerikanske krigsveteraner. En mulig årsag er, at medicinen forstyrrer den vigtige tarmflora, ifølge fagtidsskriftet British Medical Journal.

Læs også: Har du sure opstød? Sådan hjælper du dig selv

Nu skal vi ikke male fanden på væggen, men har du syreproblemer, så prøv nogle af de metoder, som jeg fortæller om i denne uge. Ikke alle råd vil hjælpe dig, da vi mennesker er forskellige. Men forsøg dig frem. Måske skal du justere noget i maden. Måske ændre på dine sovevaner. Du har alt at vinde.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: Undgå sure opstød

Gode råd mod sure opstød:

  1. Spis ikke de sidste timer før sengetid.
  2. Lig ikke ned, lige efter at du har spist.
  3. Fed, krydret og grillet mad samt røgvarer såsom røget laks og skinke kan give ubehag.
  4. Prøv trinvis i en periode at eliminere følgende ting, der sommetider afslapper lukkemusklen i spiserøret og/eller danner mere mavesyre: Alkohol, især rødvin, kaffe, chokolade, tyggegummi, frugtjuice, stærkt krydret mad, hvidløg, pebermynte, citrusfrugter.
  5. Rå løg er for mange noget af det værste. Varmetilberedning kan gøre løgene tålelige.
  6. Hold maven i gang med fiberrig kost, rigeligt væskeindtag og motion, så du ikke skal presse så meget på toilettet.
  7. Spis langsomt og ikke for meget. Så stiger trykket i maven ikke så meget.
  8. Overflødige kilo trykker på maven, så det er en fordel at tænke på vægten, hvis man døjer med sure opstød eller refluks.
  9. Hæv sengens hovedgærde 15 cm op på et par mursten eller tunge bøger, så mavesyren løber nedad i stedet for op i halsen.
  10. Sov på venstre side. Her har mavesækken et depot, hvor syren samler sig i stedet for at løbe tilbage i spiserøret.
  11. Undgå stramtsiddende bh og stramt tøj omkring maven. Spænd ikke bælte og livrem for hårdt.
  12. Drik et glas vand for at neutralisere mavesyren, hvis du vågner om natten.
  13. Buk dig ikke, men gå i stedet ned i knæ.
  14. Lad andre om at løfte de tunge ting. Kan du ikke slippe udenom, så fordel om muligt byrden over flere løft.

Læs også: Sådan undgår du sure opstød