Del 1: Gode råd om kost og brystkræft 

Den 9. oktober er det Lyserød Lørdag, hvor vi bakker op om brystkræftsagen. Her får du 10 råd til at nedsætte risikoen for brystkræft. 

Arvelige forhold betyder noget for risikoen for brystkræft, men i de fleste tilfælde kan vi ikke sige med sikkerhed, hvorfor sygdommen er opstået hos den enkelte. Til gengæld ved vi, at en række faktorer øger risikoen. De danner basis for de råd, som du i denne og næste uge får om at nedsætte faren for at blive ramt.

En ud af ni danske kvinder får brystkræft, der er den hyppigste kræftsygdom blandt kvinder. Knap 5.000 danske kvinder rammes hvert år, og over 70.000 lever med sygdommen. Overlevelsen efter diagnosen brystkræft er gennem de seneste 15-20 år heldigvis forbedret. I denne uge kan du blive klogere på, hvilken rolle kosten spiller i forbindelse med risikoen for at udvikle brystkræft.

10 råd til at nedsætte risikoen for brystkræft

  • Grøntsager, frugt og bær er vigtige for kræftforsvaret, og det gælder om at starte de sunde kostvaner som ung, for da bliver forebyggelsen allerstærkest. Særlig effektive er de orangerøde karoten-stoffer, som du blandt andet finder i gulerødder, tomater, søde kartofler og cantaloupe-melon samt også i mørke bladgrøntsager såsom spinat.
  • Faren falder, når du spiser middelhavskost med olivenolie, nemlig 68 % lavere risiko for at udvikle ondartet brystkræft sammenlignet med en kontrolgruppe. Også kvinder, der spiste middelhavskost med flere nødder, har lavere brystkræftrisiko.
  • Teenagere kan mindske faren for brystkræft senere i livet ved at spise frugt. Tre stykker æble, banan og andre frugter sænker risiko hos kvinder i 13-18 års alderen for siden hen at få brystkræft med 25 %. Undersøgelsen har fulgt 90.000 kvinder gennem 22 år.
  • Når teenagepiger spiser groft med mange kostfibre, falder risikoen for brystkræft senere i livet, ifølge forskere fra Harvard University, der har studeret 44.263 kvinder i aldersgruppen 33-52 år.
  • Ny forskning peger på, at du som brystkræftramt kan forbedre overlevelsen ved at spise antiinflammatorisk. Det vil sige en overvejende plantebaseret mad samt godt med fisk, ifølge fagtidsskriftet NPJ Breast Cancer.
  • Tidligere mente man, at kvinder efter overgangsalderen løb en risiko ved at spise grapefrugt hver dag. Nye studier afviser dette, så spis gerne grapefrugt og andre citrusfrugter med god samvittighed. Jeg synes dog, at du bør være varsom med større mængder, såfremt der er flere tilfælde af brystkræft i familien, eller hvis du selv har haft sygdommen tidligere. Blot for en sikkerheds skyld.
  • Fed mad, især rødt kød og fede mejeriprodukter, kan ­indebære en overrisiko.
  • Sojabønner indeholder østrogenlignende isoflavoner, som i større mængder mistænkes for at fremme væksten af kræftceller. Du kan uden problemer spise sojabønner, tofu, sojamælk, edamamebønner og andre sojaprodukter i rimelig mængde. Men vær varsom med at tage isoflavon-kosttilskud mod overgangsalderens besvær. Anvend dem i hvert fald højst i 6-12 måneder.
  • Alkohol er skyld i hvert syvende tilfælde, og blot ganske få genstande om dagen udgør en fare, især for kvinder efter overgangsalderen. Det er den væsentligste baggrund for rådet om højst at drikke en enkelt daglig genstand som kvinde. Risikoen er den samme for øl, vin og spiritus.
  • Fem kopper kaffe om dagen reducerer faren for visse typer brystkræft, ifølge en opgørelse af kvinder fulgt gennem en årrække. Det drejer sig om såkaldt ikke-hormonafhængig brystkræft.