Derfor skal du tage cyklen hver gang, du får chancen

Gør dig selv en kæmpe tjeneste ved at tage cyklen hver eneste gang, du får chancen. En daglig cykeltur forebygger livsstilsygdomme og giver dig et humørløft - også i regnvejr.

Risikoen for at dø tidligt falder med omkring 30 procent hos danskere, der cykler til og fra arbejde, ifølge en undersøgelse af 7.000 personer fra Syddansk Universitet. Cykling forebygger især blodprop, kræft og type 2-diabetes. I gennemsnit cyklede personerne tre timer om ugen, så mere skal der ikke til, før gevinsten er hjemme.

Læs også: Cykling

Vi cykler over 3,1 milliarder kilometer i Danmark om året. Sådan cirka, for selvfølgelig er det svært at gøre op præcist. Uanset verdensomspændende virustrusler og periodevist dårligt vejr er vi heldigvis en cykelnation. Dog gemmer tallene på lidt malurt, for cyklen ruller især i brug i de større byer, mens det kniber i de mindre samfund. Mange steder mangler cykelstier, ligesom der kan være så store afstande til skole, uddannelsesinstitution, arbejdsplads og butikker, at det bliver en udfordring at benytte cyklen i det daglige.

Jeg læste i en opgørelse, at næsten ni ud af ti danskere har en cykel, men at hver tredje dansker har slet ikke cyklet den seneste måned. Så hiv cyklen ud af skuret, og oplev køreglæden igen. Cyklen skal bruges, ikke bare stå. Dårligt vejr er der ikke noget af. Det handler bare om fornuftig påklædning. Og cykelhjelm.

Læs også: Slank med landevejscykling

Lidt fart på

Det vigtigst er, at du overhovedet cykler i stedet for at transportere dig passivt i bil, bus eller tog. Måske giver det lidt ekstra på helbredskontoen at sætte lidt fart på cyklen og udfordre nogle bakker, så pulsen stiger, hjertet banker, og du hiver noget efter vejret. I hvert fald ifølge Østerbro-undersøgelsen, der fulgte 5.106 københavnere i alderen 21-90 år gennem 18 år. De kvinder, der cyklede i almindeligt tempo, levede 2,2 år længere, end dem der ’kun’ cyklede langsomt. De allerhurtigst cyklende kvinder levede 3,9 år længere, først og fremmest fordi de ramtes af færre blodpropper. Børn og unge, der cykler til skole, præsterer bedre i skolen. De er bedre til at koncentrere sig og har god kondition. Undersøgelser viser, at når man har god kondition som ung, får man i højere grad det job, man gerne vil have. Så jeg synes godt, at vi kan konkludere, at børns cykling også giver dem gevinster senere i livet.

Læs også: Sådan slipper du af med dine dårlige vaner

Sikre cykelråd

  • Foretag dig ikke andet end at cykle. Ikke hør musik, ikke tale i telefon eller tjekke Facebook imens. Koncentrer dig om den omgivende trafik.
  • Pas på farten. Cykler kører hurtigere i dag, er mere raceragtige og har flere gear. Men den øvrige trafik, veje og cykelstier er ikke nødvendigvis dimensioneret til den høje fart.
  • Overhold færdselsreglerne. Vis tydeligt af med hånden. Vent for rødt. Cykl ikke i modsatte side af vejen eller på fortov eller fodgængerovergang.
  • Hold tilbage som cyklist, selv om du i princippet har forkørselsret. Pas især på bilernes højresving. Nogle af disse berygtede svingulykker kan undgås, hvis du som cyklist holder tilbage i stedet for konsekvent at holde på din ret.
  • Lys og reflekser skal være i orden. Manglende lys på cyklen er en medvirkende faktor til flere dødsulykker, når cyklisten køres ned bagfra.
  • Se dig for, og giv ordentligt tegn, når du svinger. Det er livsfarligt, når en cyklist pludselig drejer til venstre ud foran en bagfrakommende bil.
  • Kør ikke spritkørsel på cyklen. Alkohol svækker overblik og reaktionsevne.
  • Brug konsekvent cykelhjelm.
  • Når du cykler med et barn, så husk selv cykelhjelmen, hold for rødt, lad være med at cykle på fortovet, samt vis af med hånden ved sving og stop. Ellers kopierer barnet dine unoder.

Læs også: Otte tips til mere motion: Gå dig sund

Mange hilsner Jerk W. Langer