Få gode råd mod køresyge

Det gælder om at forebygge transportsyge, så her får du nogle tips til at ruste dig bedst muligt til sommerens ture på land, til vands og i luften.

Alle har prøvet det: Man bliver utilpas, sløv, søvnig og får kvalme. Ved sværere anfald kan man få kraftig hoved­pine, bleghed, koldsved og endda kaste op. Transportsyge er en fælles betegnelse for køre­syge, søsyge og luftsyge. De enkelte former har de samme symptomer, og bliver du nemt køresyg, er du også mere udsat for søsyge. Mekanismen er, at ligevægtssansen i det indre øre og synssansen i øjnene kommer i konflikt med hinanden, fordi de ikke sender de samme beskeder til hjernen. Eksempelvis situationen, når at du sidder på bagsædet i en bil og kigger på din smartphone. Dine øjne er fæstnet på skærmen og fornemmer ikke, at kroppen er i bevægelse. Ligevægtsansen mærker derimod, at kroppen flytter sig sammen med bilen. Den konflikt mellem de to sanser skaber kaos i hjernen og udløser køresyge. Det samme kan ske, hvis du sidder i en kahyt eller i et fly.

Aftager med alderen

Transportsyge kan også opstå, såfremt hovedet bevæger sig med mange pludselige ryk under kørslen. Derfor rammes børn oftere. De sidder ikke stille, men skifter hele tiden stilling og kigger snart den ene vej, snart den anden, så hovedet konstant udfører hurtige ryk. Fra bagsædet er man mere tilbøjelig til at se ud ad sideruderne og bevæger derfor hele tiden hovedet i disse små ryk.

Tilbøjeligheden til transportsyge aftager med alderen, ligesom risikoen falder, når du gentagne gange udsætter dig for det, der gør dig dårlig, fordi hjernen får erfaring med bevægelserne. Som når man bliver søstærk. Er du først blevet transportsyg, er det svært at lindre. Her får du tips til at ruste dig bedst muligt mod transportsyge.

De bedste råd

  • Alene frygten for transportsyge kan være nok. Nogle mærker de første symptomer allerede, inden de har taget plads i bilen. Det er psykisk betinget, så har du børn med tendens til køresyge, læg da ikke brækposen frem på forhånd, for så skal det nok gå galt. Afled i stedet opmærksomheden ved at tale om alt mulig andet.
  • Kig fremad i bilens køreretning. Især vigtigt for et barn at kunne følge med i bilens bevægelser. På en båd ser du fremad mod horisonten.
  • Hold hovedet stille ved at læne dig tilbage mod sædets nakkestøtte.
  • Passer det ind i situationen er det en god idé at lade barnet sove under turen.
  • Sid helst på forsædet som voksen.
  • Noget af det værste er at læse, tjekke smartphone eller se film på ipad’en undervejs.
  • Rul vinduet ned i bilen eller gå ud på soldækket, da frisk luft gør dig bedre tilpas.
  • Hold pauser på bilturen. Kom ud af bilen, gå lidt omkring, og tænk på noget andet.
  • Tobaksrøg og dårlig luft forværrer tendensen.
  • Kør ikke på tom mave, men spis et let måltid inden turen. Maven er mere følsom, når den er tom eller omvendt helt fyldt.
  • Kosttilskud med ingefær kan hjælpe, sådan som det engang blev testet på matroser på skoleskibet Danmark. Også norske turister på hvaltur havde i en afprøvning gavn af ingefær. Indtag ingefær-tabletter 1-2 timer før afrejse. Men de hjælper næppe, hvis du bare fortsætter med at kigge ned i mobilen under turen.
  • Overvej i sværere tilfælde forebyggende medicin, nemlig et plaster med stoffet hyoscin, der placeres på huden bag øret mindst 5 timer før afrejse. Det virker i tre døgn og fås i håndkøb på apoteket. Må ikke anvendes af børn under 10 år eller gravide og ammende. En anden mulighed er tabletter med antihistaminer. Tal med lægen eller apoteket.