Glad og sund i den mørke tid

Det er mørkt nu, og i denne uge får du hjælp til at holde sindet lyst og stress på afstand. Samt undgå de kilo, der kan snige sig på, når sukkertrangen dukker frem.

Hold vægten og pas på dit helbred med følgende gode råd:

  • I den mørke tid har du brug for mere søvn. Ellers bliver du træt og sløv næste dag, og søvnmangel ødelægger også appetit­regulationen, så man nemt kaster sig over det søde, salte og fede. Den bedste indikator for en god nattesøvn er at føle sig frisk og velfungerende næste dag. Første skridt er at gå tidligere i seng.
  • Vi ser meget mere tv om vinteren. Men kroppen forbrænder ikke ret mange kalorier foran skærmen, og samtidig fylder vi på med slik og andre kaloriebomber. En nem genvej til at smide nogle overflødige kilo er at slukke fjernsynet og gå en tur i stedet. Jeg anbefaler at gå og cykle 60-90 minutter hver dag. Der er tid nok at tage af, for i gennemsnit ser en voksen dansker tv næsten tre timer hver eneste dag. Dagen efter er du alligevel fuldstændig ligeglad med, hvad du gik glip af.
  • Kniber det alligevel med at slukke for tv, så læg fjernbetjeningen helt henne ved fjernsynet, så du må rejse dig fra sofaen og gå hen til fjernsynet, hver gang der skal skiftes kanal. Akkurat som i TV’s barndom. Det kaldes at holde en aktiv pause.
  • Når dagene bliver kortere, bliver mange sukkersultne, sløve og energitomme samt sover mere. Kom ud i dagslyset, som er den bedste modgift over for mørkefremkaldt tristhed. Indendørsbelysning er ikke nok. Måske kan du foretage de faste indkøb i dagtimerne.
  • Tiderne er som skabt til negative tanker med krig, tårnhøj inflation, kolde stuer og slukkede gadelamper. Men prøv at finde nogle lyspunkter hos dig og dine, for negative tanker er gift for immunforsvaret. Glæde, optimisme, positivt livssyn og afslappethed giver dig omvendt masser af styrke.
  • Om aftenen er det fristende at rydde de arbejdsopgaver ad vejen, som man ikke nåede i dagens løb. Men at være på konstant holder ikke i længden, men stresser og ødelægger søvnen. Gør en indsats for at holde arbejde for sig og fritid for sig. Sluk mobiltelefon, computer og tv om aftenen og mærk, hvordan hjernen kommer ned i tempo, og du pludselig får overskud til at tænke på helt andre behagelige ting.
  • Solen gav os masser af D-vitaminer hele sommeren, men nu er det slut. I vinteråret får du kun dette vigtige vitamin fra fede fisk såsom laks, makrel, sild, sardin og regnbueørred samt i mindre grad fra mejeriprodukter. Overvej et dagligt tilskud på 20-25 mikrogram. Vitamin D styrker knoglerne, optimerer immunforsvaret mod infektioner, løfter humøret, og mindsker formentlig også faren for ­alvorlige sygdomme som leddegigt, sklerose og kræft.
  • Nu må vi se, hvor festligt nytåret ender med at blive. Men uanset det kan du godt opstille et nytårsforsæt. Desværre glipper det ofte, fordi man ikke har forberedt sig ordentligt. Sidsteøjebliks-beslutningen selve nytårsaften er dømt til at mislykkes. Find allerede nu det ømme punkt, tænk over, hvordan du angriber det bedst, og hvilke fælder du undervejs skal passe på. Så er du supermotiveret og optimalt rustet, når nytåret ringes ind.
  • Spis langsomt. Det fælles aftensmåltid er for mange det eneste tidspunkt, hvor alle er samlet, og hvor vi kan udveksle oplevelser. Det giver dig overraskende en god chance for at spise mindre. Mange spiser alt for hurtigt, men først 20 minutter efter første bid begynder hjernen at registrere mætheden. Hælder du maden i dig, rydder du hurtigt et par tallerkener, og det sætter sig på sidebenene. Tyg maden grundigt, læg bestikket mellem hver mundfuld, tal med hinanden undervejs, og lad være med at se tv imens.
  • Trøst dig med, at kroppen forbrænder flere kalorier, nu vi har skruet ned på varmeapparaterne. Kroppens indbyggede varmeapparat i det såkaldte brune fedtvæv bliver mere aktivt.

Mange hilsner Jerk W. Langer.