Genveje til vægttab: Spis din forbrænding op

Flere fødevarer rummer skjulte egenskaber, som vi kan udnytte i kampen mod overflødige kilo, fordi de sætter kalorieforbrændingen i vejret.

Det at spise fødevarer, der sætter gang i forbrændingen er selvfølgelig ikke hele løsningen på et vægtproblem, for der skal stadigvæk arbejdes med sunde spisevaner, bevægelse, motion, søvn og stress. Men lidt har også ret, og ved at justere en anelse på dine spisevaner kan du høste en yderligere gevinst, så det forhåbentlig bliver lidt mindre svært at holde den slanke linje. Her på siden får du nogle råd til hvordan.

Gode råd

  • Proteiner fra fisk, fjerkræ uden skind, fedtfattige mælkeprodukter, magert kød samt ikke mindst bælgfrugter såsom bønner, ærter og linser mætter bare bedre. Samtidig øger de forbrændingen, fordi kroppen anvender en hel del energi på at fordøje, optage og deponere proteinerne. Målinger viser, at proteiner kan øge forbrændingen langt mere end fedt og kulhydrater. 25 procent af proteinkalorierne forbrændes allerede under fordøjelsen. For kulhydrater gælder det kun 5 procent, mens fedtkalorierne er helt nede på 1 procent. Lad gerne proteinrige fødevarer indgå i alle måltider, eksempelvis yoghurt og et æg om morgenen, fiskepålæg til frokost samt bønner, ærter og kylling til aften.
  • Magre mejeriprodukter indeholder foruden slankende proteiner også calcium, der binder ganske meget af mælkefedtet i fordøjelsessystemet, så det ikke optages i kroppen, men ryger ud igen.
  • Chili, peberrod, ingefær, sennep og sort peber er eksempler på stærke krydderier, der skubber på forbrændingen. Chili dæmper også appetitten, så man spiser lidt mindre. Så brug krydderier med løs hånd i stedet for salt.
  • Grøn te indeholder stoffet ECGC, der aktiverer forbrændingen. Det samme gør koffein fra kaffe. Men pas på, at du ikke lader kaffepausen ledsage af et par småkager eller lignende.